Avatar billede cool-wil Nybegynder
30. december 2008 - 23:45 Der er 4 kommentarer

trådløst hjem, har i nogle ideer?

Kæresten er blevet træt af alle mine kabler, forskellige apparater osv.

Jeg har et set up der hedder:

Kontor : medie pc, med digital/analog tv tuner plus det løse.
Stue: Hd fladskærm med en hd boks fra tdc
Soveværelse: hd fladskærm, med analog tv signal
Køkken: fladsskærm med touch.

Er der nogen mulig måde for at forbinde alle dem, så vi kan se digital tv på alle skærme, se forskellige kanaler osv. Plus streame musik mellem de forskellige skærme..

Vi har jo kun en digital boks. Jeg tænkte på at tilslutte den til medie serveren, og streame det derfra, men hvordan?

christian
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. december 2008 - 00:04 #1
Det kan selvfølgelig gøres, men der er bestemt både nogle ting du skal overveje og nogle alternativer du skal kende.

1. Sikkerhed. Trådløse net er pr. definition usikre og det er oftest ikke nok at anvende kryptering. At sikre en trådløs installation ordentligt er både tidskrævende og koster en del hvis det skal gøres ordentligt

2. Driftsikkerhed. For det første kan trådløse net være følsomme overfår miljømæssige ting og sager, hvilket betyder at du risikerer ustabilitet og dårlige forbindelser. Jo mere du tilslutter jo mere falder hastigheden, eller jo flere kanaler skal du have i brug, hvilket kræver omtanke

3. Fremtidssikkerhed. Det største problem med trådløse installationer er at udviklingen sker relativt hurtigt og det udstyr du sætter op i dag formentligt skal skiftes relativt hurtigt med alt det forskelligt du ønsker at anvende det til.

Alternativer:

Det kan faktisk lade sig gøre at etablerer fornuftige, pæne føringsveje for kabler hvis du tænker dig om og evt får hjælp af en der ved noget om det fra starten. Oftest kan du etablerer en hovedføingsvej gennem huset og så føre videre ud fra denne. En sådan løsning, hvis det laves ordentligt er at den er let at udvide, hurtig og uden båndbredde problemer, sikker.
Avatar billede cool-wil Nybegynder
31. december 2008 - 00:28 #2
tror du jeg ville kunne trække forskellige kanaler ud med sådan en løsning? ideen var at der skulle være digital tv i hele hytten, uden en boks i hver rum
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. december 2008 - 00:55 #3
Det er det der er pointen. Med en ordentlig planlagt føringsvej, kan du lave Computernetværk, Fjernsynsnetværk, Alarmnetværk, styringsnetværk og hvad du ellers skal bruge af netværk i alle de rum du har føringsveje til, selv strøm hvis det er lavet af en autoriseret.

En sådan løsning koster selvfølgelig lidt at etablerer, men der er rimelig fremtidssikret fordi det er let at skifte kabler og fordi kabler ikke udvikler sig så hurtigt som trådløst, sikker fordi man skal have fysisk adgang til dit udstyr for at kunne komme på og let at udvide fordi du bare kan trække flere kabler i samme føringsvej hvis det er lavet ordentlogt
Avatar billede grinderslev Praktikant
31. december 2008 - 02:08 #4