Avatar billede cyfer Nybegynder
15. januar 2009 - 10:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke bruge specialtegn ved indsættelse i mysql

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvorfor jeg ikke kan få lov at indsætte et tegn som dette ' når jeg indsætter i min database. Jeg henter variablerne med GET.

$insertSQL = mysql_query("insert into whiteboard_incidents (time_added,incident_number,severity,is_driftinfo,title,description,username_added,show_incident) VALUES('$form_time_added','$form_incident_number','$form_severity','$form_is_driftinfo', '$form_title', '$form_description', '$form_username_added', '$show_incident')") or die(mysql_error());

Får fx. følgende fejl når jeg i min description eller andensteds indsætter det nævnte tegn:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'mail@mail.com', '1')' at line 1
Avatar billede dkfire Nybegynder
15. januar 2009 - 11:32 #1
Prøv at udskrive alle dine variabler og list dem her.
Du bliver nok nød til at bruge mysql_real_escape_string() på dine variabler.
http://dk2.php.net/manual/en/function.mysql-real-escape-string.php
Avatar billede lakridserne Nybegynder
15. januar 2009 - 11:48 #2
Har du prøvet med '\' foran?

Kristoffer
Avatar billede cronaldo Nybegynder
15. januar 2009 - 20:42 #3
addslashes($variabel);

og når du udskriver:

stripslashes($variabel);
Avatar billede cyfer Nybegynder
15. januar 2009 - 22:11 #4
meget nemmere med mysql_real_escape_string(), der behøves ikke gøres andet end at smide den på variablen når den indsættes :)
Avatar billede dkfire Nybegynder
15. januar 2009 - 22:20 #5
Jamen så smider jeg et svar ;-)
Avatar billede cyfer Nybegynder
15. januar 2009 - 22:24 #6
takker
Avatar billede jensgram Nybegynder
15. januar 2009 - 22:26 #7
cronaldo > Hvis du har brug for stripslashes() når du hiver ud fra DB, har du vist fået for mange på til at begynde med :)
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2009 - 22:29 #8
<ole>

Det er derfor, man nu om stunder bruger mysqli og prepared statements. Se til begyndelse:
    http://dk2.php.net/manual/en/book.mysqli.php
    http://dk2.php.net/manual/en/mysqli-stmt.prepare.php

/mvh
</bole>