Avatar billede mcwearq Nybegynder
06. januar 2009 - 14:55 Der er 3 kommentarer

Ekstern harddisk Mac/PC

Jeg gav min søn som er Mac-bruger, en ekstern harddisk i julegave. Ifølge specifikationerne var den "lige til at tilslutte, både PC og Mac" altså preformatteret, og det virkede fint på Mac'en, men da vi senere ville tilslutte til min PC for at hente nogle billeder blev harddisken genkendt, installeret osv. men den optræder ikke i stifinder.
Disken er egentlig købt for at vi kan udveksle større mængder af informationer uden at skulle sende dem over nettet, og det må da kunne lade sig gøre eller hvad? Iøvrigt siger han at det samme skete med hans iPod, som efter en tur i den nye Mac, ikke længere kan ses af min PC i iTunes.
Avatar billede sd8220 Seniormester
06. januar 2009 - 15:24 #1
Hejsa

Det første med hensyn til disken ved jeg ikke lige hvorfor den ikke findes på PC'en - men prøv lige at sætte den til Mac'en og se, hvilket diskformat, den har?
Macen læser og skriver (selvfølgelig) HFS+, MS DOS (Fat 16, hedder det vist) og læser (men IKKE skriver) NTFS**, windows kan læse og skrive de sidste 2, men ikke HFS+, så et fælles format må være DOS.

Med hensyn til iPoden, så er der et eller andet med, at de ikke kan (skal kunne) være set af to iTunes på én gang - altså de skal enten være synkroniseret med den ene eller den anden. Men der var vist noget med, at hvis man startede på en windows, så kunne man alligevel se den på to - men det er kun noget, jeg svagt synes at have erindring om, så...

Held og lykke
/Sebastian

** der findes 3.parts-programmer, der kan gøre det muligt at skrive til NTFS under OS X 10.5, men som udgangspunkt kan OS X ikke skrive til det.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
06. januar 2009 - 15:54 #2
Du må have formatteret den til mac-formatet på din computer. Du kan enten installere en driver til Mac-formateringen (filsystemet) på Windows eller formatere den til Windows og installere en driver til NTFS på Mac. Desuden forstår begge systemer (Windows) filsystemet FAT32, men det skal man normalt hold sig fra. Det er ikke særlig driftsikkert og understøtter ikke filer over 4 GB.
Avatar billede kox Nybegynder
13. januar 2009 - 22:49 #3
Hvis du køber en ekstern disk med ethernet kan du bare tilslutte den i en port i routeren. Så er formatet på disken underordnet.
Det kræver så at i begge har et netværk kørende. Og du kan formentligt ikke bruge den disk du allerede har...
Vil også tro du kan bruge en fætter som denne: http://www.dustin.dk/shop/varekort.asp?vn=NETDL0135&kat=modem-net&subkat=modem-net2&nav1=Modem-Net&nav2=modem-net2 men jeg ved et ikke