Avatar billede hjaelp Nybegynder
19. december 2008 - 14:44 Der er 7 kommentarer

Fra SPDIF til Højttalere

Hej
Jeg har et spdif output på min pc, som jeg gerne vil have lavet om til normale højttalersignaler.
Jeg vil også gerne kunne justere lydniveauet fra pc'en. Hvordan gøres dette nemmest og billigst?
Avatar billede milter Ekspert
19. december 2008 - 22:53 #1
Hvis du med det mener at sætte et stik i din SPDIF-udgang og derfra få signalet ud af højttalere, kan du kun gøre det med en forstærker, som kan omdanne de digitale signaler til analoge. Du kan f.eks bruge sådan et sæt højttalere:

http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/home_pc_speakers/devices/224&cl=us,en

Du burde kunne regulere lydstyrken i din lydmixer, sikkert ved at åbne den via dit højttalerikon og  finde SPDIF der.
Avatar billede hjaelp Nybegynder
12. februar 2009 - 22:56 #2
Var nok ikke helt præcis i min formulering, for det jeg mente var: " Findes der en dims jeg kan sætte i mellem outputet og højttalerne, og som forstæker med en fast antal watt"?
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2009 - 23:16 #3
Nej, du kan kun få en forstærker, som kan omdanne digitale SPDIF-signaler til analoge.

Hvor meget, de forstærkes, afhænger af, hvor meget du skruer op for den forstærker.
Avatar billede hjaelp Nybegynder
12. februar 2009 - 23:32 #4
OK.
Det jeg ledte efter, var vel egentligt også en forstærker med "fast forstærkning".

Vil du svare, så jeg kan lukke?
Avatar billede milter Ekspert
13. februar 2009 - 00:04 #5
Hvad skal din dims, "som forstæker med en fast antal watt" bruges til?

Hvis du kan fortælle det, findes der måske en løsning.
Avatar billede hjaelp Nybegynder
09. august 2009 - 22:51 #6
Lidt lang tid om at svare, der erkender jeg.
Planen var at bruge min pc som musikafspiller.
Jeg havde tænkt at jeg ville skrue op og ned vha. mediaplayer e.l. men da udgangseffekten på en eeebox ikke er stor nok til de højttalere jeg vil have, er jeg jo nødt til at forstærke signalet.

Jeg ville så have lavet det sådan at denne forstærker kun tændes når musikafspilleren er åben. Ideen i dette var at spare lidt strøm, da en almindelig audioforstærker ikke er helt billig at holde kørende 24/7, og det hele skal stå bagerst i et garderobeskab og betjenes fra en touch-skærm på den anden side af en væg.
Avatar billede milter Ekspert
12. august 2009 - 18:47 #7
Jeg kender ikke nogen lydforstærkere, hvor udgangssignalet ikke kan varieres, men det er vel heller ikke noget problem? Du sætter bare styrken på den een gang for alle og regulerer så via computeren. Hvordan indstillingerne skal være, må du eksperimentere dig frem til.

Problemet bliver at tænde/slukke den gennem væggen, men det burde du kunne klare med en simpel afbryder, som forbindes til forstærkeren gennem et hul i væggen, hvis det er muligt. Alt andet bliver, efter min mening, alt for dyrt.

Er der virkelig ikke plads til en lille forstærker i samme rum som PC'en?