Avatar billede ham_selv_superj Praktikant
03. januar 2009 - 14:56 Der er 10 kommentarer

Vga til video stik?

Har en bærbar pc med Vga udgang  og ønsker at få et billede ud i det Gule stik som hedder noget i regningen af (Composite, RGB, Video) forskellige navne jeg har hørt på det..  det er normalt sammen med 2 audio rød og hvid..

har søgt lidt på siden herog fundet et sted hvor folk har en guide til at lave vga til Scart..

har i et fjernsyns adapter sæt engang købt en som lavede  Scart  om til de 2 rød og hvid audio  og et gult video stik

så i princippet burde det vel kunne lade sig at gøre at lave et sådan et kabel/adapter  fra vga direkte til det lilel gule han-video stik..

har set mange  siger man skal købe en box af en art men burde det ikke teknins kunne laves direkte  ved godt kvaliteten ikke bliver så godt som virekte vga til vga...

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/component_til_vga/high_grade_component_til_hun_vga_kabel_020_m_1449_da.html

laver det til 3 forskellige farvede stik  san de eventuelt kobles ned til 1 stik på en måde..
Avatar billede ejldk Nybegynder
03. januar 2009 - 15:20 #1
kigger lige med.
har selv lige siddet i 3 timer og prøvet at finde en løsning på VGA -> Gammelt fjernsyn ;)
Fandt et stik der lavede VGA + Minijack -> Scart, men det kostede 400, såå.
Avatar billede thov Forsker
03. januar 2009 - 17:10 #2
Med ikke alt for mange tommelfingre og en loddekolbe, er der en gør-det-selv VGA->SCART her: http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit
Lydsignalet føres fra computerens line-out mini-jack til SCART stikket, ved samme lejlighed.

Det kan også gøres lidt mere kompliceret: http://tacashi.tripod.com/elctrncs/vga2tv/vga2tv.htm
Avatar billede ejldk Nybegynder
03. januar 2009 - 17:33 #3
thov ->
Det virker meget smart, men hvis man jo ikke har delene og en loddekolbe, er det stik som jeg fandt tidligere ikke en bedre løsning... hvis man nu vil give 400 dask ?
Avatar billede ejldk Nybegynder
03. januar 2009 - 17:33 #4
det var nemlig præcist det samme princip...
Avatar billede ham_selv_superj Praktikant
03. januar 2009 - 18:00 #5
ja ja den er god nok eksperten har en guide på dansk også men jeg søger en der kanb lave det til DET GULE runde stik    det må kunne lade sig at gøre når  vga kan laves til scart  og scart kan laves til den GULE VIDEO ting    så kan    VGA jo laves til den gule halløj også...

Plz ikke flow med noget som ikke passser på emnet
Avatar billede thov Forsker
03. januar 2009 - 19:12 #6
Ja, det klares med denne box http://www.elav.dk/product_info.php?products_id=95585
Den har ikke composite udgang (det gule stik), men der følger et s-video -> composite kabel med.
Avatar billede ham_selv_superj Praktikant
04. januar 2009 - 00:41 #7
hvis Vga kan laves til et scart stik      og scart kan laves til composite kabel  hvorfor kan Vga så ikke laves til composite(den gule)  ??  det forstår jeg ikke helt  det er jo irriterende med sådan en stor box som skal til strøm og alt muligt
Avatar billede thov Forsker
04. januar 2009 - 03:39 #8
VGA kan IKKE laves om til SCART, s-video eller composite uden elektronik imellem.
Ganske enkelt fordi VGA har vandret og lodret sync på hver sin ledning, hvor de andre har sync i een ledning, og de to ledninger kan ikke bare sættes sammen til en.
Avatar billede ejldk Nybegynder
04. januar 2009 - 11:57 #9
Avatar billede thov Forsker
04. januar 2009 - 14:22 #10
Hvordan den er lavet ?
Helt specielt, til ganske få grafikkort, som ikke er standard VGA.

Her er VGA pinout: http://pinouts.ru/Video/VGAVesaDdc_pinout.shtml
Som det fremgår, er pin-4 'reserveret' - den benyttes frejdigt i Matrox kortene til sync signalet :-)