Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
08. december 2008 - 18:57 Der er 12 kommentarer

Ikke-brugervenlige hjemmesider.

Jeg er mit at skrive studieretningsprojekt og i den forbindelse skal jeg bruge 2 ikke-brugervenlige hjemmesider, som jeg kan analysere.

Det ville være utrolig dejligt, hvis der var nogen, som gad at komme med nogen idéer til ikke-brugervenlige hjemmesider. Jeg har selv haft utrolig svært ved at finde nogen.

www.tpmusik.dk - Den har jeg overvejet at analysere, men jeg ved ikke om den direkte er ikke-brugervenlig.

Hvad synes I om tpmusik.dk og har i andre gode forslag?

Mvh. Mikkel S. Lauridsen!
Avatar billede 4zaken Novice
08. december 2008 - 19:05 #1
http://thebiguglywebsite.com/ =)

Jeg synes f.eks. sider som dem her er noget lort, menuen er jo umulig og overskue, hvilket ødelægger hele konceptet bag en online-shop.
http://www.jyskitcenter.dk/
http://www.edbbiksen.dk/shop/frontpage.html
Avatar billede 4zaken Novice
08. december 2008 - 19:06 #2
Jeg synes desuden tpmusik gør dens job fint. :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. december 2008 - 19:21 #3
Der er ikke noget, der hedder "brugervenlig" - du må mene brugeranvendelig.

Man kan ikke bare sige om en side er brugeranvendelig.

Man er nødt til at opstille nogle mål for sidens brugeranvendelighed.

Een måde kan være at sætte nogle scenarier op for sidens målgruppe, fx køb en bestemt vare, og få et antal personer fra målgruppen til at gøre, mens man observerer dem.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
08. december 2008 - 19:30 #4
erikjacobsen, det er lige præcis sådan noget jeg skal analysere for. Til det mangler jeg bare et par hjemmesider, som er potentielt dårlige til brugeranvendelse om du vil! :)

Det jeg søger er altså 2 hjemmesider, som ikke er nemme og særligt anvendelige for brugere.
Avatar billede php-nybegynderen Nybegynder
08. december 2008 - 19:39 #5
Min opgaveformulering lyder sådan her, hvis det kan hjælpe lidt på det:

Foretag - på basis af to udvalgte websites efter eget valg - en analyse af brugervenligheden på de to websites og påvis, hvilke elementer der adskiller et brugervenligt fra et ikke-brugervenligt website. I analysen skal indgå overvejelser vedrørende webdesignernes anvendelse af interaktivitet, modaliteter og kommunikationskanaler.
Avatar billede 4zaken Novice
08. december 2008 - 20:24 #6
find en side med masser af knapper, grimme farver og masser af brud på gestaltlove, og du har dit projekt klaret til 12 :)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
08. december 2008 - 20:48 #7
Hvis du har en digital signatur, så kan du prøve at logge ind på selvbetjeningen her:
http://www.su.dk/
Den bruger vist alle de tricks der findes for at gøre en side uoverskuelig og umulig at betjene, inkl knapper der forsvinder, meget lange formularer der skal udfyldes, ting der popper op i hovedet på en når man er i gang med at lave noget osv osv...
Avatar billede pimanx Nybegynder
08. december 2008 - 22:07 #8
http://www.drudgereport.com

Ovenstående kaldes nogle gange den første rigtige 'blog', og det var den halv-jounalistiske side som afslørede Monica Lewinsky skandalen i 1996, da ingen andre medier turde, selvom de alle havde oplysningerne.

Der er så meget at sige om den side, men brugervenlig indgår absolut ikke i noget af det :)

Ellers synes jeg også, at http://microsoft.com er et frygteligt sted at lede efter noget. Jeg har det lidt sådan med den side, at nogle gange er jeg ved at fare vild, og bliver næsten bange for, om jeg kan komme ud ud igen (overdrivelse fremmer forståelsen) :)
Avatar billede madx Nybegynder
09. december 2008 - 14:34 #9
--> php-nybegynderen

Ift. opgaven: Du er nød til at starte med at definere hvad brugervenlighed går ud på, for at fastslå hvornår det modsatte indtræffer

Du kan læse mere om hvordan brugervenlig normalt defineres her
http://www.abilitor.dk/artikler/definition-brugervenlighed.asp

Det er en definition, som har aner til en ISO-standard ISO 9241-11

Du kan faktisk godt have en hjemmeside med pæn brugervenlig, men hvor brugeren alligevel ikke har succes - så det er ikke så lige til bare at finde et grimt website. Jeg har set mange grimme websites, som brugere havde det fint med og hvor de kunne det de ville

Mht. dårlig brugervenlighed - prøv at finde the julekalender på www.tv2.dk og se hver let det lige er. Prøv derpå at starte dagens afsnit.... måske lykkes det, men langt fra altid

Andre dårlige hjemmesider: http://www.martialarts.dk/vis_emne.asp?id=12740

http://www.bohmann.dk/brugervenlighed/ - midterste afsnit
Avatar billede hoeks Nybegynder
14. januar 2009 - 10:09 #10
trustpilot.dk kunne måske hjælpe dig til at finde nogle sider, der ikke er så "gode".
Avatar billede madx Nybegynder
14. januar 2009 - 10:13 #11
Lukketid?
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
28. januar 2009 - 11:56 #12
erikjacobsen tager fejl.

Ordet brugervenlighed står i hvert fald i min retskrivningsordbog, og det er da et almindelig brugt ord.

Nu er dit studieprojekt nok slut, men ellers kunne du have kigget her:

http://lki.dk