Avatar billede jens_r Novice
17. november 2008 - 22:59 Der er 9 kommentarer

Pludselig genstart af computer

Jeg har været ude og bruge mange penge på at købe mig en helt ny computer, som skulle være i stand til at klare de mest krævende spil på markedet osv.

Specs:

MB MSI P45D3 PlatinumSocket 775 / Intel P45 Expres

RAM OCZ Gold 2 x 2 GB2 x 2 GB (4 GB) / DUAL RAM

HD SATA2 500 GB HITACHI DESKSTAR P7K500 7200RPM 16

KABINET AOpen F - 501FKabinet / ATX / 2x3.5"

STRØMFORSYNING SilverStone Strider Series ST56F

KEYBOARD LOGITECH CORDLESS DESKTOP S 510 USB/PS2

MONITOR Asus VW222U (Sort)22 tomme TFT aktiv

Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333

GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3,PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP,448bit

2 x Revoltec 80x80x25, 28,6 cfm.

Computeren har et fuldt opdateret Windows Vista Ultimate med service pack 1 installeret.

Problemet er, at når jeg spiller (Football Manager 2009 og Far Cry 2), surfer eller bare hører musik, genstarter computeren pludseligt uden videre. Ingen fejlmeddelelse eller noget. En kammerat fortalte mig at det måske kunne være problemer med rammene, så jeg testede dem med det program der følger med Vista og programmet fortalte mig at der ingen problemer var. En anden mulighed kunne være at computeren blev for varm og det er derfor de to blæsere blev købt i dag. Det hjalp heller ikke på problemet.

Nu håber jeg virkelig at der er nogle kloge hoveder her på Eksperten som kan hjælpe mig, da det er en ret flad fornemmelse at bruge over 10.000 kr. på en computer der ikke virker.
Avatar billede jens_r Novice
17. november 2008 - 23:06 #1
Desuden prøvede jeg at teste computeren i form af Prime95, hvor den kun nåede at køre i ca. 5 min før den genstarter.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. november 2008 - 23:06 #2
Har du kontrolleret hvor varm den er, lige efter den går ned?

Er du sikker på der er god kontakt mellem CPU og køler?
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. november 2008 - 23:24 #3
Hvis du deaktiverer automatisk genstart ved systemfejl, og den stadig genstarter derefter, så har jeg mistanke til din strømforsyning. Specielt hvis det sker når den virkelig skal arbejde.

Jeg var ind på Asus hjemmeside og køre din konfiguration gennem deres Recomended Powersypply  Wattage Calculator, og den kommer tilbage med recomended minimum wattage på 600 Watt.
Avatar billede jens_r Novice
17. november 2008 - 23:26 #4
Det er min kammerat der har sat blæserne i, så jeg skal ikke kunne sige om det er det der er problemet. Det skal dog siges at han plejer at have styr på det der. Så tror ikke det er der problemet ligger.

Den gik ned lige før og jeg gik ind i BIOS'en og så at CPU'en var 45 grader varm. Da jeg ville starte op igen kom den ikke engang ind i Windows inden den genstartede igen. Det plejer den ellers.
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. november 2008 - 23:37 #5
Under start af maskinen trykker du F8, og får en boot menu. I den vælger du "deaktiver automatisk genstart ved systemfejl".
Avatar billede haverslev Novice
18. november 2008 - 08:45 #6
Et GF GTX grafikkort kræver en PSU på minimum 400W, så den del er opfyldt med dit valg af PSU - men men, kortet kræver 24A stabilt op 12V rail, her giver din PSU kun 18A
grafikkortet specs: http://www.inno3d.com/products/graphic_card/gtx200/gtx260.html

Vil forslå, at du tager en Cosair 550W VX PSU istedet for, de er kendt for at være meget stabile: http://www.corsair.com/products/vx/default.aspx

Din nuværende psu, se specs. midt på siden:
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=893
Avatar billede jens_r Novice
18. november 2008 - 19:35 #7
haverslev> Nu har jeg købt og prøvet den Corsair 550 watt PSU du foreslog, men resultatet er det samme. Og hvis man tager begge 12V linjerne på Silverstone PSU'en i betragtning leverer den vel også nærmere de 40A, gør den ikke?

Kan i anbefale en anden strømforsyning som kan levere nok strøm til min nye computer?

Jeg ville egentligt gerne holde mig til Silverstone mærket, fordi jeg har hørt det skulle være kvalitet, men priserne på PSU'er over 550 watt er for voldsomme til mit budget. Så noget i nærheden af de 500 kroner, hvis det er muligt? Og jeg ved i øvrigt ikke hvor stor den nye strømforsyning skal være?
Avatar billede haverslev Novice
18. november 2008 - 20:42 #8
Lyder mærkeligt, at du stadig genstarter - dog vil jeg sige at Cosair er kvalitet og stabile. Fandt dog et andet sted, disse specs for Silverstone: +3.3V@30A, +5V@30A, +12V1@18A, +12V2@18A, -12V@0.5A, +5VSB@2A
normalt kører man som single rail og de skriver at stik1 18A og stik2 18A

Jeg vil stadig mene at det er nok med den Cosair Watt/Amp størrelse til din opsætning.

Men har du tillige checket varme / kølepasta osv. som tidligere nævnt i indlæggene ?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. november 2008 - 21:28 #9
Personligt har jeg eksperimenteret, rodet og raget en HEL del med hardware/computere de seneste år og selv om jeg føler mig rimeligt godt rustet til at udskifte/montere en CPU, samt dens køler og blæser, så har jeg oplevet jeg har været "lige lovlig dygtig" eller lidt for sløset. Det samme kunne gælde for din kammerat.

Mit råd:
Skil hele gøjemøget ad igen og start forfra med at samle delene. Vær meget påpasselig med montering af det hele og i særdeleshed at få CPU'en skubbet helt i bund i dens socket, få smurt en passende mængde kølepasta på og sidst men ikke mindst, at sørge for fuldstændig kontakt mellem CPU og køler.