Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
06. december 2008 - 01:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Juniper Netscreen 5GT - ny/reconfig efter skift af af fast IP adr

Jeg har skiftet ISP, og dermed er min fast IP også ændret.

Pt er der i min konfig en statisk IP route, og når jeg ændrer den, så virker det ikke helt efter hensigten .... mon der er en venlig sjæl her, som kan hjælpe?
Avatar billede hanseman_luchter Nybegynder
09. december 2008 - 15:13 #1
Jeg tror nok jeg kan læse hvad du mener :-) selvom din problemformulering jo ikke giver nobelprisen i litteratær.
Jeg går ud fra, at du taler om en statisk route i din Netscreen, og ikke på din PC. Er du sikker på at det er din nye WAN adresse du taster, og ikke ISP'ens ?? Så SKAL det virke. Kan du pinge ISP'en ?? Har du husket adressen på interfacet ??
Husk at angive om den statiske rute skal benytte trusted eller untrusted interface.
PPPoE ?? Det er jo ikke sikkert de 2 udbydere benytter samme setup.
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
10. december 2008 - 00:22 #2
Der er tale om den statiske IP som ISP'rn har tildelt mig - når kun modem sidder i og jeg laver ipconfig, så får jeg også oplyst den IP, som er den tildelte.

Når jeg har koblet NS op, så er linket på porten oppe (untrust, jeg bruger ikke ADSL porten). Jeg får på pc niveau tildelt IP adresse (internt), men det er tydeligt, at jeg "aldrig" kommer ud - eller måske ikke får svaret tilbage korrekt. Det er som om, at der ikke routes korrekt internt. Og - der er da nok et eller andet, som jeg ikke har ændret korrekt.

Dine spøgsmål kan jeg ikke umiddelbart svare på - hvordan kommer vi videre? Min kæreste er ved at være småtoset over, at det kun en min den ene pc som kommer på, da alt andet lige tager tid at frigive IP adr når der kobles anden mac adr på.

Hanseman - er det et par screen shoots som der skal til, for at du pege på misageren? Hvordan kommer vi videre?
Avatar billede hanseman_luchter Nybegynder
10. december 2008 - 00:52 #3
Jeg syntes det lyder som om du IKKE har konfigureret NS overhovedet. Den kører med garanti ikke DHCP, da det i bund og grund er en firewall, og ikke en router.
Du skal ind og ændre IP-adressen på det untrustede interface til den adresse du har fået oplyst af ISP'en. Husk også DNS og gateway !
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
11. december 2008 - 02:32 #4
Sagen er løst - og misageren ligger ikke i konfigurationen, som viste sig at være korrekt (men tak for dit indlæg).

I bund og grund frigives IP fra udbyderen først efter 30 minutter og ikke 15 minutter som først antaget - og denne lille men ikke ubetydelige information gjorde udslaget, så selvom både statisk route og DHCP i dag har virket som to forskellige løsninger, så blev IP (MAC adr) problematikken ikke løst de andre dage, da jeg flittigt byttede router ud med pc indenfor 30 minutter perioden, hvor jeg troede, at det var 15 minutter - og ikke var opmærksom på dette, selvom svaret lå ligefor i DHCP konfigurationen, da adressen tydeligt aldrig blev modtaget.

Hanseman - smid lige et svar igen så du kan få point, da dit input gav anledning til reflektion og slutteligt kontakt med ISP'r.
Avatar billede hanseman_luchter Nybegynder
11. december 2008 - 14:33 #5
Selvfølgelig. Jeg troede faktisk at du havde haft routeren siddende i en længere periode, men havde dog ikke selv tænkt på denne lille tvist :-)
Iøvrigt er GT5 en rigtig alsidig lille fætter.