Avatar billede kev. Nybegynder
23. december 2008 - 08:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Automatisk slette gamle backups

Hej,

Er der nogen her der ved, om eller hvordan man kan sætte MySQL op til automatisk at slette gamle backups?

Ellers begynde disse jo hurtigt at hobe sig op på serveren. I MS SQL er det jo rimelig nemt at sætte en "maintenance cleanup task" op i forlængelse af backup-handlingen, men jeg kan ikke finde ud af, om man også kan lave noget lignende til MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. december 2008 - 02:23 #1
Jeg tror ikke at det skal laves i MySQL. Det skal nok snarere laves i bash/VBS og køres
af cron/Windows Scheduler.
Avatar billede kev. Nybegynder
27. december 2008 - 13:07 #2
Ja, umiddelbart kunne jeg heller ikke finde noget i MySQL Administrator, der svarede til funktionerne i MS SQL Management Studio.

Fordelen i MS SQL er dog, at "cleanup task" er sat i forlængelse af backup, så hvis backup fejler, bliver "cleanup task" ikke udført. Hvis backup'en skulle fejle i MySQL og en cron/scheduler blot sletter filer på baggrund af, hvor gamle de er, kan man jo risikere pludselig at stå uden nogen backup overhovedet.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2008 - 04:36 #3
scriptet må kunne teste på status kode fra mysqldump

se f.eks. http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/mysqldump.html
Posted by Ludovico Caldara on October 29 2007 10:07am
Avatar billede kev. Nybegynder
31. december 2008 - 12:16 #4
well, har også været i gang med at kigge en del, f.eks. maintenance schedules: http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/maintenance-schedule.html og backups via administrator toolkit: http://dev.mysql.com/doc/administrator/en/mysql-administrator-backup.html

men det er åbenbart ikke en decideret funktion til det, så man skal selv lige smække en vbs/cron/schedule/etc. sammen, og her kan jeg godt mærke, at jeg ikke er så rutineret....

undrer mig dog lidt over, at der ikke er ret meget at finde om det på nettet (jeg kan vel umulig være den første med dette problem, eller også er løsningen bare så åbenlys at alle andre har gennemskuet det ;-)
Avatar billede kev. Nybegynder
31. december 2008 - 12:17 #5
Lukker...