Avatar billede smasherdk Novice
08. december 2008 - 16:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Backup med WinRAR eller evt 7zip ved tryk på enkelt knap.

Hejsa.

Min far har IKKE særlig meget forstand på computere og får derfor heller ikke taget backup. Han driver hans eget lille firma og har så en masse dokumenter liggende som der gerne måtte tages backup af engang imellem og ikke bare lige når jeg kommer forbi og husker det ;)

Kan man lave noget smart med en genvej eller en .bat f.eks hvor WinRAR eller 7zip tager en backup af "Dokumenter" mappen og hans "skrivebord"?
Og så kopierer det over i hans mappe på serveren.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2008 - 22:02 #1
WinRar og 7Zip er ikke backup programmer, det er Pakkeprogrammer.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2008 - 22:08 #2
Men så kan firmaet vel investere i et rigtigt backup program. Det kan jo trækkes af
på skatten:) http://www.paragon-software.com/home/db-professional/
Avatar billede smasherdk Novice
08. december 2008 - 22:23 #3
Jeg ved udmærket godt hvad WinRar er. Bruger selv Norton Ghost til at tage backup af mit c-drev.

Men nu spurgte jeg om der ikke kunne laves noget yderst nemt og simpelt til ham.
Gider ikke investere i et backup program når Winrar eller et andet pakkeprogram kunne gøre arbejdet ganske glimrende... bare pakke hans dokumenter i en fil og kopiere over på serveren.

Læste i en anden tråd hvordan en skrev tekst til en .bat fil, men det var bare med "copy".

Og læste også et sted at det vist kunne gøres med 7zip, så leder efter en kommando til det. Så han bare skal dobbeltklikke på enkelt fil og så ordner den alt :)
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
26. december 2008 - 10:23 #4
Hej Smasherdk

Jeg har selv lige leget med det og fået det til og virke i 7zip
Her er den jeg har lavet
http://casoe84.dk/upload/backup7zip.zip

Jeg har lavet den sådan at man ligger filerne fra min zipfil i c:\backup.

Her er lidt forklaring ang den batfil jeg har lavet.

Drev Z er min servers netværksdrev som bliver mounted hver gang jeg logger på

-xr!*.lnk Betyder at den ikke tager genveje med over i zip filen (F.eks genveje på skrivebordet).

z:\arcive.zip er der hvor den gemmer zipfilen og filens navn

@c:\backup\backup.txt er så den henter en liste over de mapper der skal med i zip filen (Listen er filen backup.txt).

Husk og ændre stien i batfilen hvis filerne bliver lagt i en anden mappe plus hvis 7zip ikke er installeret i standartmappen (C:\Programmer\7-Zip)

Hilsen Casper
Avatar billede smasherdk Novice
29. december 2008 - 11:25 #5
Det lyder meget smart det der, tror det er lige præcis det jeg skal bruge :)

Var selv hård til at lave de .bat filer engang, men det er sq længe siden ;)

Er det ikke muligt med en dos kommando (i bat filen) at mounte netværksdrev og dismounte igen efter backup? :)
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
29. december 2008 - 18:33 #6
jeg har desværre ikke set det før, men jeg kører med at drevet hele tiden er mounted til et drev bogstav så man ikke skal tænke på det
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
29. december 2008 - 18:57 #7
Det du gør er at oppe i toppen af bat filen skriver du
net use z: //ip/delings navn

og allernederst i batfilen skriver du.
net use z: /delete

IP er serverens IP
delings navn er det navn mappen har på netværket.
nu har jeg brugt drev z: men hvis i skal bruge et andet drev skal det bare rettes i bat filen

Hilsen Casper
Avatar billede smasherdk Novice
29. december 2008 - 22:13 #8
Hej igen, og tak for svaret...

Nu har jeg ændret lidt i filen så den ser sådan ud :

@echo off
net use z: //ip/delings navn
C:\Programmer\7-Zip\7z a -tzip z:\archive.zip @c:\backup\backup.txt -scsWIN
net use z: /delete
echo Backup færdig. Tryk på en tast for at afslutte.
pause

Så må det være til at finde ud af for ham :)

Lige en sidste ting... Når den tager backup af skrivebordet og dokumenter tager den så også alle underkataloger med? :)
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
29. december 2008 - 22:24 #9
prøv lige og skriv til min mail casper@casoe84.dk hvis du har skype eller msn da der er noget jeg lige vil være sikker på at du har forstået rigtig.
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
30. december 2008 - 18:06 #10
husk nu og ret der ved serverens IP og netværksmappens navn
Plus tjek lige at stierne i txt filen passer til det i vil bruge
Avatar billede smasherdk Novice
30. december 2008 - 22:21 #11
Ja ja, det ved jeg godt :)

Viste dig bare lige hvordan jeg havde en lille smule i .bat filen. Mapperne og ip adresse er ikke sat ind endnu.

Har tilføjet dig på messenger, men har ikke set dig være online endnu.

Men det jeg ville høre om var, at når den tager backup af Dokumenter, tager den så alle undermapper i Dokumenter?  Han har jo "breve", "regninger" osv :)
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
31. december 2008 - 00:27 #12
Ang MSN prøv lige igen da der er ikke poppet noget op ved med.

Ang det den tager backup er det sådan at det er de mapper der står i txt filen plus undermapper

Hilsen Casper
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
31. december 2008 - 00:28 #13
rettelse pga stavefejl.

Ang MSN prøv lige igen da der er ikke poppet noget op ved mig.

Ang det den tager backup er det sådan at det er de mapper der står i txt filen plus undermapper

Hilsen Casper