Avatar billede JohnVamos Nybegynder
04. december 2008 - 17:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

SataDisk i en Scaleo C fra Fujitsu Siemens

Hej der ude....  Jeg har fået en Scaleo C fra Fujitsu Siemens og den køre fint med en IDE Harddisk. Nu er sagen den at jeg har fået en 1000 Gb SataDisk som jeg gerne så køre i denne maskine.
Her kommer så problemet !! Jeg kan ikke se Satadisken i biosén, ej heller jeg sætter en kun 250 GB Satadisk i !!  jeg kan godt installere Win XP, men når computeren så genstarter, siger den den sædvanlige tekst "Mangler NTMN eller hvad det nu er den skriver når den ikke finder harddisken. Skal lige nævnes at der er stik både til IDE og Satadrive i maskinen. Er det en bios update der skal til for at jeg kan få min Satadisk til at funke eller hvad går galt ??

Håber ikke det er for svært at løse !!  lol

På forhånd tak,  John.
Avatar billede badazz Novice
06. december 2008 - 04:59 #1
det kunne være noget med at xp konfligter med sata´en du kan hente sata drivere fra fujitsu´s hjemmeside som du skal ligge på en diskette, og loade i installationsopstarten (Tryk F6 for at installere 3die partsdrivere til scsi eller raid) eller du kan kikke lidt i bios. mange bundkort tilbyder at behandle harddisken som en IDE,.. findes oftest under følgende navne:

"Threat sata as IDE" Enable/Disable
"Harddisk emulation" SATA/IDE

hvis det er en ældre xp skive du har, kan den kun se harddisken som 200gb (mener jeg) det giver ingen problemer udover at du kun kan lave din systempartation på max 200gb men når du så har installeret og opdateret er der ingen problemer med at oprette en partation på det sidste plads
Avatar billede JohnVamos Nybegynder
06. december 2008 - 20:23 #2
Hmm det forstår jeg ikke en pind af så.. Jeg har isat en 250 Gb Sata med en partion på kun 40 Gb på mit c: drev, men kan stadig ikke se den i bios. En anden ting jeg ikke het forstår. Hvordan skulle jeg kunne update min bios når maskinene ikke har nogen Diskkettedrev ??
Avatar billede JohnVamos Nybegynder
04. januar 2010 - 08:52 #3
Lukker sprøgsmålet her !! Har opgivet at køre sata på maskinene nu !!