Avatar billede uffesteenberg Novice
19. november 2008 - 20:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Optage guitar på laptop

Når jeg får tid kunne det være sjovt at lege lidt med noget guitar på pc'en

Jeg har en western med pickups dvs. standard-udgang med jack-stik.. (derudover en klassisk guitar med en løs mikrofon).

Ville gerne optage guitar 1 og guitar 2 og lægge dem sammen.... noget i den stil.

Går ud fra jeg som minimum skal lave jack-stikket om til minijack.
Kan man ikke køre western-guitaren direkte ind i lydindgangen foran på den bærbare?
Eller er det for svagt et signal?
Hvad så hvis jeg smækker guitarkablet i min lille guitarforstærker og så kører den fra forstærkeren over i lydindgangen?

Hvilke (simple) programmer kunne jeg evt. bruge? Gerne nogle, der også kan tilføje guitarlyden lidt effekter..

Tidligere har nogle anbefalet mig at købe dyre eksterne lydkort og lignende. Jeg har ikke noget mod at bruge penge på det, men vil lige lege lidt med programmerne først for at se, om det overhovedet er noget jeg har appetit på...
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. november 2008 - 21:55 #1
På softwaresiden kunne du overveje Audacity (gratis) som kan klare flere lydspor: http://audacity.sourceforge.net/ . Et kommercielt alternativ kunne fx være Adobe Audition (tidligere Cool Edit), men det koster!

Fra mine forsøg med lydkort, ved jeg at line-in og mikrofon-indgang ikke er det samme :-)

De fleste bærbare har vist kun mikrofon og headset-indgang, hvis jeg husker rigtigt (og ikke line-in). Jeg ville mene, at line-in var det rigtige til at modtage et lydsignal (fra andet end en mikrofon), men det er lang tid siden jeg rigtig har leget med lyd. Som du selv nævner, kunne du overveje et eksternt lydkort (USB) for at få line-in med.

Du kan *vist nok* godt sætte line-in i mikrofonstikket, men hvis jeg husker rigtigt vil det enten give dig en meget høj optagestyrke eller meget lav.

Hvad angår jackstik skal du nok have en adaptor. Fx burde AV-connection have noget du kan bruger (fx den her: http://www.av-connection.dk/?PNo=06-069&ML=419 ?)

Håber min lidt usikre "præstation" i ovenstående trods alt var en hjælp :-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. november 2008 - 22:15 #2
Hmmm... min bærbare har iflg. manualen indgang til
1)høretelefoner
2)MIKROFON
3)ét, der kaldes indgangsstik for lydudstyr (cd-afspiller, walkman osv)... men ved ikke om det er det samme som "line-in".

Har dog tidl. overført lyd fra pladespiller til den bærbare (men Audacity), så vil nok bare prøve og se, hvordan det lyder...

Anyway, tak for inputtet... flere kommentarer modtages med kyshånd :-)
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. november 2008 - 22:37 #3
"Indgangsstik for lydudstyr" er med 99 % sikkerhed line-in.

Hvad angår tilslutningen af guitaren, kommer det vel an på hvordan den virker. Hvis det blot er en påmonteret mikrofon kan det være at den kan tilsluttes direkte, ellers ville jeg tro at guitaren skulle sluttes til forstærkeren og herefter videre til line-in indgangen.
Avatar billede uffesteenberg Novice
19. november 2008 - 22:52 #4
Nemlig... har surfet lidt og det er nok bedst at smide en forstærker imellem. Vil lige prøve det inden jeg evt. køber mere avanceret grej :-)

Tak for hjælpen!
Avatar billede arbogast Nybegynder
26. november 2008 - 15:00 #5
angående program:

Jeg kan varmt anbefale Reaper http://www.reaper.fm, og der flg. mange effekter med
Avatar billede uffesteenberg Novice
08. januar 2012 - 08:38 #6
Lægger I svar, så er der point ;-)
Avatar billede arbogast Nybegynder
09. januar 2012 - 13:32 #7
Det må jeg sige.... et 'blast from the past' :O

Dette er et svar.

Hvis du ikke har fået fat i et eksternt lydkort og oplever for stor forsinkelse fra du spiller og til du hører lyden er det meget sandsynligt at du kan opnå lav latency (forsinkelse) v at bruge den gratis http://www.asio4all.com/