Avatar billede smash839 Nybegynder
18. januar 2009 - 11:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sata HDD genstarter ved windowsstart.

Hej Eksperter.

Jeg har brug for hjælp med min sata Harddisk, som jeg på nuværende tidspunkter mistænker for at være gået i stykker.

Problemet opstod således:
Jeg spillede et spil, og pludselige gik min computer kold(Har haft en den problemer med mit grafikkort, så er sket før) Jeg slukkede så selv computeren og startede den igen lige efter, men så kom den med en bios failure, og spurgte om jeg ønskede at resete bios til default, hvilket jeg bare gjorde.

Problemet:
Min computer prøvede så at boot igen, og kan se den begynder at load windows xp som den plejer. Når dog "kun" lige at se windows xp loading screen (den med sort baggrund og windows logo) og så genstarter min computer igen. Og det bliver den ved med og genstarter lige når loading screen åbner, og har prøvet med fejlsikret tilstand osv, men den genstarter stadig kort efter.

Jeg mistænkte i første gang windows, og tænkte jeg bare skulle repair eller geninstallere windows, efter forskellige forsøg med at få den til at virke ved forskellige biosopsætninger prøvede jeg at boot med windows cd. Jeg fik den fint til at boote fra min windows cd, hvor jeg har lagt servicepack 2 over på (som jeg i sin tid installerede det windows som ligger på min harddisk med), når så til blå screen hvor jeg kan vælge om jeg vil repair eller installere en ny verison af windows. Jeg trykker så enter for at se om den kan finde min harddisk, hvilket den desværre ikke kunne, den bad mig om at sætte en harddisk i.

Jeg tror derfor at min harddisk er gået i stykker, men synes bare det er underligt, at den prøver at boot med min harddisk og at jeg ser windows xp loadding screen.

Jeg har en anden gammel IDE 80 gb harddisk som jeg har kørt ved siden af, og jeg tænkte at jeg ville prøve at se om jeg kunne installerede windows på den, det kunne jeg så uden problemer med samme cd. Den den kunne godt finde min IDE harddisk og installere windows på den, og den er den jeg skriver fra lige nu. Jeg prøvede så at se om jeg kunne finde min sata harddisk når jeg var inde i windows, hvilket jeg desværre ikke kunne.

Har i en idé til hvad der kan være sket? Eller hvad problemet kan være? Jeg er løbet tør for idéer.

Har prøvet:
Skifte sata stik, både de stik på mit bundkort, stikket imellem mit bundkort og sata harddisk, og samme med støm kabel.
Sætte min bios til default settings inde fra bios, og jeg kan uden problemer se min Sata harddisk inde i min bios, hvor den fortæller mig hvor stor min harddisk er og hvad den hedder, det samme kan jeg gøre i bootmenu.
Har prøvet at tage mit cd drev fra og min IDE harddisk fra, og den genstarter stadig.
Prøvet at boot med windows cd op til flere gange hvor kun min sata harddisk var sat til og min IDE slået fra, og hvor jeg har prøvet forskellige Sata porte osv., og lidt forskellige opsætning fra bios.

Har virkelig brug for hjælp her, og er den en chance for, at jeg kan se de data som er på min harddisk frem?

Spørg mig endelig om diverse ting, da jeg sikkert har glemt at forklare noget.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2009 - 12:09 #1
du kunne prøve at lave sådan en cd og boote op på den med den "defekte" harddisk sat i og fjerne den partition der er på den og lave en ny

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

jeg har før fået en dødsejler til at køre på den måde.

du skal så selvfølgekig installere windows forfa
Avatar billede smash839 Nybegynder
18. januar 2009 - 12:25 #2
Hej Treatmenice,
Tak for dit svar, men tror du den boot cd vil kunne finde min harddisk, nu hvor en windows cd ikke kan ?
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2009 - 13:33 #3
Tror den har smidt driveren til SATA controlleren - det er normalt en driver der bliver installeret sammen med XP.
I starten af XP installationen, står der nederst "tryk på F6 for at installere 3.parts drivere"
Så du skal finde din bundkort cd eller på producentens hjemmesid og finde en SATA driver, som normalt kan lægges på en diskette - hvis man ikke har et diskettedrev, så kan man lave en slipstreamed cd med driveren på.
Avatar billede smash839 Nybegynder
18. januar 2009 - 13:53 #4
Lyder som en interessant løsning Haverslev,
Den slipstreamed cd behøves der kun at være den sata driver på, eller skal den på en måde brændes på ens bootable windows xp cd? Som man gjorde ved at få servicepack 2 på? Hvis det er tilfældet, så vil jeg lige læse lidt mere på det.
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2009 - 13:57 #5
Hvis du vil lave en slipstreamed cd, så lav den "som din maskine er"

Jeg har tidliger skrevet dette indlæg og nej det er ikke så svært som det umiddelbart ser ud til. :)

Slipstream
Opgave: Slipstreame en XP cd med SP3, så der fås en NY cd med XP og Service pack 3 integreret i en cd.
For at lave denne cd, så skal du bruge din XP cd, service pack 3 og evt. din driver til SATA, hvis du kører sata HDD.
Services pack 3 (SP3) kan hentes her husk at vælge din XP sprogversion:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da
Hvis du kører med SATA harddisk,  så skal du højst sandsynlig bruge SATA driveren fra din bundkort cd eller have hentet SATA driveren fra Bundkort / Pc producents hjemmeside
Hent og installere programmet Nlite: http://www.nliteos.com/
Start programmet op og følg vejledningen, ved at vælge f.eks dansk og programmet er klar.
Nu skal du isætte din WINDOWS XP cd i DVD/CD-drevet, den vil sikkert starte op,  men luk den ned.
I programmet Nlite, skal du nu vælge knappen gennemse og finde din XP CD i drevet.
Når det er gjort, så beder den dig om at oprette en NY MAPPE, hvor den vil kopier din XP CD`en over i
Her opretter jeg en NY mappe i biblioteket: TEMP, den nye mappe kalder jeg  XPCDSP3,
så stien kommer til at se således ud: C:\Temp\XPCDSP3
Når det er udført, så tryk på knappen næste
Nu vil programmet spørge efter forvalg, det er blot, hvis du tidligere har lavet nogle ændringer osv. i tidligere gemt installationer, som du evt. vil have med, så kan du hente disse ind nu. Klik på Næste
Nu kommer der et nyt menu skærmbillede med 8  knapper, som der skal vælges af, du kan i princippet vælge alle, men så bliver du senere i forløbet tvunget til at tage stilling til noget du evt. ikke har brug for.
Men som vi er i gang med, nemlig at lave en XP CD med SP3 og Sata driver, så skal du som minimum vælge knappen med teksten Service packs og knappen med teksten Drivere
1. Knap:  Service pack  (skal som minimum vælges, for at lave en XP SP3 cd)
2. Knap: Hotfixes og Updates
Har du f. eks:  XP hotfixes, eller andre updates, du vil have med i installationen, så skal du trykke på denne knap.
3. Knap: Drivere  (denne tager jeg også med i install. Pga. Sata driver)
4. Knap: Komponenter
Den næste knap er til alt fjerne f. eks komponter fra installationen,  f. eks et modem
5. Knap: Uovervåget / Unattended
Her kan du tilføje din cd key, skrivebordsindstillinger og andre indstillinger så du ikke skal taste eller ændre dette ind
under selve installationen, når du senere skal i gang med at installere din nye XP SP3 cd på din pc.
6. Knap: Valgmuligheder
Her kan du f. eks vælge at ændre på stier

7. Knap: Tweaks
Her kan du lave ændringer i f. eks registreringsdatabasen og opsætning af tjenester.
8. Knap: Bootabel ISO  (skal vælges)
Denne er til at lave ISO installation, så den i sidste ende kan brændes ud på DVD/CD.
Når disse svære valg er foretaget, så klik på Næste
Nu skal du så vælge (finde) din mappe med Service pack 3 (SP3) tryk på knappen: vælg
Når du har fundet den, så markere den og sig OK
Nu streamer den, din SP3 ind i den oprindelige  Windows XP cd, som du tidligere kopierede ind.
Den finder selv ud af, om der er dobbeltfiler og hvad den skal bruge, der går lidt tid med det, det er OK
Den kommer med en boks: Integreret installation er udført, når den er færdig, klik OK og vent ej øjeblik.
Klik på Næste når knappen bliver til rådighed
Nu kommer der en boks, med teksten Drivere. Her trykker du på feltet INDSÆT og vælger, enten Enkelt Driver eller Multi Driver Mappe,  ved enkelt driver, er det blot til SATA driveren, ved Multi Driver, så er det til alle SATA drivere i mappen, men her skal du passe på, at du få de korrekte sorteret fra, da Sata drivere til 64Bit system ikke kan bruges på 32Bit og omvendt.
Når du har den korrekte driver(e), så klik på NÆSTE
Nu spørger den dig, om du vil STARTE PROCESSEN
Da vi kun har valgt at integrere SP3, SATA driveren og til sidst lave en ISO, så er vi nået til det punkt, hvor der IKKE kan tilføjes mere i fremstillingen af en NY XP SP3 cd, med integreret SATA driver, er der glemt noget eller man ønsker ændringer, ja så er det blot at starte med at sige NEJ til at starte processen og derefter gå tilbage og ændre / tilføje.
Men her er vi sikre og vil starte processen med et JA og den klargøre installationen med de ændringer/tilføjelser vi pt. har lavet.  Den viser nu med ”fed” skrift, hvilke kategorier der er ændringer i og hvad installationen skal udføre.
Du kan kun observere dette, der kan IKKE ændres på noget, blot klikke på Næste
Næste billede er at oprette en ISO, du skal ikke ændre på noget, blot klikke på knappen: Lav ISO
Nu skal du oprette en ny mappe, hvori du kan gemme din ISO image og sig OK til at gemme
Når dette er udført, så skriver den :ISO oprettet med Succes,  klik på næste  og  Afslut

Nu mangler du blot at brænde din ISO ud på en CD / DVD skive og du er klar til at lave en helt ny installation på den maskine, hvor installationen selv sørger for at installere SP3 og SATA drivere.

Så den "billede mæssige" udgave:
http://www.fromsej.dk/html/nlite/nlite.html
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2009 - 14:04 #6
Du skal være opmærksom på, at lave enstallationen som em "repair" ellers mister du alle dine data - de bliver oveskrevet, hvis du laver en nyinstallation.

Så hvis du har mulighed for at hente dine data udfra den HDD (som slave) da du åbenbart kører med ide HDD`en som master XP installation pt
Avatar billede smash839 Nybegynder
18. januar 2009 - 14:18 #7
Tusind tak Haverslev,

Jeg prøver dit forslag, og håber den vil finde min sata HDD på den måde. Jeg vender tilbage.
Avatar billede smash839 Nybegynder
18. januar 2009 - 17:57 #8
Hej igen ;)

Weee.. det virkede - tusind tak Haverslev, dejligt det var software og ikke hardware den var gal med...
Smit et svar ;)
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2009 - 18:03 #9
Godt det virker igen og selv tak :)