Avatar billede fizk Nybegynder
15. december 2008 - 00:27 Der er 5 kommentarer

Lidt om z-index

Jeg sidder lige og arbejder lidt på en lille ting ( http://esbenboye.dk/slider/ ). Som det kan ses flytter slideren sig rundt når man flytter musen hen over et menupunkt, men den lægger sig ovenpå selve menuen. Det er lidt et problem.

Jeg har fået eksperimenteret mig frem til at det hele kommer til at virke hvis jeg sætter en position:absolute/relative/fixed på selve menuen - MEN det giver et problem i forhold til positioneringen af slideren.

Kan man, på nogen måde, få z-index til at lægge slideren under menuen selvom det kun er slideren der har en position:absolute?
Avatar billede olebole Juniormester
15. december 2008 - 00:41 #1
<ole>

Du skal nok få den til at være cross-browser, først  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede fizk Nybegynder
15. december 2008 - 00:50 #2
Jeg sidder på en Mac, så jeg har ikke lige haft mulighed for at se den i IE, men jo, det skal der nok lige kigges på ^^
Avatar billede olebole Juniormester
15. december 2008 - 22:48 #3
Du har bl.a. problemer med linjen:
    top = pos.top;

Når du erklærer variabler lokalt i en funktion, skal du _altid_ gøre det med 'var'.

Hvis man i stedet skriver, som du gør, tror JavaScript, at du vil sætte det 'øverste' (eller 'yderste') window objekt lig med talværdien, der ligger i pos.top ... hvilket selvsagt er noget vrøvl.

Hvis du fra en frame i et frameset - eller fra en iframe - skriver:
    alert(top==window)

- vil du helt som forventet få returneret true, da ordet 'top' refererer til et window objekt.

Desværre er det åbenbart kun IE, der smider en fejl på dette sted. Opera og Firefox er (ligeså forventeligt) for buggy til at tage den slags seriøst  :o|

"MEN det giver et problem i forhold til positioneringen af slideren." >> Hvorfor det - og hvilket problem? Det burde da ikke kunne give problemer med din kode  =)
Avatar billede roenving Novice
01. januar 2009 - 23:09 #4
Godt nytår, sker der mere ?-)
Avatar billede fizk Nybegynder
12. januar 2009 - 14:35 #5
Nej, jeg har opgivet skidtet... Hvis nogen vil ha' lidt pts så læg et svar :)