Avatar billede tupper01 Nybegynder
11. december 2008 - 07:48 Der er 5 kommentarer

Overføre billede til A4

Hej....

Jeg skal lave et A4ark med diverse billeder i størrelsen 7 cm. x 5. cm. Når jeg overfører originalbilledet til A4 bliver det automatisk forstørret op, så det tilpasses A4størrelsen. Jeg vil gerne kunne indsætte flere små billeder i 7 cm. x 5 cm. på A4. Nogen der ved hvordan man gør det!?....

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2008 - 13:07 #1
Du kan bruge automat i photoshop.(jeg har version CS3 eng.)
Vælg Files - automate - Contact Sheet II.
Find den mappe dine billeder ligger i (du skal nok lave en mappe med de billeder du vil bruge)
Hvis du vælger størrelsen cm, kan du styre dine størrelser på billederne. Jeg fandt ud af, at hvis du fjerner hakket i autospacing, kan du få den nøjagtige størrelse ved 3 kolonner og 5 rækker
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2008 - 13:15 #2
du kan også bruge funktionen place
Åben et nyt A4 dokument.
Vælg File - place
Find det billede du vil have. Det åbner nu i fuld størrelse. I din menulinje, kan du - medens dit billede stadig har et kryds over - vælge hvilken størrelse det skal have. Husk at låse højde og bredde forholdet på den lille lænke. Når du er tilfreds, kan du dobbeltklikke på billedet eller trykke på tjekmærket i menuen
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2008 - 13:16 #3
ved place metoden, kan du styre billedernes placering. Det kan du ikke med Contact Sheet metoden.
Avatar billede tupper01 Nybegynder
11. december 2008 - 13:33 #4
Hej igen....Tak for svarene. Jeg har prøvet begge svar. I contact sheetfår jeg billederne placeret fint, men når jeg printer dem ud er de kun 6,5 cm. x 4,7 cm. i forhold til de 7 x 5 som jeg gerne vil have dem i.

I place-funktionen kan jeg kun justere størrelsen i procent, eller har jeg overset noget!?

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2008 - 23:32 #5
det har du. Du skriver selv 7cm x 5 cm eller hvis du skulla have haft i pixels så skreve du bare px efter dit tal