Avatar billede benner Nybegynder
25. november 2008 - 10:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Intern/ekstern dns opslag

Hej Eksperter

Jeg har en FTP-server stående i min DMZ-zone, den benyttes både intern og ekstern. I begge tilfælde tilgåes den via de respektive IP-adresser.
Dette vil jeg gerne ændre så jeg får tilknyttet et navn: ftp.domæne.dk.

Jeg har nu fået registreret ftp.domøne.dk som et subdomæne hos mit webhotel, så den peger på min eksterne ip-adresse.

Intern har jeg min egen DNS-server (Windows 2000). Hvordan registrerer jeg navnet i den (hvor i hierakiet, og som hvilken type), så mine interne maskiner får den interne IP-adresse oplyst til ftp.domæne.dk?
Avatar billede benner Nybegynder
25. november 2008 - 11:01 #1
Jeg har fornemmelsen om at jeg skal lave en ny zone (domæne.dk) af typen "Standard primary".
I den nye zone oprettes en "New host" (A-record) med navnet FTP til intern IP.

Hvis jeg laver ovenstående, vil det så virke?
Får det indvirkning på mine eksisterende subdomæner (www.domæne.dk) som ligger på ekstern webhotel?
Avatar billede riversen Nybegynder
25. november 2008 - 15:01 #2
du er inde på det rigtige. Du skal lave en zone på din interne dns server. Det kaldes "split dns". Når du gør det, kræver det, at du opretter samtlige records fra din eksterne zone i din interne zone. Ellers vil de forskellige records ikke kunne opløses fra interne klienter:

eksempel:
eksternt har du følgende a-record:
ftp.domain.dk --> 1.2.3.4
www.domain.dk --> 4.3.2.1

hvis du så laver en intern zone kun med ftp.domain.dk --> 192.168.0.100
så vil du ikke kunne tilgå www.domain.dk. Din interne zone bør altså se sådan ud:
ftp.domain.dk --> 192.168.0.100
www.domain.dk --> 4.3.2.1
Avatar billede benner Nybegynder
25. november 2008 - 15:25 #3
Det virker fint.
Eneste spørgsmål tilbage er:
Hvad med en intern forespørgsel på domain.dk, hvordan opretter jeg den i min DNS, så den peger sammested som www.domain.dk?

riversen -> læg et svar hvis du vil have point
Avatar billede riversen Nybegynder
25. november 2008 - 17:55 #4
du opretter de a-records som du har i din offentlige dns zone. Og fremover skal du så oprette records begge steder, hvis de skal kunne tilgås fra begge sider af.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
25. november 2008 - 22:17 #5
du ejer hverken domain.dk eller domøne.dk eller domæne.dk, så den går ikke.
rigtig domain navn, ellers ingen hjælp
Avatar billede riversen Nybegynder
26. november 2008 - 06:01 #6
det har intet med sagen at gøre... han vil jo blot have forklaret måden at gøre det på. Så kan det være ligemeget om vi som eksempel kalder domænerne domæne.dk, fritzfarlig.net eller svendtveskaeg.org. Teorien er den samme.
Avatar billede benner Nybegynder
26. november 2008 - 09:48 #7
I går mener jeg ikke at det lykkedes at browse http://domain.dk (intern), selvom det virkede ekstern.
Jeg har nu oprettet en A-record uden navn (same as parent folder) til samme adresse som www.domain.dk, og nu virker alt som det skal.

Takker mange gang for hjælpen (også selvom det ikke var konkret til mit domæne).
Avatar billede riversen Nybegynder
26. november 2008 - 19:14 #8
velbekom... behold bare point.
Avatar billede benner Nybegynder
27. november 2008 - 08:06 #9
Lukker