Avatar billede coinz Nybegynder
04. januar 2009 - 21:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ekstern Harddisk skrivebeskyttet

Dette spørgsmål kunne principielt set sagtens ligge under PC også, for min problematik er at jeg ikke kan fjerne en skrivebeskyttelse på en ekstern harddisk. Jeg har kigget på både en Windows XP computer og på min Mac, men intet synes at hjælpe, så derfor kontakter jeg nu jer.

Kan det være et spørgsmål om formateringen på harddisken eller er det noget der er mere simpelt for jeg kan ikke se at en NTFS formatering burde være et problem for en Mac.

Mvh
Christian
Avatar billede sd8220 Seniormester
04. januar 2009 - 21:06 #1
Hejsa

Du har fuldstendigt ret - NTFS-formattering _burde_ ikke være et problem; men er det ;(

Du kan prøve at installere MacFusion/MacFuse - nu kan jeg ikke lige huske, hvad der er bund, og hvad der er brugergrænseflade ,( Og så også installere ntfsfs til det, så skulle det være muligt at skrive til en NTFS-disk - jeg har ikke prøvet.

En anden mulighed er måske at tilgå den via netværk, for så er det vist nok værtsmaskinen, der tager sig af den faktiske skrivning til disken.

God arbejdslyst ,-)

/Sebastian
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2009 - 21:15 #2
Kunne du muligvis forklare dit problem lidt nærmere
Avatar billede coinz Nybegynder
04. januar 2009 - 21:30 #3
Der er sådan set ikke så meget at forklare. Det fungerer som en read only og jeg kan ikke fjerne skrivebeskyttelsen på hverken min PC eller min Mac.

og Tak for svaret sebastian. afprøver det lige:)
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2009 - 21:45 #4
Så må du undskylde mit dumme spørgsmål
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
04. januar 2009 - 22:27 #5
Årsagen til at Mac ikke understøtter NTFS skrivning uden at du selv skal installere noget er at Microsoft har patenter på nogle af teknikkerne i NTFS.

Installer MacFuse herfra:
http://code.google.com/p/macfuse/
Derefter skal du installere ntfs3g herfra:
http://macntfs-3g.blogspot.com/

Efter genstart kan du skrive til NTFS som du har lyst til. Jeg bruger det selv og det virker fuldstændig uden problemer.
Avatar billede peet-49 Novice
05. januar 2009 - 14:10 #6
Jeg har lige fixet et par stykker med samme fejl med en gammel fdisk.
Avatar billede coinz Nybegynder
05. januar 2009 - 16:56 #7
Jeg lukker tråden og giver pointene til sd8220 da han er alene om at ha postet et svar. Mange tak for hjælpen:)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
05. januar 2009 - 19:51 #8
peet-49: Problemet skyldes at OS X ikke understøtter skrivning til NTFS. Disken fejler ingenting...