Avatar billede returnee Nybegynder
22. december 2008 - 19:59 Der er 7 kommentarer

Microsoft MCE keyboard VS UBUNTU

Hej Eksperter.

Jeg har for et par dage siden installeret UBUNTU 8.10 på min HTPC.
Installationen gik perfekt, men jeg kan simpelthen ikke få liv i mit Microsoft remote MCE keyboard version 1.0 samt fjernbetjeningen dertil.
Jeg har forsøgt at installere flere forskellige versioner af LIRC, men uden held.
Til sidst fandt jeg en meget lovende version af LIRC (lirc-0.8.4a). Denne skulle eftersigende kunne programmere Ubuntu til at modtage IR fra mine remotes, men igen uden held. Det skal dog siges, at efter configurationen og efter jeg havde skrevet "MAKE" viste den 3 fejl ved "MAKE INSTALL" Se nedenfor:

jakob@jakob-HTPC:~/Skrivebord/lirc-0.8.4a$ make install
Making install in drivers
make[1]: Går til katalog '/home/jakob/Skrivebord/lirc-0.8.4a/drivers'
Making install in lirc_dev
make[2]: Går til katalog '/home/jakob/Skrivebord/lirc-0.8.4a/drivers/lirc_dev'
make[3]: Går til katalog '/home/jakob/Skrivebord/lirc-0.8.4a/drivers/lirc_dev'
test -e /dev/lirc || (/bin/bash ../../mkinstalldirs /dev && /bin/mknod /dev/lirc c 61 0)
/bin/mknod: '/dev/lirc': Permission denied
make[3]: *** [mkdev] Fejl 1
make[3]: Forlader katalog '/home/jakob/Skrivebord/lirc-0.8.4a/drivers/lirc_dev'
make[2]: *** [install-am] Fejl 2
make[2]: Forlader katalog '/home/jakob/Skrivebord/lirc-0.8.4a/drivers/lirc_dev'
make[1]: *** [install-recursive] Fejl 1
make[1]: Forlader katalog '/home/jakob/Skrivebord/lirc-0.8.4a/drivers'
make: *** [install-recursive] Fejl 1
jakob@jakob-HTPC:~/Skrivebord/lirc-0.8.4a$

Jeg ved ikke om dette har noget at sige.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at få mine IR remotes op at køre??
Avatar billede lassebm Nybegynder
22. december 2008 - 20:34 #1
Prøv at lave make install som root istedet.
Avatar billede returnee Nybegynder
22. december 2008 - 20:52 #2
Hvordan gør jeg det? Jeg er temmelig grøn hvad angår linux.
Avatar billede returnee Nybegynder
22. december 2008 - 21:00 #3
nåå, det hjalp mig lassebm... Jeg skrev: sudo apt-get install root-system-bin
Så kørte den... Skal jeg så lave noget configuration herefter?
Avatar billede returnee Nybegynder
22. december 2008 - 21:22 #4
hmm. næ, jeg tog fejl ang. min ovenstående kommentar.. Det var slet ikke det jeg skulle.
Avatar billede lassebm Nybegynder
23. december 2008 - 08:01 #5
Kan være du kan lave
sudo make install ? Har du prøvet det?

Når du står i lirc-0.8.4a mappen.
Avatar billede returnee Nybegynder
23. december 2008 - 13:44 #6
Sådan lassebm :D .

Nu ser det ud til installationen gik igennem.
Jeg gjorde flg:

sudo ./setup.sh og valgte Microsoft remote bla bla bla -opsætningen.
sudo make
sudo make install

Det kørte fint.
Nu er spørgsmålet så bare: Burde der nu ikke i enten "system-indstillinger" eller "system-administration" menuerne, være en genvej til det installerede. Eller er det bare en opsætning der ligger sig i kildekoderne?

Hvorom alting er, så virker tastatur og remote endnu ikke :( .
Kan I hjælpe mig videre?
Avatar billede lassebm Nybegynder
23. december 2008 - 14:46 #7
Kender ikke lirc så ved ikke hvordan opsætningen foregår, men umiddelbart ville jeg tro det ligger i tekstfiler.

Evt. prøv at kigge her
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288229