Avatar billede staz Nybegynder
20. december 2008 - 15:12 Der er 8 kommentarer

Scroll horisontalt

Hvordan får jeg min scrollbar til at scrolle horisontalt? Jeg har en iframe med content så der altid er Horisontal scroll på, men aldrig vertikal og jeg vil gerne have mit scroll hjul til at reagere på det.

Jeg har fundet et websites som allerede gør det: http://swearwords.com.au/#work_11

Nogle der kan gennemskue hvordan de gør? Er jeg ude i noget Java-script?
Avatar billede zips Juniormester
20. december 2008 - 15:42 #1
Her er en forklaring på scroll http://programming.top54u.com/post/HTML-Div-Tag-Overflow-CSS-Style-Scrollbars.aspx

På den side du henviser til bruger de
overflow-x: scroll;
overflow-y: hidden;
Avatar billede cronaldo Nybegynder
20. december 2008 - 17:21 #2
Men det virker såvidt jeg ved ikke på iframes, men kun på tags.. så hvis du ændrer din iframe .. du kan gøre dette:

erstat:
<iframe src="side.htm"></iframe>

med:

<style>
div.content-frame {
  overflow-x: scroll;
  overflow-y: hidden;
}
</style>
<div class="content-frame">
  <?php include("side.htm");
</div>

så skal du selvfølgelig huske, at din fil skal gemmes som .php i stedet for .htm :)
Avatar billede olebole Juniormester
20. december 2008 - 19:31 #3
<ole>

- og at 'side.htm' ikke må indeholde tags som html, head eller body. Desuden må den ikke indeholde stylesheets, der som bekendt skal ligge i head

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
20. december 2008 - 19:33 #4
- og "Men det virker såvidt jeg ved ikke på iframes, men kun på tags.." må bero på en misforståelse  =)
Avatar billede staz Nybegynder
22. december 2008 - 10:16 #5
Kan simpelthen ikke få den til at scrolle på x-aksen. Nogle der kan kaste et hurtigt html dok sammen til mig så jeg evt. kan se hvad jeg gør forkert?
Avatar billede zips Juniormester
22. december 2008 - 10:53 #6
Efter jeg læste det lidt bedre, kan jeg se du vil scrolle med dit muse hjul og det er ikke nemt, jeg ved ikke meget om javascript med efter at søge efter det, kan jeg se at mange har prøvet, men ikke alle laver det cros browser.

Her er et eksempel jeg fandt http://www.thehorizontalway.com/download/THW_template_0.6.zip

Det er godt nok en hel side, men det er muligt at lægge den ind med iframe, hvor og hvem som har et script som virker ved jeg ikke.
Avatar billede staz Nybegynder
05. januar 2009 - 18:00 #7
Zips > Det virkede. Smid et svar :)
Avatar billede zips Juniormester
05. januar 2009 - 18:48 #8
Her er et svar :)