Avatar billede mejeristen Praktikant
13. december 2008 - 17:18 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra hd hvor xp lige er blevet instaleret igen

Hejsa.

Jeg har en HP bærbar hvor systemet pludselig var gået igang med at installere sig selv påny. Hele installationen er gennemført.

Problemet er at hun ikke selv har bedt den om det og alle hendes opgaver osv ligger derpå og er væk:-(.

Er der nogle muligheder med noget recovery sæt at hente dataerne ud på en eller anden måde.Noget vil selvfølgelig nok være overskrevet men der er ikke gjort noget endnu efter installationen.

Håber nogen af jer har lidt forslag:-).

På forhånd tak
13. december 2008 - 17:28 #1
(Under alle omstændigheder må HD'en ikke bruges til noget som helst AKTIVT mere; skal sidde som dum SLAVE i en anden PC og _derfra_ forsøge med diverse værktøjer!!!)
Avatar billede mejeristen Praktikant
13. december 2008 - 17:30 #2
Alt aktivitet er også stoppet med den og jeg har taget den ud for at tilslutte den til min pc med kabler til ext. men den klikker kun lidt og vil ikke vises
13. december 2008 - 17:31 #3
"...var gået igang med at installere sig selv påny..." - ikke forstået. Brugeren må da undervejs have aktiveret 'et eller andet' - Om så ikke [ENTER][ENTER][ENTER] på diverse spørgsmål alá "Vil du geninstall hele din XP ?"

Endnu et eksempel på at have STYRESYSTEMET på én HD/partion og EGNE DATA på en anden HD/parion...
Avatar billede off-line Nybegynder
13. december 2008 - 18:31 #4
Hvis windows har lavet en ny fuld installation, har den overskrevet det hele, og
der er næppe håb om at genskabe data.
Men du kan f.eks. prøve at atarte op på en Ubuntu linux, som kører direkte fra en
CD. Altså ingen installation. Fra Ubuntu, kan man komme ind i windows, og se hvad
der ligger. Finder man noget, kan man så kopiere det til en USB eller andet.
Ubuntu downloades som en Iso-fil, som brændes til en boot-CD.

http://www.ubuntu.com/
Avatar billede mejeristen Praktikant
13. december 2008 - 18:46 #5
Hej igen.. er lige igang med maden;-)

Ja ifølge dem selv var der ikke blevet trykket på noget ;-), den var selv gået igang.. men faktum er at det er gjort og jeg har lovet at prøve og se om der kan reddes noget. Men ja det er et godt eksempel på at have sine dokumenter osv på en anden partion.

Den har overskrevet det hele så hvis ubuntu cden kun kan se det som er visuelt derinde så hjælper den nok ikke. Men måske skal jeg prøve den alligevel. Jeg håbede på at man kunne bruge et program eller sådan noget som kunne kigge under "hjelmen" for windows har vel bare gjort et eller andet så det gamle ikke kan ses og det bliver så først rigtigt slettet når der kommer ny data på eller er jeg helt forkert på den?
Avatar billede off-line Nybegynder
13. december 2008 - 18:52 #6
Det er rigtigt, at Ubuntu kun ser hvad der er synligt. Slettet og overskrevet et to
forskellige ting. Slettede data kan ofte reddes, hvorimod overskrevede data er megetil umuligt at redde. Men her er et af mange programmer som bruges til at redde
SLETTEDE data. http://www.pcinspector.de/default.htm?Language=7
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2008 - 18:57 #7
Der er ganske gode chancer for at hive det ud igen f. eks. http://www.helgec.dk/lost%20data.html eller fra en livecd http://www.helgec.dk/datarecovery.html
Avatar billede off-line Nybegynder
13. december 2008 - 19:01 #8
Ubuntu er da en Live-CD.
Ellers: http://www.pandorarecovery.com/
Avatar billede off-line Nybegynder
13. december 2008 - 19:02 #9
Ps. USB løsning: "Pandora Mobile Recovery - Portable software that requires no installation"
Avatar billede mejeristen Praktikant
13. december 2008 - 19:56 #10
Jeg takker mange gange for de forslag og vil igang om lidt, jeg havde problemer med at få den sat til som ekstern på min egen i eftermiddags. Den stod bare og klikkede lige så stille og blev ikke registreret nogen steder. Men det er vel den eneste måde at køre de ting på ikke? eller kan det lade sig gøre med mens jeg er startet op på selve maskinen?
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2008 - 20:07 #11
"eller kan det lade sig gøre med mens jeg er startet op på selve maskinen?" Det er jo derfor jeg henviser til en livecd
Avatar billede off-line Nybegynder
13. december 2008 - 20:10 #12
Har disken kun een partition? Hvis den har to, kan du godt installere f.eks. Panda,
på den partition, som ikke indeholder de data, som skal forsøges findes.
Avatar billede mejeristen Praktikant
13. december 2008 - 22:46 #13
Hejsa.

Jasveg : den har godt nok 2 men det ene er recovery partionen:-( og det holder jeg mig fra.

Har forgæves forsøgt at koble den op som ekstern med mit kabelsæt, tror sku det fejler et eller andet.Jeg kiggede lidt på de forskellige forslag og har prøvet et af dem med en portable recovery men det kørte kun 10.min og kunne ingen filer finde de 2. gange jeg prøvede.Så kiggede jeg lidt på helgec links men synes lige de var lidt uoverskuelige i første omgang.

Nu har jeg fundet et program som jeg har prøvet at installere på en 4.gb stick koblet til com og prøver at afvikle det derfra og gemme det på en 250.gb ekstern:-). aner ikke hvad udfaldet bliver men jeg vender tilbage engang imorgen:-).

Tak for input indtil videre
Avatar billede mejeristen Praktikant
14. december 2008 - 22:16 #14
Hej Alle

Tak for de gode input, problemet er løst.

Det virkede med at installere og afvikle et program via en 4. gb stick og så køre dataerne ud på en ekstern harddisk:-).

Føj der kom meget men det var selvfølgelig kun positivt.

Smid nogle svar i helgec & jasveg så kan i dele pointene.

God jul:-)
Avatar billede off-line Nybegynder
14. december 2008 - 23:06 #15
Du har jo selv løst problemet, så jeg skal ikke have point. Og tak i lige måde:)
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2008 - 06:45 #16
Jeg samler ikke point
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 15:58 #17
Husk så lige at lægge et svar selv, og hiv dine point hjem igen:)
Avatar billede mejeristen Praktikant
16. december 2008 - 21:38 #18
Derfor har i da fortjent nogle point alligevel for debatten og ideerne, det er jo derfor man kommer videre. Ved at få lidt input fra andre også:-). Så siger jeg tak for hjælpen.