Avatar billede smiske Nybegynder
17. november 2008 - 16:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til gendannelse af NAS drev

Mit Synology CS-407 har lige præsteret at nulstille fuldstændig, alle mine data er væk :-(

Jeg er meget desperat, der lå alt mit arbejde og mange uvurdelige filer på, hvad gør jeg ??????

Det er sat op så det kører i RAID5, ellers ikke det helt vilde, bliver lykkelig for hjælp til at få det gendannet!!!!
Avatar billede smiske Nybegynder
17. november 2008 - 19:44 #1
Slet ingen der har nogle guldkorn ? Er virkelig desperat :-/

Har forsøgt med alverdens recovery programmer, men kun 1 har indtil videre kunne finde NAS drevet via netværket, og det kan jeg kun genskabe med hvis jeg køber det, og deres købe funktion virker ikke. :-(
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. november 2008 - 10:37 #2
Hej Smiske!

Jeg har et par gange været ude for at den har mistet selve softwaren, men stadig har data intakt.

Det er jo en Linux der kører på Synology'en og den har muligvis mistet sin /root partition. MEN der hvor dine data ligger er typisk på /volume1 hvis det er de interne diske og /volumeUSB hvis det er en ekstern USB disk tilsluttet ...

Det du muligvis kan gøre er, at installere den nyeste firmware fra Synology på dit system igen. Den vil så installere sig i /root og de andre system kataloger, men den vil lade dine data være intakte... Så hvis du kan få tilgang til Synology'ens software via din browser (f.eks.: http://192.168.1.100:5000) så er det som sagt 'bare' at lægge ny firmware på boksen!

Er dine diske supporteret af Synology? For jeg har lige oplevet at 2 af de diske jeg har installeret i min CS407e (og som ikke er supporteret officielt af Synology) er stået af og dermed har jeg mistet alle mine data i mit RAID-5 - men jeg har naturligvis en backup af de vigtigste ting...

/Snabeljan
Avatar billede smiske Nybegynder
18. november 2008 - 11:40 #3
Hej Snabeljan, jeg tror selve softwaren har det helt fint da jeg uden problemer kan tilgå Synology'en via browseren.

Jeg har gennemgået system log'en idag og fundet ud af da jeg satte det til igår efter lidt tids opbevaring hos en ven så har den fjernet en eller anden delt mappe. Jeg ved ikke hvad det betyder, men jeg kunne godt mærke det tog lang tid for den at starte op da jeg satte den til igår.
Jeg kan se på status (hvor den viser hvor meget plads der bliver brugt) at der ligger intet data på den.

Det jeg tror der er sket er den delte mappe (hvad det så end er) har indeholdt al min data, og da drevet så slettede den så røg al data med.  Jeg har prøvet at finde programmer der kan redde data, men har endnu ikke fundet nogen der er glade for at tilgå NAS drev :-(

Med hensyn til firmware mener jeg at jeg kører med den nyeste, men vil alligevel prøve at følge dit råd og se om det kan redde lidt :-)

//Henrik
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. november 2008 - 12:47 #4
Hej Henrik!

Du kan jo altid prøve at lave en telnet til boksen(ipadressen). Login som root og password er dit admin password.

Da kommer du ind i Linux systemet og kan f.eks. v. kommandoen mount se hvilke filsystemer der er monteret. Der skulle gerne være en /volume og en /root etc.

og hvis du så skriver cd /volume1 efterfulgt af ls -la burde du kunne se de delte kataloger du har lavet på boksen.

/jan
Avatar billede smiske Nybegynder
18. november 2008 - 13:15 #5
Synology> mount
/dev/md0 on / type ext3 (rw,data=ordered)
/tmp on /tmp type tmpfs (rw)
/sys on /sys type sysfs (rw)
/proc/bus/usb on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/md2 on /volume1 type ext3 (usrquota,grpquota)

Sådan ser det ud når jeg mounter, siger det dig noget ?  Jeg er slet ikke erfaren med Linux desværre, så ved ikke hvad jeg skal kigge efter.

//Henrik
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. november 2008 - 13:57 #6
Hej Henrik

Prøv at skrive:

cd /volume1
ls -la

og send mig output derfra!
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. november 2008 - 13:57 #7
evt. messenger til
js (at) stoman.dk
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. november 2008 - 13:59 #8
Hmmm tænkte på om du havde enablet den i din fw, så man kan komme til den udefra?
Avatar billede smiske Nybegynder
18. november 2008 - 14:03 #9
Hej Jan, tak for det hurtige svar, fanger dig lige på MSN om 10 min :-)

Jeg har opdateret til nyeste firmware og enabled både Telnet og SSH.

Her er hvad den skriver efter jeg har skrevet det du sagde :

Synology> ls -la
drwxr-xr-x    6 root    root        4096 Nov 18 13:35 .
drwxr-xr-x  19 root    root        4096 Nov 18 13:42 ..
-rw-------    1 root    root      1806336 Nov 17 16:01 @netbkpservice.c.core
-rw-------    1 root    users    1425408 Oct 24 08:38 @smbd.core
drwxrwxrwx    2 root    root        4096 Nov 18 11:58 @spool
drwxrwxrwx    2 root    root        4096 Nov 18 13:35 @tmp
drwxrwxrwx    2 root    root        4096 Nov 17 23:39 BackUp Drev
-rw-------    1 root    root        6144 Nov 18 13:33 aquota.group
-rw-------    1 root    root        7168 Nov 18 13:33 aquota.user
drwx------    2 root    root        16384 Sep 19 07:23 lost+found
Synology>

//Henrik
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. november 2008 - 14:39 #10
Svar

Ærgerligt at jeg ikke kunne gøre mere :(
Avatar billede smiske Nybegynder
18. november 2008 - 14:44 #11
Det skal du ikke tænke på, er meget glad for at du tog dig tid til at forsøge :-)

//Henrik
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. november 2008 - 14:55 #12
Tak for points :)