Avatar billede gurumaster Nybegynder
28. november 2008 - 12:51 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Flytning af Vista

Halløjsa....
På min bærbare har jeg installeret Vista, men skal nu have solgt den, og overført vistaen til den nye bærbare. Men hvordan skal det gøres, men skal vel på en eller anden måde have overført rettighederne til Vista samtidig?
Er det noget med, at man skal afinstallere Vistaen først ?
Vil den så automatisk blive deaktiveret hos Microsoft, så den kan installeres på den nye ?
Og hvad nu hvis ens harddisk er stået af, så kan man jo ikke afinstallere Vistaen normalt ??
Håber en af jer har et forslag...tak
Avatar billede vejmand Juniormester
28. november 2008 - 13:17 #1
Vista skal bare slettes fra den gamle PC, og installeres helt normalt på den nye.

Hvis harddisken er stået af, er det jo ingen problem.
Mere effektivt kan man jo næsten ikke slette den.  :-)

Det gælder dog ikke hvis det er en OEM-licens du har, den lever og dør med den pc den er installeret på først, og må ikke flyttes.

http://download.microsoft.com/download/f/a/4/fa41559a-0a1f-4835-b0c8-292ed2e3b7bc/OEM_faq.doc
Avatar billede vejmand Juniormester
28. november 2008 - 13:19 #2
Du kan evt. bruge Killdisk til at slette alt på den gamle PC: http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede gurumaster Nybegynder
28. november 2008 - 19:22 #3
Måske har jeg misforstået noget, men hvis man sletter Vista fra maskinen, fjerner man så også registreringen hos Microsoft ?
Jeg mener, når man så genindstallerer vil den så ikke tro at installationen på den tidligere maskien stadig er aktiv ?
Avatar billede vejmand Juniormester
28. november 2008 - 20:16 #4
Nej, som sagt: Vista skal bare slettes fra den gamle PC, og installeres helt normalt på den nye.  :-)
Avatar billede pazau Nybegynder
29. november 2008 - 22:41 #5
Gurumaster:

Microsoft har en database hvor alle licenser ligger. Når du geninstallerer Windows med en Retail licens så vil din licens hos Microsoft blive fornyet af din egen licens på maskinen, men i licensen står der andre oplysninger hos Microsoft da du jo har installeret Windows på en ny maskine.

Kun hvis din gamle PC starter igen med internetforbindelse, vil licensen hos Microsoft ikke være gyldig på din nye PC, da licensen først blev installeret på den gamle.
Så hvis du fjerner Windows og geninstallerer på en ny maskine med en Retail licens så vil der intet problem være. :)
Avatar billede gurumaster Nybegynder
30. november 2008 - 13:58 #6
Tak begge to for Jeres svar, men hvordan fjerner/afinstallerer jeg vista ?
Det er jo ikke nok bare at formatere harddisken, vel ?
Hvad nu hvis det er en OEM version, det er jeg nemlig blevet i tvivl om, kan man så gøre det på samme måde ?
Avatar billede pazau Nybegynder
30. november 2008 - 15:30 #7
Der er ikke noget afinstalleringsprogram da Windows jo er styresystemet. Det eneste og nemmeste er bare at formateret harddisken.
Avatar billede vejmand Juniormester
30. november 2008 - 17:06 #8
"Hvad nu hvis det er en OEM version"

Som skrevet:
Det gælder dog ikke hvis det er en OEM-licens du har, den lever og dør med den pc den er installeret på først, og må ikke flyttes.

http://download.microsoft.com/download/f/a/4/fa41559a-0a1f-4835-b0c8-292ed2e3b7bc/OEM_faq.doc

"men hvordan fjerner/afinstallerer jeg vista ?"

Som skrevet:
Du kan evt. bruge Killdisk til at slette alt på den gamle PC: http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede gurumaster Nybegynder
30. november 2008 - 21:14 #9
Tak for svarene. Der er dog noget jeg ikke helt er med på. Hos Elgiganten kan man købe en Vindows Vista Homepremium til 999,- uden at skulle det sammen med en PC. Hvad så med den, virker den så kun en gang på den maskine man installerer den på 1. gang ?
Det stemmer jo heller ikke rigtigt med dette:
"den lever og dør med den pc den er installeret på først, og må ikke flyttes."
Må en OEM version i det hele taget sælges separat ? Uden hardware (PC) ?
Avatar billede gurumaster Nybegynder
30. november 2008 - 22:07 #10
Ups...glemte lige at skrive at den de sælger til 999,- ER en OEM version...
Avatar billede pazau Nybegynder
30. november 2008 - 23:23 #11
Det skal du spørge ekspedienten om, eller det skal stå på pakken mener jeg.
Når du installerer Windows fra et helt nyt optisk medie, vil der, når du aktiverer Windows, blive oprettet en licens hos Microsofts database, hvori der står oplysninger om din computer som Windows er blevet installeret på.

Igen, hvis det er en OEM version, så vil Windows godt kunne flyttes - det gør du bare ved at installere den på en anden PC med andre specs. Men selve licensen vil ikke kunne flyttes, da informationerne hos Microsoft om din gamle PC ikke stemmer overens med den nyes specs.

Dermed vil din nye PC ikke due til noget efter 30-dages såkaldt "trial" af Windows. Men hvis du geninstallerer Windows på den samme PC, skal du også aktiverer Windows igen med licensen, og der stemmer specs'ene overens da det jo er samme PC den bliver geninstalleret på.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
16. januar 2009 - 14:27 #12
Takker for svarene....lukker.