Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
20. december 2008 - 16:36 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg installeret linux på pc'en - og ikke kun fra cd

Jeg har lige kørt killdisk på min pc. Desværre viste det sig efterfølgende, at min windows XP Pro installationsdisk fra jobbet med volumelicens er defekt (skiven starter godt nok op, men stopper ved noget PCI Bus, og jeg kan ikke lige få fat i nogen ny windows-skive før i uge 2).

Jeg vil derfor benytte lejligheden til at prøve Linux - lige nu, i skrivende stund, kører jeg med Mandriva fra en CD.

Hvordan får jeg installeret linux direkte på maskinen - er det nogle særlige pakker jeg skal finde på nettet eller kan jeg installere fra mandriva-cd'en eller???
Avatar billede arne_v Ekspert
20. december 2008 - 16:56 #1
Du downloader en installations CD/CD'ere/DVD, brænder den/dem og installerer derfra.

Hvis du har en såkaldt live CD så check om ikke du kan installere fra den - det er ret
almindeligt at kunne.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
20. december 2008 - 16:59 #2
Hvordan tjekker jeg det?

Pc'en kører på skiven, og der har ikke været dialogbokse hvor jeg kunne vælge installation frem for boot fra cd.

Jeg har ligenu Mandriva kørende, og kender det ikke endnu.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
20. december 2008 - 17:00 #3
jeg kan ikke finde en stifinder
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2008 - 17:46 #4
Download og brænd SuSe DVD ej 64 bit ftp://ftp.klid.dk/../opensuse/distribution/11.0/iso/dvd/
Bemærk!! du kan ikke downloade så store filer med Internet Explorer, brug Firefox
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2008 - 17:48 #5
Dansk guide, dog med enkelte fejl http://suse.linuxin.dk/11.0/  men ellers så spørg
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
20. december 2008 - 17:52 #6
Hej helgec jeg har også kun firefox, jeg kører jo linux mandriva.

Jeg ved ikke om jeg kan brænde, og jeg har stadig ikke fundet noget der minder om en stifinder, så jeg er lidt fortabt med filhåndteringen, men har da sat den igang med at downloade
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2008 - 18:12 #7
Hvor gemmer du den ISO fil?? Har du flere drev i computeren eller har du indlæst Mandriva i memory ??
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
20. december 2008 - 18:25 #8
nu har jeg sat den til at downloade på en anden computer. Og der går lige 3 timer godt og vel. Jeg kigger lidt på vejledningen imens. Tak indtil videre.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
21. december 2008 - 09:05 #9
Nu har jeg fået installeret Suse. Jeg måtte hente bittorrent og downloade med den.

Jeg kan ikke få det trådløse netværk til at virke, jeg har været inde i yast og taste ssid, vælge wpapsk og taste krypteringskode ind, men det er som om der mangler et eller andet (der er ikke en tilslutknap). I Mandriva skulle jeg blot klikke på et symbol med trådløst net, så kom der en boks op hvor jeg skulle taste krypteringskoden. Hvad kan jeg gøre??
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 09:13 #10
Er det fundet under netværksenhedder i YAST, hvis ja klik på "netværksmanager" nede til højre i processlinjen og aktiver wireless
Jeg er tilbage om en time
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
21. december 2008 - 09:43 #11
Jeg har dansk som sprog i min Suse.

Jeg har i netværksindstillinger markeret en enhed der hedder ProWireless 2200BG Network Connection DHCP.
Er er kopi af tekst fra enhedsbeskrivelsen:
PRO/Wireless 2200BG Network Connection
MAC : 00:16:6f:83:2a:5b

Enhedsnavn: eth1
Startet automatisk under boot
IP-adresse tildelt via DHCP

Det jeg har så klikket rediger og herefter tastet ssid, klikket wpapsk, og tastet kryptering.
Så trykker jeg afslut og den gemmer kommer der en fejlmelding:

Fejl:
Download fejlede:
Download(curl)fejl for http://download.opensuse.org/update/11.0/repodata/repomd.xml
Fejlkode: connection failed
Fejlmeddelelse: Couldnt resolve host `download.opensuse.org`

Jeg kan ikke se den netværksmanager i proceslinien. Der er et gråt ikon som siger:
Kan ikke tjekke hvorvidt opdateringer er tilgængelige

Håber du kan hjælpe
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
21. december 2008 - 09:45 #12
Jeg har forbindelse via netkabel, og det er fra den pågældende pc jeg skriver nu her på eksperten, så der er forbindelse til omverdenen.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 10:26 #13
Prøv som alm. bruger at åbne din konsol og skriv
su  -> enter  -> skriv password for root -> skriv, knetworkmanager -> nu bør den være i processlinien
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
21. december 2008 - 10:31 #14
åbne konsol?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 10:37 #15
Nu kører jeg 11.1 og havde jeg vidst i aftes at den var så stabil så havde jeg ladet dig installere den i stedet så havde du været foruden dit nuværende problem
Men til sagen, med forbehold for at jeg husker forkert - klik på ikon i nederste venstre hjørne (Start) -> Programmer (tror jeg, 2. søjle) -> System -> konsol (sort tavle) - har du ikke Skype
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
21. december 2008 - 10:37 #16
jeg har fundet konsollen, under favoritter.

Jeg kan dog ikke taste nogen adgangskode, selvom jeg taster sker der ikke noget
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
21. december 2008 - 10:39 #17
jeg har ikke skype installeret - endnu
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 10:40 #18
Hvis du har Headset så installer det så går alting meget lettere - spørg om hjælp hvis du mangler
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 10:44 #19
"Jeg kan dog ikke taste nogen adgangskode, selvom jeg taster sker der ikke noget"
Er du nu også sikker, kan du slet ikke taste nogen tegn??
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
21. december 2008 - 10:51 #20
jeg har ikke headset, men der er højtaler og microfon i den bærbare jeg sidder med - dur det mon?

Jeg har nu fat i den funktion i proceslinien, og har der tastet koder og ssid ind igen og nu tror jeg der er ved at være hul igennem til det trådløse
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 10:53 #21
OK så er alle jo glade
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 10:55 #22
Vedr. Skype http://www.skype.com/intl/da/download/skype/linux/ du skal vælge den der hedder "Dynamisk statisk OSS"
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
21. december 2008 - 11:05 #23
jeg har nu skype også - det kører bare, mit skypebrugernavn er jorgen.veisig

Det undrer mig at indstillinger i firefox ikke kan ændre i udseende ligesom den der er til windows.

Jeg havde også lidt problemer med at logge på netbank:
Det ene er at jeg ikke kunne finde sikkerhedsnøglen fra min menorystik, kan det passe at man kun kan bruge det hvis man har kopieret banknøglen til pc'en?

Jeg havde også problemer med at taste koden efter jeg havde fået nøglen ind i loginbilledet - der var jeg nød til først at taste koden og så hente nøglen - og så kom jeg på netbank.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 11:14 #24
Jeg har forsøgt at ringe via Skype, men du svarer ikke
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
21. december 2008 - 11:56 #25
jeg kan ikke slette skype, der sker ingenting når jeg højreklikker og væleger slet.

Jeg er nød til at løbe nu. Tak for hjælpen - jeg håber at fange dig senere
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 12:12 #26
OK
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2008 - 14:03 #27
"jeg kan ikke slette skype, der sker ingenting når jeg højreklikker og væleger slet."
Du har vel husket at klikke på "Godkend"
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2008 - 07:33 #28
Vedr. dit problem med Tekst tv - http://suse.linuxin.dk/11.0/ pkt. 13.3 omhandler en løsning hvor du med lidt fixfaxerri kan se teksttv, hvis du i stedet for Firefox vælger den browser der ligger nede i proceslinien "Konqueror" får du direkte adgang til DR
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
22. december 2008 - 21:39 #29
Hvordan finder jeg thunderbird "mappen"??

Jeg har installeret thunderbird og vil nu importere mails fra Kmail over i thunderbird. Jeg  bruger denne vejlednng:
How do I import e-mail messages from kmail (Linux)?

    Make a new folder in kmail and name it inboxmbox. You'll see a dialogue in which you can save it as an mbox folder. Copy all posts in your kmail inbox folder to the new inboxmbox folder. Exit kmail. Next, copy or move inboxmbox to the subfolder Mail/Local Folders in your profile folder. When you open Thunderbird you'll see the inboxmbox folder under Local Folders. Copy the messages into your Inbox folder if you like.

Jeg er nået til: copy or move inboxmbox to the subfolder Mail/Local Folders in your profile folder.
Hvordan gør jeg resten?

Ps: dr-tv i firefox kræver en ældre udgave af firefox og det har jeg ikke lige fundet ud af endnu, men det krævet vel at jeg fjerner den jeg har og finder den udgave der skal til?

Konquerer kan ikke vise dr-tv, ihvertfald ikke sådan lige.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2008 - 21:54 #30
"Konquerer kan ikke vise dr-tv, ihvertfald ikke sådan lige." Det forbavser mig, jeg har ingen problemer hverken med 10.3 eller 11.1
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
22. december 2008 - 22:06 #31
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2008 - 08:23 #32
Er det den her du tænker på ?? http://www.helgec.dk/dr.jpg
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
23. december 2008 - 10:30 #33
Det er lidt snyd at din Konqueror kan, og min ikke kan!
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2008 - 10:41 #34
Firefox -> du skal læse de guider der ligger på nettet så kører det -> DR linker selv til løsningen, fik du printeren til at køre??
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
27. december 2008 - 19:02 #35
Jeg har ikke kunnet få dr-tv til at køre - jeg har prøvet i både firefox og i vlc.

Printeren har jeg heller ikke fået op og køre - det driller - jeg har ellers været inde og søge efter vejledninger, men det har ikke ført til at skidtet virker.
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
03. januar 2009 - 12:33 #36
Så har jeg fået nettv til at køre - ved brug af din hjælp og ved brug af svarende på et andet spørgsmål her på eksperten.

Men det med printeren er stadig hverken muligt ved søgning efter hjælp på nettet (faktisk har jeg set at mange andre kæmper med samme problem)

Jeg har også prøvet at sætte usb-kablet direkte på printeren og ind i pc'en desværre også uden resultat.

Har du kendskab til nogle vedledninger til Suse, om prineteropsætning sådan fra a-Z
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2009 - 14:57 #37
Jeg fatter bare ikke problemet, jeg vil prøve at lave en SuSe 11 installation senere i dag for at se om den er anderledes, jeg vender tilbage
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2009 - 16:27 #38
Log ind som root -> isæt installations cd`en og sørg for at netforbindelsen virker (ifconfig) -> YAST -> Hardware -> Printer -> Add -> Networks Printer -> Next -> Print direkte til netværk -> Next -> Direkte TCP -> Next -> Hostname of printserver (printerens IP adresse) -> Next -> Next -> fanebladet "Basic setting -> Change model -> Find og marker din printer -> Ok -> Vælg anbefalede drivere eller tilføj -> Next -> Print testside -> Finish
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
03. januar 2009 - 16:34 #39
Hvordan logger jeg ind som root?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2009 - 17:10 #40
Din videbegærlighed er helt unik virker dit Skype ikke mere??
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
03. januar 2009 - 17:11 #41
Root = login i Yast.

Jeg kan nå til change model - her mangler min model på listen. (min model hedder Brother dcp 540CN).

Driveren er installeret, det siger den ihvertfald når jeg forsøger at installerer den igen.

Hvordan får jeg printeren på listen?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2009 - 07:37 #42
Prøv at se den sidste tråd på

http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/suse-10.3-printer-driver-for-brother-mfc9440cn-in-repository-627330/

Du skal være logget ind som root for at foretage de operationer via konsollen som der der nævnes fra Brother
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
07. oktober 2009 - 18:03 #43
Lægger et svar og lukker spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2009 - 19:09 #44
Det lyder som en klog beslutning, med den smule hjælp du fik er det kun rimeligt at du betragter de udlovede point som dine og hvad pokker der er jo heller ingen andre der har haft noget væsentlig tidsforbrug i tråden
Avatar billede jorgenveisig Nybegynder
07. oktober 2009 - 19:15 #45
Jeg er helt sikker på at du har fortjent pointene helgec - jeg var dog af den opfattelse at du ikke ville have dem - sorry. Jeg opretter et nyt spørgsmål. Du er og har været en stor hjælp for mig og mange andre, og det skal du have stor tak for.