Avatar billede bobleelsker Nybegynder
08. november 2008 - 09:25 Der er 14 kommentarer

Opsætning af SME server til lille firma

Hej. Jeg er ikke superbruger af Linux eller andet, så jeg skal nok bede om hjælp.
Jeg har et firma med hjemmeside og mail og diverse.
Nu har jeg så købt en server, først og fremmest for at have et centralt sted til data, men også for selv at kunne hoste min hjemmeside, og for at have en emailserver ala exchange. Der skal også være mulighed for at dem der er inde på hjemmesiden kan downloade diverse, samt at hjælpere jeg har, kan logge sig på fra deres hjemmepc.
Sme Server er blevet anbefalet og er installeret på serveren. MEN jeg har nogle problemer med det med IP adress range's og dynamisk det ene og andet. Er der en der kan/vil hjælpe mig med en walk-through? Jeg har fundet den engelske hjælp, men når jeg ikke er sikker på hvad det hele betyder, er det sku ikke meget hjælp til..
Avatar billede rebecca Novice
08. november 2008 - 11:51 #1
Måaske du kan finde hjælp her>>> http://www.pcworld.dk/art/3500?page=1
Avatar billede hurra Novice
09. november 2008 - 08:19 #2
Jeg har haft en sme server kørende de sidste 3 år, og hvis du (som du siger) ikke er linux haj, er det her helt sikkert den rette løsning for dig. Grunden til jeg nu aligevel hel har valgt at droppe sme serveren, er, at jeg "pillede" for meget, og selv små eksotiske ønsker, som php5 og mysql5, bragte den i knæ gang på gang.

Grunden til jeg valgte sme server den gang, var at jeg fik det anbefalet af en kammerat, der allerede den gang havde haft sin sme server kørende i lang tid ude problemer (og uden pillen). Han kører stadig sme server, og har aldrig haft et eneste problem.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. november 2008 - 20:09 #3
Har hatt SME server kjørende siden de første utgaver av E-Smith og den/de har kjørt uten problemer. Å skifte over til php5/mysql5 for SME 7.3 vil selvfølgelig ikke fungere. (Men de har nylig lagt ut for download SME 8.0 Beta 3 som har php5/mysql5, holder på å teste den nå.)

Hvis det første spørsmålet skal ha et svar så må det også ha en mer presis formulering. "Ett eller annet fungerer ikke godt nok" er ikke så lett å gi en guide på.

En link til den engelske guide som er ufortåelig ville også hjelpe.
Avatar billede bobleelsker Nybegynder
12. november 2008 - 09:49 #4
Hej. Jeg vil prøve at være noget mere specifik. Jeg er ikke helt med på hvad de forkortelser betyder med php5 og mysql5 osv. Men jeg er nødt til at søge hjælp hos "nørderne", da andre jeg har bedt om hjælp, siger jeg skal bare bruge et Microsoft produkt, og det vil jeg helst være fri for, når der findes bedre og billigere alternativer.
Min server skal fungere som gateway og server. Den står som det første efter mit ADSL modem (Speedstream 5100) og jeg har ADSL fra TDC uden fast IP. Efter serveren kommer så en switch som "bruger" pc'erne er koblet på. Jeg har et domænenavn www.o-tech.dk, som er hosted af Danaweb. Den vil jeg gerne selv hoste og kunne redigere i, helst med et CMS modul (hvad det så end betyder). Jeg skal/kan ikke rette i rammer osv, kun indholdet af websiden.
Spørgsmål vedr. opsætning af SME server 7.3.
1. Primary domain name: Formoder det så skal være www.o-tech.dk
2. System name: Unikt navn for serveren?
3. Local networking parameters: 192.168.0.?
4. Select local subnet mask: 255.255.255.0 ?
5. External interface configuration: ? Måske DHCP med ethernet adress?
Lad os starte med det.
Avatar billede rebecca Novice
12. november 2008 - 19:59 #5
Prøv at læse/følge guiden fra Pcworld som jeg linkede til tidligere.
Avatar billede bobleelsker Nybegynder
12. november 2008 - 21:42 #6
Artiklen beskriver nok fint overordnet hvad man kan gøre, og hvad E-smith/SME er, men det er ikke nok for mig. Da vi er 2 firmaer der skal deles om denne server, og vi er afhængige af at den kører og fungerer optimalt, er jeg nødt til at vide hvad de forskellige indstillinger betyder og gør. Derfor efterspurgte jeg en Walk-through, som jeg startede med de 5 punkter ovenfor.
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2008 - 21:49 #7
SME er fint nok til "mini" behov og en og samme virksomhed er man flere virksomheder eller har flere domæner som skal virke adskilt så er min erfaring med SME at den ikke er brugbar.

Nu siger du emailserver ala exchange, så er det IKKE SME som du skal køre.
Skal I kunne se hinandens kalendre ?
Skal I kunne se hinandens mail og sende mails på vegne af hinanden ?
Skal I have alt mail liggende på serveren konstant så uanset om I logger på Webmail eller fra Klient at der ligger den samme mail ?
Avatar billede bobleelsker Nybegynder
13. november 2008 - 11:55 #8
Der skal kun være et domæne på serveren. Min kones firma har ingen hjemmeside, så hun skal bare bruge den som fil-server.

Det vil være godt hvis de brugere der oprettes kan se hinandens kalendre.

Vi skal ikke kunne se hinandens mails, og heller ikke sende mails på vegne af hinanden. Hvis en f.eks er på ferie eller ude af kontor eller lign. skal det selvfølgelig være sådan at man kan sætte autosvar på, og/eller sørge for at mail bliver videresendt til en anden adresse.

Ja, det er meget ønskeligt at vi har al mail liggende på serveren, så vi har den samme mailboks uanset hvor vi logger på fra.
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2008 - 12:05 #9
Der ligger ikke en kalender funktionalitet på SME så vidt jeg ved.

Har I overvejet Google Apps ?
Avatar billede bobleelsker Nybegynder
13. november 2008 - 20:16 #10
Nej. Vil gerne køre med open-source sw på serveren, og på sigt også kun open-source på de andre computere.
Avatar billede kasmort Nybegynder
15. oktober 2009 - 18:43 #11
nu ved jeg godt at det her er en gammel tråd. men hvis der nu er en anden der er interesseret i disse oplysninger så værsgo:-)

svar til overstående spørgsmål.
1: den skal være dit domænenavn uden www.
2: server navn. du kan selv vælge hvad den skal hedde bare prøv at undgå Æ,Ø, og Å
3: nu er jeg ikke sikker på at det er det den spørger om helt præcist, men jeg vil prøve at gætte hvad det betyder. det kan være serverens interne ip adresse. som du helt selv vælger, men hvis den skal selvfølgelig være inde for ip range der er sat op i routeren, serveren kan også være router på netværket, så starter ip adressen normalt med 192.168.0.1 eller 10.0.0.1.
4: ser fin nok ud.
5: det er her, så vidt jeg husker at ma skal vælge om man kun vil køre server, eller om man også vil have den til at fungere som router og dhcp.

med hensyn til kalender osv, har Horde(webmailen der følger med på serveren) mulighed for at man kan koble kronolith på, hvis man vil. hvilket er en kalender som i kan dele på kryds og tværs med hinanden. den har mange funktioner, og forskellige layouts.

serveren fungerer både som pop3 og imap mailserver, så den kan lidt af hvert efterhånden.
Avatar billede bobleelsker Nybegynder
16. oktober 2009 - 17:35 #12
Tjah, men serveren står stadig uden sw. En bildte mig ind at windows home server lige var sagen, men den kunne vi ikke engang installere. Nu er der en der sige at ubuntu server versionen er god, så jeg tror den får et forsøg.

Jeg er meget glad for at du skriver Kasmort, men det jeg nok i virkeligheden skal bruge, er en der evt. vil komme her og hjælpe med opsætning, selvfølgelig mod rimelig betaling, eller en der kan/vil guide mig gennem telefonen.
Avatar billede justrace Novice
21. november 2010 - 15:16 #13
Kommet videre?
Avatar billede bobleelsker Nybegynder
16. december 2010 - 21:38 #14
Hej. Nej egentligt ikke. Konen har lukket sit firma og mit har ændret karakter, så pt. har jeg ikke rigtigt brug for en server.
Ja, det vil sige det kunne sku være skønt af og til, og gøre livet lettere og spare en del på mine skosåler, meen det med serveren og open source software bliver ikke før jeg har tid at låse mig inde i en 3 uger sammen med en guru, så jeg kan få lortet lært ordentligt.