Avatar billede snowman Nybegynder
08. december 2008 - 09:10 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere Windows XP igen.

Her er en "Tricky" Sidder med en PC hvor der har været installeret en ikke lovlig version af XP på. Vedkommende har købt en lovlig version som jeg skal installere.
Har formateret harddisk og prøvet at installere, det går ikke! Kan installere Win 98 og den kører perfekt. Har prøvet at skifte hardisk (3 gange)kan stadig ikke.
Sætter jeg harddisken over i en anden PC er der ingen problemer!!!
Hvad kan der være galt ? Skal lige sige at det er en rimelig ny PC 3000+ AMD processor. Ny Win XP er en OEM version
Avatar billede mireigi Novice
08. december 2008 - 09:54 #1
Hvor mange ram er der samlet set i? Dvs. ram på grafikkort + ram på bundkortet.

Hvis der samlet er mere end 4 Gb _kan_ det være årsagen, da XP ikke kan _se_ mere end 4 Gb.

Bare en tanke.
Avatar billede snowman Nybegynder
08. december 2008 - 10:37 #2
Der er 1 Gb ram i maskinen, har også prøvet at skifte rammene, grafikkort mv. uden det hjalp
Avatar billede mireigi Novice
08. december 2008 - 10:46 #3
Nu skriver du jo at det er en OEM version, har du prøvet med den ulovlige installtion og så indtaste koden fra den lovlige?

Det er måske ikke den korrekte måde at gøre det på, men det burde virke.

OEM versioner kan nogle gange være noget bøvl at få til at virke, specielt hvis de ikke fulgte med den hardware man prøver at installere det på.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2008 - 10:49 #4
"og prøvet at installere, det går ikke" Hvad er fejlmeldingen??
Avatar billede snowman Nybegynder
08. december 2008 - 12:37 #5
Alt er prøvet med forskellige XP'er og til helgec, lige meget hvilken XP stopper den typisk efter 28 - 30 minutter, genstarter fortsætter installation og stopper endnu engang - cd drev er også skiftet flere gange!!!
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2008 - 13:09 #6
Det kunne jo være interessant at prøve med en USB install. Jeg har selv prøvet den
og den virkede perfekt. http://helgec.dk/xp_fra_usb.html
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2008 - 14:02 #7
Avatar billede hcma Novice
08. december 2008 - 16:16 #8
hvad med en gang killdisk og så ellers starte helt forfra, hvis helgec's forslag da ikke hjælper ?
Avatar billede snowman Nybegynder
08. december 2008 - 19:01 #9
Vi prøver mulighederne og vender tilbage, indtil videre tak
Avatar billede snowman Nybegynder
11. december 2008 - 18:38 #10
Hej jasveg USB installation vil heller ikke - har lige prøvet Killdisk, når jeg så igen vil installerer kører de filer ind til ca. 36 %, så dør den fuldstaædig, genstarter så, forsøger så med en ny install, når lige nu op på 47 %, det længste jeg har opnået er 56 % så dør den.
Så vidt jeg kan se på helgec link henviser Microsoft til selve installationen af Windows, her er der tale om filoverførsel !!!!
Avatar billede mireigi Novice
11. december 2008 - 19:18 #11
Har du prøvet at skifte kablerne?
Avatar billede snowman Nybegynder
11. december 2008 - 19:58 #12
Hvilke kabler mener du skulle have indflydelse ?
Avatar billede mireigi Novice
11. december 2008 - 20:12 #13
Datakablerne til din harddisk, eller strømkablerne til dem.
Avatar billede snowman Nybegynder
11. december 2008 - 20:45 #14
Ja mireigi, har skiftet alle kabler, er ved at prøve at installere for xxxx antal gang, her lige checket at den igen stopper ved 47% indlæsning ved indlæsning af usrprdba.exe, enkelte gange har den som sagt indlæst op til 56 % men så dør den. Er ikke meget for at opgive, men den som har den har opgivet, der er nok ikke andet at gøre en nyt bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2008 - 21:02 #15
Har du modem i den computer??
Avatar billede snowman Nybegynder
11. december 2008 - 21:57 #16
Ja der er onboard lan og lyd, begge dele er disablet uden det gør nogen synlig forskel
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2008 - 22:11 #17
Der sidder altså ikke et gammelt modem i dyret??
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2008 - 22:13 #18
Du har efterhånden prøvet en hel del, så her kommer et par vilde skud.

Har du checket i BIOS, at din harddisk bliver korrekt genkendt?
Står tiden korrekt i BIOS? Hvis ikke, så prøv at rette den.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
11. december 2008 - 22:20 #19
Når den stopper installation og genstarter.
Har du så prøvet at lade vær med at tryke enter, der hvor den spørger dig om du vil boote op fra cdén?

Den fejl har jeg nemlig kommet til lave flere gange hehe
Avatar billede snowman Nybegynder
11. december 2008 - 22:36 #20
Jeg har checket BIOS og harddisken bliver godkendt og såfremt jeg ikke trykker enter når den spørger om jeg vil boote fra cd, så vil den jo boote fra harddisk, men der jo jo ikke installeret noget endnu, så siger den jo at den mangler ntldr (husker ikke lige om den hedder det nøjagtigt) Jeg når jo aldrig til selve installationen, kun indlæsning af filer!!!!!
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2008 - 22:48 #21
Står CD-drev som første boot-drev?

Er tiden korrekt i BIOS?

Husk at gemme BIOS-ændringer, sikkert med F10.
Avatar billede snowman Nybegynder
11. december 2008 - 23:12 #22
Ja ja,til det hele alt OK, som jeg øverst i spørgsmålet har skrevet, det er ikke noget problem at installere Win 98:
Avatar billede milter Ekspert
12. december 2008 - 12:47 #23
I dit indlæg 11/12-2008 20:45:17 skriver du:

"Så vidt jeg kan se på helgec link henviser Microsoft til selve installationen af Windows, her er der tale om filoverførsel !!!!"

Hvad mener du med det? Er det ikke en installation af XP, du er i gang med? Det er også det, helgec's link drejer sig om.

Hvordan formaterede du harddisken?

Hvad hedder bundkortet, og er der installeret andet ekstra hardware udover CD-drev?
Avatar billede snowman Nybegynder
12. december 2008 - 21:39 #24
Jo, som sagt er der kørt Killdisk, derefter isat cd'en bootet op formateret NTFS filsysstem (ej hurtigt) der har også været formateret via boot diskette - forsøgt at installere,det er ved indlæsning af filer, inden selve installationen af Win XP det går galt.
Det er er ASROCK bundkort, har prøvet at skifte ram, DVD drev (endog prøvet med et cdrom drev) alt onboard disablet, diskette drev frakoblet, så jeg hænger mest til at det er !!! Nej er helt blank.
Avatar billede milter Ekspert
12. december 2008 - 22:58 #25
... og der er ikke noget mønster i, hvor den stopper?

Hvorfor besluttede ejeren sig for at installere en lovlig XP? Fik han dårlig samvittighed, eller fik han problemer af anden slags, f.eks. en computer som ikke ville lystre hans ordrer?

Har du prøvet at resette BIOS?

Hvad er modelnummeret på bundkortet?
Avatar billede snowman Nybegynder
12. december 2008 - 23:22 #26
Nej faktisk ikke, typisk et sted mellem 8 og 47 %, til dit andet spørgsmål, var det en hende der arvede PC'en fra et familiemedlem.
BIOS er resat og det er et K7S41 AsRock bundkort
Avatar billede milter Ekspert
13. december 2008 - 00:28 #27
Lige et par spørgsmål mere for at udelukke nogle fejlmuligheder:

Virkede computeren uden problemer før ejerskiftet?
Er den oprindelige hardware tilbage i maskinen nu?
Er der flyttet rundt på jumpere?
Er "Default settings" valgt i BIOS?
Kører alle blæsere, som de skal?

Når den stopper, lukker den så helt ned og genstarter hver gang, eller er det sommetider CD/DVD-drevet, som "mister forbindelsen"?
Avatar billede snowman Nybegynder
14. december 2008 - 18:16 #28
Alt har virket - alt tilbage ingen jumpere er flyttet og PC'en lukker ikke ned, stopper bare med filoverførsel, må derefter slukkes på knappen
Avatar billede milter Ekspert
14. december 2008 - 19:50 #29
Jeg må nok desværre indrømme, at jeg er blank nu.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2008 - 21:10 #30
Jeg har en mistanke om, at det er den OEM version det er galt med. Måske kan den,
som nogle af dem, kun kører på bestemte maskiner. Jeg havde f.eks en Vista, som kun
kunne installeres på Pacard Bell. Hvis det er problemet, kommer den aldrig til at
blive installeret på denne computer. Det ville jeg få undersøgt i en sådan situation.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
14. december 2008 - 22:41 #31
Med din beskrivelse lyder det som om det er ramene.
pcén går nemlig totalt i stå, vis ramene ikke sider som de skal.

Din ram klods kan være (sløv), altså lige som en ledning der knækket inden i.

Prøv at skubbe dit ram lidt til den ene side osv.
Avatar billede snowman Nybegynder
15. december 2008 - 07:11 #32
Jeg havde den samme mistanke med OEM versionen, tror dog ikke det er det der er galt. jeg har prøvet med flere andre versioner af XP, nøjagtig samme problem, rammene fejler ikke noget, de er testet og jeg har også prøvet med andre ram fra en fungerende maskine, ja også med helt nye ram, som i kan se længere oppe i mit spørgsmål,er det jo tricky at Win 98 installeres med det samme og kører perfekt !!
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2008 - 08:16 #33
"er det jo tricky at Win 98 installeres med det samme og kører perfekt !!" Det er der intet uforklarligt i, du har et hardwareproblem som XP reagerer på, problemet kunne meget vel være dine ram hvis du har mere end en ramblok så prøv med en blok ad gangen, hvis installationen lykkes kan du sikkert efterfølgende udmærket køre med dine ram, XP er hysterisk med hardwarefejl og specielt ramfejl under installationen
Avatar billede snowman Nybegynder
15. december 2008 - 10:47 #34
Jeg/Vi har prøvet med flere ramblokke, byttet rundt, sat nye i. Kunne jo sagtens køre med XP før, så jeg fatter ikke en s..., der er intet der ikke har været udskiftet, hælder måske mest til det onboard hardware, dog uden at kunne præcisere det, prøver lige at skifte ram et par gange mere helgec, og vender tilbage
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 13:45 #35
Der er i altfaldt sandt at windows er hysterisk med ram, også i forhold til bundkort.
Jeg pillede en Intel duo core og 2x1GB DDR2 ram ud af en fungerenge Pacard bell.
Købte et Biostar bundkort og installerede hardwaren. Ingen kontakt til skærm.
Tog computeren med til forhandleren, som prøvede med andre DDR2 ram, og så var der
kontakt til skærmen. De ram jeg havde fra PB hed bare M. fra Singapore og dem som
fungerede hedder Albatron. Så det at rammene er i orden, er ingen garanti for, at
de kan fungere med bundkortet.
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2008 - 14:23 #36
Jeg er enig i, at det tilsyneladende er et hardwareproblem. Er du sikker på, du har disablet al unødvendig onboard?

Har du disablet: Serial Port, Infrared Port, Parallel Port, Midi Port, Game Port, LAN, AC’97 Audio og MC’97 Modem?
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 16:09 #37
Hvis alt det ikke hjælper, så prøv med et andet CD/DVD drev, det har måske
et bedre læsehoved. Man bliver sommetider forbavset over de ting som hjælper.
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2008 - 16:29 #38
@jasveg.

Det har han også prøvet flere gange iflg. ham selv, se: 12/12-2008 21:39:55 ;-)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 16:37 #39
milter - Ja du har ret. Den havde jeg sgu glemt. Det er jo efterhånden en ordenlig
smøre, og det er jo ikke det eneste spørgsmål vi er involveret i:)
Avatar billede snowman Nybegynder
16. december 2008 - 22:02 #40
Jeg takker jer for jeres ihærdighed, jeg/vi har prøvet alt, har lige prøvet helt nye ram, alt virker som sagt fint og helt ærlig, da min makker formaterede harddisken som somsagt kørte med en piratversion af XP (en velfungerende en af slagsen)og skulle installere den nye OEM koksede den, vi har begge prøvet med andre helt lovlige/ulovlige versioner, for at se hvor det var galt og som sagt alt har været skiftet/prøvet uden held, installerer vi som sagt 98 kører alt som det skal, den er så tricky at jeg/vi ikke vil bruge mere af jeres kanon gode hjælp på dette, vi klapper et nyt bundkort i, må være et eller andet derpå der er galt, jeg har, med jers hjælp, aldrig før givet op, men nu gør jeg det!! Lader lige spørgsmålet stå lidt
Avatar billede mireigi Novice
17. december 2008 - 00:31 #41
Ærgeligt at i ikke fandt en løsning, men vil dog lige sige at en re-install af Windows ikke er nødvendigt for at få den til at fungere lovligt. Ofte kan man gøre følgende:
Start -> Kør
skriv "oobe/msoobe -a" og tryk Kør

Dette åbner aktiveringen af Windows XP (ved ikke om det virker i Vista). Programmet til aktivering kan også åbnes via denne guide:
http://support.microsoft.com/kb/307890/en-us

Når man er kommet så langt, trykker man på "Indtast ny produktnøgle" eller noget i den stil, og indtaster den gyldige nøgle.

I visse tilfælde kan man ikke aktivere Windows med en ny nøgle fordi den allerede er aktiveret, men heldigvis findes der programmer på nettet som løser dette problem. Jeg vil dog ikke komme videre ind på disse programmer da det er imod exp.dk's regler, men de findes.
Avatar billede snowman Nybegynder
01. januar 2009 - 22:05 #42
Tak til jer alle, det er første gang jeg ikke har fået noget til at virke efter i eksperter har haft fingre i det, nu har vi lavet en ny PC til damen og installeret Win XP OEM versionen uden problemer, ja jeg vil gerne give point for ihærdighed hvis der er nogen der ønsker det, ellers vil jeg lukke spørgsmålet snarest, men tak alle.
Avatar billede hcma Novice
02. januar 2009 - 10:58 #43
mit "fattige" indlæg kan nok ikke berettige til pointhøst ;o)
Avatar billede snowman Nybegynder
02. januar 2009 - 12:42 #44
Plejer normalt at sige, hvis ikke dine forslag hjælper, så kan man vist godt stoppe!!
Avatar billede milter Ekspert
02. januar 2009 - 12:52 #45
Jeg springer også over, ellers tak :-)
Avatar billede snowman Nybegynder
16. januar 2009 - 10:05 #46
Jeg takker for indsatsen og lukker ned.