Avatar billede kalasin Nybegynder
10. januar 2009 - 12:31 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

PC virker ej - råd søges

Der er tale om en stationær pc.

Symptomer:
PC tænder, lamper lyser, ventilator kører, men der er intet skærmbillede.

Jeg har testet skærm via bærbar - den virker.

Jeg kan ikke slukke PC ved at holde tænd-knappen inde et par sekunder - det kan jeg normalt.

Jeg har har sat motherboard-cd'en i men det hjælper ikke.

Jeg har ikke testet skærmkort.

Diagnose:??

Jeg har nogle få filer på harddisken, som jeg meget nødig vil miste.

Behandling: Billigste og hurtigste fremgangsmåde ønskes!
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2009 - 12:44 #1
Et gæt: Strømforsyningen.
Den ventilator du hører er det den på cpu'en eller den i strømforsyningen?
Er der aktivitet på harddiske og cd under opstart?
Du kan også tjekke om alle kabler sidder som de skal i kabinettet.
Avatar billede kalasin Nybegynder
10. januar 2009 - 12:51 #2
ersi:

Dvd drevet lyser.
Ingen blink i den røde harddisklampe.

Ny strømforsyning?
Avatar billede kalasin Nybegynder
10. januar 2009 - 13:01 #3
Ventilator i strømforsyning kører.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. januar 2009 - 13:07 #4
Prøv at slukke for de 220 volt til maskinen, og trykke på startknappen for at aflade kondensatorer. Lad den stå nogle sekunder, og sæt strøm til igen, og start.
Avatar billede kalasin Nybegynder
10. januar 2009 - 18:52 #5
"Prøv at slukke for de 220 volt til maskinen, og trykke på startknappen for at aflade kondensatorer. Lad den stå nogle sekunder, og sæt strøm til igen, og start."

Virkede desværre ikke.

Jeg kan tilføje, at reset-knappen ej heller fungerer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2009 - 02:29 #6
Igen fjern 22o volt fra maskinen, og tryk på startknappen for at dræne kondensatorerne.

Derefter åbner du kabinettet, og finder det lille batteri på bundkortet. Husk hvordan det sidder og vender. Tag det ud et halv minuts tid.
Monter batteriet igen. tilslut 220 volt. start maskinen, og gå direkte ind i BIOS, og load default/factory values. Gem , og reboot.
Avatar billede kalasin Nybegynder
11. januar 2009 - 11:00 #7
Det virkede desværre ikke med at fjerne 220 V og batteri.

Jeg låner et skærmkort der virker i morgen - så kan jeg udelukke eller bekræfte fejl på det.

Tilbage er vel: fejl på bundkort eller harddisk eller hur?

Hvordan konstatere jeg det?
Avatar billede kalasin Nybegynder
11. januar 2009 - 11:04 #8
Jeg tænker lige: Hvis en harddisk er "stået af", hvordan vil pc'en så reagere? Vil der ikke komme et eller andet op på skærmen alligevel?? Det gør der ikke på min skærm - den bliver stående i spar-strøm mode.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 11:43 #9
På skærmen vel der højest sandsynligt stå noget om boot-fejl o.l.
En af de første aktiviteter en computer gør ved opstart er at søge efer et medie med et styresystem.
Avatar billede kalasin Nybegynder
11. januar 2009 - 11:48 #10
"På skærmen vel der højest sandsynligt stå noget om boot-fejl o.l....."

ersi: Jeg skal lige forstå - Hvis det er harddisken der er stået af, så burde der alligevel komme et eller andet på skærmen? Og da der ikke kommer det, så tyder det ikke på fejl på harddisken!?
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 13:27 #11
Nej
Jeg tænker heller ikke på en fejl på harddisken i dit tilfælde.
Prøv skærmkortet. Så er den del afklaret.
Har du mulighed for at låne en strømforsyning der passer, kunne det også være en mulighed at afprøve.
Avatar billede kalasin Nybegynder
13. januar 2009 - 16:10 #12
Skærmkortet virker fint.

I morgen testes med anden strømforsyning. Hvis det ikke får pc'en til at virke, så må det være bundkort!?
Avatar billede kalasin Nybegynder
01. februar 2009 - 20:38 #13
Det var bundkortet. Det er nu udskiftet og det kørerfint!
Avatar billede kalasin Nybegynder
29. december 2013 - 12:54 #14
Ups den var gammel. Løsning fra mig selv...