Avatar billede dakar2004 Nybegynder
27. december 2008 - 19:31 Der er 1 kommentar

Poll i ASP

Hej eksperter, jeg vil gerne lave en poll i ASP, jeg vil gerne lave den med MS Access, jeg har 2 tabeller:

Tabel: Poll
------------------------------
Pollid
sporgsmall
svar01
svar02
svar03
svar04
svar05
svar06
svar07
svar08
svar09
svar10
------------------------------
Tabel: Poll_svar
------------------------------
Svarid
pollid
sporgsmaal
svar
antalsvarialt
------------------------------

I følgende felter i Poll_svar vil der forekomme følgende:
---------------------------------------------------------
svar - fra 1 til 10, disse tal er afhænige af hvor man sætter sit svar...
når så folk har afsendt dataen via en form så opdateres antalsvarialt med +1
---------------------------------------------------------
det jeg gerne vil have er at jeg vil have procenterne ud hvor mange der eksemepelvis har stemt 5 eller hvor mange der har stemt 10 ud af stemmer i alt på det enkelte pollid
---------------------------------------------------------
jeg vil gerne vis jeg kan gøre det via SQL string så jeg ikke skal ud i javascript eller andet...

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej her, skal gerne have en meget enkelt forklaring...
Avatar billede busschou Praktikant
15. januar 2009 - 15:18 #1
Hvis jeg har forstået dine tabeller korrekt så ville jeg
For overblikkets skyld nok selv foretrække følgende

Først finde total antal svar på en pollid ved
antal = select count(*) from Poll_svar where pollid = dit_poll_id

Dernæst finde antallet af hvert slags svar
svar1 = select count(*) from Poll_svar where svar = '1' and pollid = dit_poll_id
svar2 = select count(*) from Poll_svar where svar = '2' and pollid = dit_poll_id
....osv

Procenterne er så lige til som
procent_svar_1 = svar1 * 100 / antal