Avatar billede sazon Nybegynder
20. januar 2009 - 17:05 Der er 3 kommentarer

komprimering af .swf

Hej igen

Hvordan komprimerer jeg bedst en .fla > .swf fil? Den skal bruges som banner på et website, og har brug for den fylder mindst muligt.

Og hvad er bedst hvis jeg også vil tilføje noget musik? (mp3)? Jeg har croppet mp3 filen, så det ikke er mere end 40 sekunder, men den fylder jo stadig godt.

Tak for hjælpen
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2009 - 17:40 #1
<ole>

File -> Publish Settings -> Flash

Sæt flueben i 'Compress Movie', hvis det ikke allerede er der - og indstil din 'JPEG quality' til en passende størrelse.

Derudover er det ekstremt vigtigt, at du ikke formindsker billeder i Flash - men i din billed-editor. Ellers slæber swf'en rundt på bunker af overflødige data.

Hvad lyd angår, så er vi rigtig mange, der øjeblikkelig lukker browseren, hvis en side eller et banner på en side begynder at afspille lyd, vi ikke har bedt om. Mit råd: Lad være!  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2009 - 17:45 #2
- og så er størrelse et issue, som tænkes ind længe før, Flash overhovedet åbnes ... ikke når filen er færdig. Der er masser af ting i processen, som har afgørende indflydelse herpå.

Lidt på samme måde som smagen og fedtindholdet af en sovs. Begynder du først at tænke på dét, når maden står på bordet, har du sat vand over til ballade med dine gæster  ;o)
Avatar billede sazon Nybegynder
20. januar 2009 - 18:07 #3
Hej igen ;o)

Takker.

Vedr. lyd så er det et krav, det er ikke noget jeg selv har valgt ;-)
Er der nogle gode metoder til at arbejde for mindre størrelse fra starten? F.eks. at lave de fleste effekter i movieclips, istedet for første layer eller?

Har også et andet spm: http://www.eksperten.dk/spm/860559
ved ikke om du kender noget til det though :o)