Avatar billede kol Nybegynder
11. november 2008 - 16:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mærkelig opstart

Kære eksperter!

Mit problem er, at når jeg starter Excel, åbner den med et regneark med kun et ark, som er navngivet og hvortil der er knyttet nogle doc og jpg. Disse kan dog ikke ses, da det ser ud som programkode eller sådan noget.
Når jeg forsøger at "Gem som" peger den ikke noget sted hen, men vil bare gemme i Dokumenter.
Er der ikke til Excel en standard skabelon á la Normal.dot i Word?

Jeg håber, at der nogle gode bud på en løsning.

Hilsen
KOL
Avatar billede perhol Seniormester
11. november 2008 - 17:06 #1
Luk Excel, åben stifinder.
Gå til mappen "C:\Users\"Din Brugerkonto"\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART
Se om der ligger nogen filer her.
Hvis der gør og du ikke selv har lagt dem der, slet dem.

Gå til mappen "C:\Users\"Din Brugerkonto"\AppData\Roaming\Microsoft\AddIns
Se om der ligger nogen filer her.
Hvis der gør og du ikke selv har lagt dem der, slet dem.
Start Excel igen.
Nu skulle Excel gerne starte med et 'normalt' tomt regneark.
Avatar billede kol Nybegynder
11. november 2008 - 18:56 #2
Hej perhol,

Det lyder fornuftigt.
Jeg får lejlighed til at prøve i morgen.
Vender tilbage.

Hilsen KOL
Avatar billede kol Nybegynder
12. november 2008 - 09:50 #3
Hej igen perhol,

Jeg havde delvis succes med at finde frem te mapper, du foreslår.
Det skyldes nok, at jeg glemte at nævne, at min Excel hører til Office 2000, ayltså en halvgammel sag.
Ændrer det dine forslag?

Hilsen KOL
Avatar billede jkrons Professor
12. november 2008 - 11:56 #4
Metoden bør stadig være som perhold siger - men stien en anden. Det nemmeste er nok at søge efter mapperne via stifinder. Mapperne hedder stadig XLSTART og AddInns. Et problem kan dog være, at der kan ligge AddIns uden for AddInn mappen. Søg evt. efter filer med filtypen XLA. Prøv evt at skrive her, hvad du finder. Du skal ikke bare slette, da en del af dem, SKAL være der.
Avatar billede perhol Seniormester
12. november 2008 - 12:02 #5
Kender ikke de mapper Excel 2000 bruger til at starte tilføjelsesprogrammer med.
Et tip kunne være at søge efter mapper der hedder XLSTART og AddIns.

En anden mulighed at søge efter filer med endelserne .xlt og .xla

En tredje mulighed er at starte Excel. Der er sikkert en menu der hedder 'Funktioner' med en undermenu der hedder 'Tilføjelsesprogrammer'. Kig her efter hvilke tilføjelsesprogrammer der startes med Excel.

Min Excel 2003 starter med tilføjelserne 'Analysis Toolpak', 'Analysis Toolpak - VBA' og 'Popup Calendar'. Alle 3 noget jeg selv har bestemt skal starte fordi jeg bruger det i forbindelse med makroer og regnearksfunktioner.

Du burde i hvert fald kunne finde det.
Avatar billede kol Nybegynder
12. november 2008 - 17:03 #6
Tak for ideerne.
Jeg er ret ophængt den næste par dage men vender tilbage snarest.

Hilsen KOL
Avatar billede kol Nybegynder
20. november 2008 - 00:08 #7
Hej igen,

Ak ja, tiden flyver.

Problemet viste sig at have en ganske banal årsag, næsten en "fejl 40":
I indstillinger var i "Alternative filplaceringer" valgt mit C-drev, hvorpå der lå enkelte filer. Dem forsøgte Excel at åbne ved opstart!
Hvordan denne indstilling var valgt, ved jeg ikke. Det er ikke nogen bevidst handling.

Jo, jo mere banal og ligefor, jo vanskeligere at se.

Tak for hjælpen til jer begge, men jeg synes nu, at perhol fortjener point'ene denne gang.
Vil du sende et svar, så jeg kan kvittere?

Hilsen, KOL
Avatar billede perhol Seniormester
20. november 2008 - 05:47 #8
Godt du fandt ud af det.
Her er mit svar.