Avatar billede jokerper Nybegynder
15. januar 2009 - 02:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fra nas til TV/DVD via UPnP

Hej eks.

Jeg har en (lan) nas-boks som har UPnP og jeg har en trådløs router d-link.

Hvordan kan jeg få indholdet afspillet på mit Tv og/eller DVD samt til mit anlæg. Det kræver forhåbentligt ikke en boks til hver medie.

Musik/film/billeder mv.

Hvilken boks eller stik kræver dette?

Jeg har forsøgt at læse om noget der hedder DLNA, har det noget med sagen at gøre???

-
Hvor kan det evt. købes mv.
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2009 - 07:27 #1
DLNA aner jeg ikke noget om, men en afspiller der kan hente indhold fra din NAS og sende det videre til dit TV/Audio hedder noget som en multimedie afspiller, og kunne være en som denne: http://www.shg.dk/p/2095317  og: http://www.shg.dk/p/2132973 . Det var med priser, og her til Netgear: http://www.netgear.com/Products/Entertainment/DigitalMediaPlayers.aspx . Så kan du se hvad de selv skriver.

Jeg kan kraftigt anbefale den da jeg selv har en, og har kun godt at sige om den. Netgear anbefaler at man ikke bruger UPnP-indstillingen da det tager noget ef hastigheden på overførslen fra NAS'en.

Den kan selv finde ALT hvad der har med miltimediefiler at gøre på dit netværk.
Du kan endda indtaste password hvis det kræves til NASen. Det har jeg ikke set på andre afspillere. Når den har fundet alt multimedie-indhold på netværket, vælger du hvad den kan vælge mellem, og hvordan du vil have det sorteret osv osv.

Den kan køre både trådløst og med kabel. Sidstnævnte bør bruges til HD-video. Ja, du læste rigtigt, den har HDMI-stik og kan afspille HD-video fra din NAS. Og direkte kopier af DVD-film, såkaldte VOB-filer.

Musik klarer den også til UG, og billeder kan sorteres på dato, navn, mapper, hvilket kamera der har taget billederne, osv.

Hvis nu man bliver så glad for den, at man vil have en mere bliver det endnu mere spændende. Hvis du er ved at se en film og skal på potten, trykker du lige en gang på remoten, og vupti, så fortsætter filmen på den anden boks som jo så skal være placeret der sammen med et tv. Når så du en gang er færdig, kan man jo så lige derfra sende signalet til køkkenet hvis man lige skal have sat kaffe over inden man fortsætter ind i stuen, eller hvorfor ikke soveværelset? Man kan også vælge at de allesammen skal afspille det samme på alle tv på samme tid.

Nå, mon ikke det var salgstale nok.

Jeg har prøvet mange forskellige indtil jeg prøvede denne her, og kan tilføje at den fejer Apple TV af banen i test.

Hvis man har et TV-kort i sin PC kan den også bruge det til at vise TV med. Måske ikke særligt interessant indtil man får at vide den kan optage det over på din NAS, og det er interessant.
Avatar billede jokerper Nybegynder
15. januar 2009 - 08:31 #2
justrace tak for indlægget.

Jeg skal vel kun bruge en af tingene ´ik.

Hvad med mit tv/anlæg/DVD mv. Skal det også have nogle bestemte stik eller noget andet?

Er det her (Netgear - EVA8000 Digital Media Player 2.349.-) så det billigste på markedet eller noget af det bedste?

Jeg tænker denne (Elite 500 GB) er vel ikke nødvendig, når jeg har en stor HDD i min nas, vel?

Hvilke ting skal jeg evt. mere være opmærksom på, jeg har en desktop og en bærbar en nas, DVD, fladskærm, karaokespiller. Skal alt så forbindes med ledninger eller hvordan laver man opsættet, kan godt være det er umuligt at svare på, men min egen uvidenhed.

Jeg var godt nok omkring en max. 1.000.- alt inkl. men det ser jeg, kan åbenbart ikke lade sig gøre.
Avatar billede jokerper Nybegynder
15. januar 2009 - 08:35 #3
Jeg troede sådan set, at jeg skulle lave mit tv osv. om til noget med wlan modtager eller sådan noget så de kunne koble sig direkte på routeren og se nas´en.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. januar 2009 - 11:07 #4
Jeg er i gang med samme setup, og var også kommet til samme konklusion som justrace, indtil jeg læste om netgears sidste påfund EVA9150.
Den skal komme først i det nye år, og jeg kan se den er på deres hjemmeside.

Den kan alt, og har 802.11n, da 802.11g ved rent og ægte HD indhold kan vise sig at være i underkanten. Desuden anvender den dual band, og du kan sætte den op til at dedikere et bånd til mediastreaming, og det andet bånd til alt det andet. Det kræver dog en dualband 802.11n router.

EVA9150 er i princippet en mediecenterPC.
Avatar billede justrace Novice
16. januar 2009 - 00:32 #5
Jo, EVA8000.

Der er masser af stik, har du ikke kigget på linket til Netgears side om den?

Måske ikke det billigste, men det eneste der rigtig dur, samtidig med at den er det bedste der fås.

Det eneste du skal gøre er at sætte den til dit tv og forstærker/receiver og netværket. Resten foregår så på tv-skærmen og remoten til EVA8000.

Du kan sagtens få noget til en tusse, men det virker ikke.

>dragonheart: Det med "N" og dual-band er meget godt, men jeg ville nok enten bruge kabel eller bruge et access-point som så kun bliver brugt til den.

Skal vi ikke nøjes med at kalde 9150 et mediacenter. Altså uden pc. :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2009 - 02:58 #6
Jeg skriver ikke at det er et mediacenterPc, men i princippet.

Inden du beslutter dig for hvad du skal bruge, vil jeg anbefale dig til at fastlægge hvilken slags media filer du vil streame fra NAS til TV, for der er meget stor forskel på hvilke typer af video/audio formats der understøttes, så check specifications.
Avatar billede jokerper Nybegynder
16. januar 2009 - 09:01 #7
Hej gutter, tak for jeres kommentarer, justrace-> jeg har været inde på de links. Det virkede bare lige dyrere end jeg havde regnet med.
Idet jeg jo har nasserveren.

Men læg nogle svar så splitter jeg nogle point.
Avatar billede justrace Novice
16. januar 2009 - 15:46 #8
Det var så lidt. Ikke point til mig.

Fint nok, der er jo heller ikke købetvang fordi man spørger hvad man skal kigge efter.

Så tror jeg at bankrådgiveren havde kigget lidt hen over brillerne når jeg trådte ind ad døren hvis det var tilfældet. :)
Avatar billede jokerper Nybegynder
27. marts 2009 - 20:16 #9
Takker for kommentarerne...
Avatar billede dmarck Nybegynder
24. august 2009 - 14:12 #10
Jeg er mest interesseret i om man kan styre boxen med et upnp control point?