Avatar billede kizz Nybegynder
12. december 2008 - 13:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

skal trykke F1 ved opstart

Jeg har for nylig sat en sataharddisk i min maskine til data og i bios har jeg sat min systemdisk til firstboot,men når jeg booter op får jeg beskeden "No Master H.D.D detected press F1 to resume" og når jeg trykker F1 går den så på min systemdisk,men er der noget man kan gøre for at undgå denne besked ? jeg kan sagtens se og bruge min nye satadisk som data,så det virker,men træls at man skal trykke F1 hver gang....
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2008 - 13:18 #1
Du skal sætte disken på den første sataport - nr. 0 eller 1
Avatar billede kizz Nybegynder
12. december 2008 - 13:22 #2
tak for hurtigt svar,men i min manual står der at den skal stå i 3 eller 4 som slavedisk,men vil lige prøve nr 1
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. december 2008 - 13:22 #3
Altså den gamle boot disk skal i SATA0, og findes den ikke, så i SATA1.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. december 2008 - 13:23 #4
Hvilket bundkort har du ?
Avatar billede kizz Nybegynder
12. december 2008 - 13:23 #5
den gamle disk er en almindelig ide harddisk
Avatar billede kizz Nybegynder
12. december 2008 - 13:24 #6
mit bundkort er asus p5k pro
Avatar billede kizz Nybegynder
12. december 2008 - 13:29 #7
satte den i nr 1 og det hjalp,mærkeligt når der står at slavediske skal være i 3 eller 4,men tak for hjælpen...
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2008 - 13:30 #8
Systemdisken sættes normalt som master.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. december 2008 - 13:55 #9
Angående SATA disken, så mener de, at hvis du skal boote på satadisken, skal den sidde i 1/2/5 eller 6. Det er nemlig master kanalen. 3 og 4 er kun til DATA diske, når der sidder en boot disk på SATA, altså disk nr. 2 på SATA.

Alle ATA diske har en diskcontroller på selve disken, og systemet er nødt til at vide hvilke kontrollere der er aktive, for kun Master kan være aktiv. Så for hver Slave skal der være en Master som så styrer begge diske. Derfor kan du ikke sætte en og kun 1 SATA disk på et Slave stik, for der er ingen kontroller der er aktiv, og det finder bundkortet ikke automatisk ud af, men kræver af dig, at du vælger ved hver start. Sætter du derimod disken til et boot stik (Master stik), så aktiverer du automatisk kontrolleren i den, og alting foregår automatisk ved hver opstart.