Avatar billede novanova Nybegynder
10. november 2008 - 17:52 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

hurtig harddisk

hejsa, jeg skal til at formaterer min hardisk. Har i den forbindelse bestemt mig for, at købe en ekstra lille men super hurtig intern.

Hvor jeg vil have i hvert fald xp til at ligge for at gøre boot processen hurtigter.

Kunne godt tænke mig at høre nogle gode ideer kommentarer. Hvad  vil være det bedste køb til prisen pt. Er det overhovedet en go' ide.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2008 - 19:22 #1
Alle nyere harddiske er hurtige nok til almindelige computere. Sata diske er nok
de hurtigste i prøver, men i praksis har det vist ikke megen betydning. Men det er
vigtigt, at have ram nok, så harddisken ikke skal arbejde så meget. Du får ikke
hurtigere bootproces med en ny disk, når bare du sørger for, at der altid er mindst
10-15 GB friplads at arbejde på.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. november 2008 - 19:35 #2
Enig m. jasveg.
Dog vil det kunne mærkes hvis du skifter fra en 5400 rpm disk med 512 Kb buffer til en 7200 rpm disk med 8 Mb eller mere.
Men ikke mærkbart i det daglige!
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2008 - 20:19 #3
Du kunne eksperimentere med en SSD (Solid State Disk) som systemdisk. Der er ret så hurtige at læse på, men er også ret dyre.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2008 - 21:21 #4
Men når systemdisken er er meget lille, og alle programmer skal hentes fra en anden
harddisk, som ikke er SSD, er der så vundet noget mærkbart ved det?
Avatar billede newts Nybegynder
10. november 2008 - 22:34 #5
Hvis det skal gå rigtig hurtig kan man købe 2 stk Raptor 150gb med 10.000 rpm.
køb et kort til at køre RAID 0 og læg så KUN systemet på dem.
Så vil du få en PC der starter op på 7 sekunder, før der lægges andre programmer ind...
Man skal dog være lidt af en ørn til at sætte diskene op 1. gang.
Det gælder ikke en bærbarpc..
Avatar billede Beach Mester
10. november 2008 - 23:32 #6
newts--->
Øhh... 7 Sek? Det må jeg nok sige:-)
Kører selv med 2 Raptor 36GB i RAID0 til OS og jeg når ikke engang igennem BIOS på 7 Sek!
Forøvrigt er det overkill at køre med 150Gb diske hvis OS fylder 3-4GB som en trimmet XP vil gøre.

novanova--->
Du vil vinde en smugle ved at booste dit setup med en, eller flere diske i RAID0. Du vil også kunne mærke at programmer loader hurtigere hvis de ikke ligger på samme disk som OS, og kan man ligger din swarpfil (sidefil/pagefile) på en helt 3. disk så får du igen lidt hurtigere system.

Men i det store og hele så er det altså ikke så hulens meget man vinder ved at booste på HDD i ens setup- Som tidligere skrevet er der mere at hente med lidt mere RAM og en trimning af dit OS gør også RIGTIG meget.

Til det skal det så også siges at nogle (det er så sådan nogle nørder som mig!) syntes det er vildt fedt at lege med loadtider der er lidt ude over det almindelige. Men det er en ganske dyr hobby og gør man det ikke rigtigt første gang så er det ikke noget andet forsøg. Det er forfra ind til man finder det der lige passer ind i ens egne ideer og pengepung.

Mit eget efterhånden lidt gamle setup kører som sagt med 2 Raptordiske i RAID0, 5 WD 250GB diske i RAID5 til lager, 1 WD500GB disk til programmer og endnu en (kan ikke lige huske...) til Swarp.

Udgift på indkøbstidspunktet omkring 6.000,- Rigtig mange kroner for at hive måske 1 sek. hurtigere på nogle ting. At jeg så skulle bruge de "dyre" poster på en HTPC som kørere på alle skærme i hytten og (næsten) kræver en vanvittig hurtig maskine er en anden ting, men det kunne være sat sammen på en meget smartere måde i dag!

Skal du have det ultimative i dag, skal du virkelig have en god overtalelsesevne hos din bankrådgiver. Men man kan jo altid drømme--->
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9144
En ældre sag, men brugt på den rigtige måde så følger den alle andre sager til dørs i løbet af en splitsekund *S*

//Beach
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. november 2008 - 00:05 #7
Husk nu lige at nævne den STORE risiko der er ved at køre RAID 0 :)

Godt nok har du 2 diske der deles om belastningen og derfor er hurtigere, men det er faktisk kun når de rigtigt skal arbejde at der er en forskel, så til dagligdags arbejde er der ingen gevinst + går den ene disk ned, mistes AL data...
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2008 - 00:34 #8
john_stigers har helt ret. Plus en harddisk er rated med en "MTBF" som er "Mean Time Between Failure", altså en harddisks forventede "levetid" før der opstår fejl. Ved at køre RAID-0 med 2 diske HALVERER du denne tid, laver du RAID-0 med 3 diske er MTBF tre gange så lav... Og du har ingen mulighed for at genoprette data ;) (med mindre du er rig).

Har du penge, så skaf en Intel X25-M SSD :)
Avatar billede coderdk Praktikant
11. november 2008 - 00:37 #9
Hmm glem den SSD, den får faktisk ikke maskinen til at boote synderligt hurtigere...

Måske 4 MEGET hurtige diske i RAID 0+1 :)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. november 2008 - 00:42 #10
Der er ellers gang i nørderiet *G* novanova vil jo bare have en hurtig HD.
Avatar billede Beach Mester
11. november 2008 - 00:53 #11
Det er stadig ikke meget der er at hente. SSD er hurtig, mens I-RAM er vanvittig. Men omkostningerne er som jeg tidligere har sagt ikke noget der har har noget med alm. brug at gøre..

Jeg ville i dag have møbleret mine 6K på en helt anden måde. Men set i bakspejlet så var det sådan den gang.

At jeg så har brugt over 6 måneder på at at få norton Ghost (help desk)  til at vise mig hvordan man lavede et image af mit OS (På mit RAID0) er en helt anden side af sagen. Måtte opgive dem til sidst, og finde alternative løsninger. RAID0, er noget af en "børge" at sluge når den går konkurs, så der er kun et alternativ, og det er noget der virker hver gang.

Så sikkerhed er endnu mere vigtig når først man begynder at lege med det sjove ting, men det kan klares hvis man tænker alternativt og ikke bare tager den "pakke" der står lige for!

//Beach
Avatar billede off-line Nybegynder
13. november 2008 - 23:50 #12
novanova - Fandt du ud af noget?
Avatar billede newts Nybegynder
14. november 2008 - 08:02 #13
Min erfaring er igen: Hvis det skal gå rigtig hurtig skal man købe 1 Raptor 150gb med 10.000 rpm.
Den køres sata og har en hurtigoverførselshastighed og en tilpas stor intern buffer, til at det går hurtig.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. november 2008 - 11:57 #14
newts - Nu har du lagt 2 svar. Bruger du ikke kommentarer, som vi andre. Det vil
da blive noget rod, hvis vi alle lagde svar, uden spørgeren opfordrede til det.
Avatar billede Beach Mester
14. november 2008 - 19:07 #15
jasveg--->Lige mine ord.
newts--->Stadig svare du ikke på det "åbne" spørgsmål jeg stiller dig mht. hvorfor hulen man skal have en disk på 150Gb til et OS når det kun fylder 1/40 af dette?
Og samtidig er det lidt vildt i mine øre at stille nogle en forventning om at en maskine med din mosterdisk kan boote på 7 sek når de fleste maskiner i denne verden ikke engang er færdig med post i bios på denne tid.

//Beach
Avatar billede newts Nybegynder
15. november 2008 - 10:42 #16
Kommentar til beach.... dette indlæg er en kommunikation mellem mig og novanova...
Hvis du ønsker svar på et spørgsmål, må du selv oprette et. Hvad du tror og jeg ved er to forskellige ting. Hvis du læser mine "svar" vil du se at dine spørgsmål ER besvaret.
Jeg har givet en anbefaling / svar, til novanova, ud fra den viden og erfaring jeg har.
Du er velkommen til at oprette dine egne spørgsmål. Så kan vi jo se om jeg gider svare på dem. Fremover nøjes jeg med at give kommentarer. Jeg er ikke "nød til" at have poent, for at deltage med min viden og erfaring.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. november 2008 - 13:53 #17
newts - Det er da ganske normalt her på E. at kommentere på andres kommentarer.
Enten for at uddybe med mere info, eller - af hensyn til spørgeren - at korrigere
noget man ikke mener er rigtigt. Det finder jeg er udmærket:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. november 2008 - 14:27 #18
Helt enig - specielt når påstanden ikke holder vand, er det meget normalt at man lige hopper til og får anden feedback fra andre brugere :)
Avatar billede Beach Mester
16. november 2008 - 04:25 #19
newts--->
Nu kommer der en lidt lang forklaring på hvordan det hele er sat sammen. Både når vi snakker om det aktuelli spørgsmål og omkring E i alt almindelighed.

Jeg var tidligere i dag inde og svare på din noget uventede kommentar, men droppede det da jeg havde ord som "ud i hampen", "hvad har du gang i" mm fremme.

Det sidste vi alle ønsker er at skabe en dårlig stemning, så jeg lukkede vinduet og håbede på at du måske selv brugte lidt tid på at komme med noget der lydder bare lidt mere fornuftigt!

Efter de 2 indlæg som jasvig og john_stigers er kommet med, mener jeg at der er lidt opbakning bag det problem som du har, at det måske var dig der har misforstået hvad det hele handler om her på eksperten.

Derfor må jeg lige komme med en lille kort forklaring på hvad det handler om her på eksperten: At hjælpe folk!

Når man bevæger sig rundt i et forum ( enten her på E, andre forums eller i den virkelige verden) så handler det ene og alene om at finde en løsning på et problem.

Den måde du vælter ind i tråden på er efter min mening ikke helt OK da du ligger ud med et "svar" selv om du ikke har helt styr på hvad det egentlig er du snakker om.

Dit første "svar" passer ganske fint ind i denne situation:

Din boss beder dig om at sende 150 tons rådne æbler til din bedste kunde, selv om du ved at din bedste kunde "måske" ikke har brug for mere end 36 Kg friske æbler.
Et direkte spørgsmål til dig i denne situation er: Hvordan føles dette?

Du (burde) er klar over at det er forkert. Ville du så ikke forsøge at korrigere eller komme med en kommentar til den handel om det måske ikke lige er det bedste for din kunde at modtage 150 tons rådne æbler når det eneste han skal bruge er 36Kg friske æbler???
Når der så oven i købet kommer en "kolega" til undsætning der bakker dig op i at det ikke er hensigtsmæssigt at sende 150 tons skidt til din kunde når han har brug for friske æbler. Burde man så ikke lige klappe hesten og tænke sig lidt om inden man straks fiser ind til bossen og praler med at de 150 tons æbler er det helt rigtige at sende??????????

Tilbage til det som det hele handler om--->

Har du (uden at jeg, eller nogle andre her på E behøver at oprette et ? til dig) noget at holde dig til når du mener at en HDD på 150Gb er hurtigere end en HDD på 36GB, selv om disse er bygget på samme måde?????
Hvad bygger du dine udtagelser på?

Det som falder mig lidt for hjertet er at du giver forhåbninger om at det hele bliver guld og grønne skove straks folk følger dine råd, selv om der tydeligvis er andre der her på E måske rent faktisk har prøvet ret mange ting der omhandler spørgsmålet og kunne have en anden erfaring end det som du påstår er det eneste ene....

At du så oven i købet mener at jeg selv skal stille et ? her på E for at høre dig om hvad du ved og er ekspert i, og at du måske vil svare på mit ?..... Så var det at mine tidligere ord omkring hamp kom på bordet. Hvad tænker du egentlig på??

Her på E der snakker (skriver) vi om tingene. Jeg har mange gange kommet med en "kommentar" som ikke har været helt rigtig, og andre er kommet ind for at korrigere i mine kommentarere for at give den der har et problem den bedste hjælp "vi" kan give.

Hvis du føler dig så klog at du ikke behøver andres hjælp, så skulle der være dig muligt at oprette et IT-firma hvor du med garanti afhjælper alle de private og firmaer der findes her på jorden med alle de problemer der opstår hvis de gerne vil have deres computer til at boote fra et tryk på knappen og til en klar windows på 7 sekunder. Er ret sikker på at du med din "opskrift" kan lave ret mange mill. hårde kontanter på ganske kort tid.

Tror oven i købet jeg vil tænke på at købe mig ind på nogle aktieposter hvis du kan holde alle de ting du lover.... Men jeg vil nok inden køb kræve et bevis!

Så kommer vi til det sidste afsnit i min lidt lange kommentar:
Hvad af alle dine påstande kan du bevise???

Hvis du stadig mener at du kan bevise det modsatte af mine kommentarer så opretter jeg gerne et ? her på E der er sendt direkte til dig hvor du får max point for beviset.
Men dine trampen med dine fingre er altså ikke nok for mig. Hårde beviser vil med dine påstande nok være et bedre bevis, og har du bare lidt styr på HW & HDD så er du også klar over hvilke testprogrammer der findes som via en validering kan uploade dine "beviser" så alle andre på kloden jorden kan se at du har opnået noget som alle andre ikke kan.

Så, frem med beviserne, er ret sikker på at du taber:-))

Efter sidste afsnit plejer der at komme en kommentar fra forfatteren. Det kommer her--->

Hvis du virkelig mener at alt det du skriver, holder i den virkelige verden, så er der ganske mange her på E der også forventer at du beviser det. Ellers bør du måske erkende at du ikke har ret.
Tør du ikke at tabe så er det også OK for mig, men en kommentar om at du har forstået den måde E virker på ville være et lille plaster!

Tænk på at dine svar og vejledninger bør være en hjælp og ikke en guide omkring din computers opbygning.

Din maskine er ikke nødvendigvis magen til resten af verdens maskiner:-)

//Beach
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2008 - 13:25 #20
novanova - Var der noget du kunne bruge? Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede novanova Nybegynder
21. november 2008 - 00:12 #21
Unskylder langsom feed back. Men min computer har lagt brak i forbindelse med formatering osv.

Siger mange tak til de folk der har deltaget i debatten det var bestemt noget jeg kunne bruge.

Jeg har valgt at købe en stor billig alm. sata 2 hardisk istedet for en 2 små hurtige der sidder sat til  RAID0.

Da svarene tyde på det er det hurtigeste pt. og kun handler om nogle få sekunder på boot tiden for adskillige tudsinde kr. extra.

Lige en kommentar iforbindelse med min resrarch prøv at se dette link:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2325779,00.asp

Man kan jo drømme om instant boot tider :)

jeg er vild med dit link omkring Printkortet der omdanner rammoduler til en lynende hurtig harddisk.

Jeg udtaler mig om noget jeg ikke ved noget om, men hvor svært kan det være at smide en skrabe model af xp in på nogle ram moduler og få en bios til at boote der fra?

Forstår ikke det ikke er opfundet...

Til alle der har deltaget smid et svar så deler jeg points ud.
Avatar billede coderdk Praktikant
21. november 2008 - 00:43 #22
Jeg har selv et ASUS P5Q Deluxe bundkort med "Splashtop", der er man rent faktisk på nettet og browse 5-8 sekunder efter man har trykket på powerknappen :) Men det er jo så ret begrænset, det linuxsystem der sidder på den indbyggede SSD-harddisk (som er ret lille, 256MB tror jeg)...

Ingen points til mig :)
Avatar billede Beach Mester
21. november 2008 - 00:58 #23
Hey novanova, godt at se du ikke kaster alt for mange af dine penge efter noget som i den sidste ende måske skuffer.

i-RAM kortet jeg henviser til tidligere er RIGTIG fedt legetøj, desvære meget svært at finde på hylderne i EU.

At smide alt ned på nogle chips er rent teknisk ikke det store problem, og som du allerede har fundet lidt frem af, så er det så småt på vej med maskiner der kan det lort. Eneste problem er faktisk hastigheden hvor i-RAM bruger hukommelse der sletter alle data når der ikke er strøm på kredsene, men har den høje hastighed, mens de systemer der bygges i dag holder på dine data selv om der ikke er power på systemet, men til gengæld er noget langsommere (1/5).

Jeg er ikke i tvivl om at det kommer, de skal bare have løse problemet med at holde strøm på systemet over meget længere tid end det er muligt lige nu:-)

//Beach med et svar