Avatar billede busschou Praktikant
21. januar 2009 - 08:51 Der er 9 kommentarer

kan man i office og Excel definere egne genvejstaster via VB?

Jeg er irriteret over at genvejen til at skifte imellem ark (faner i bunden) er CTRL-pageup eller CTRL-pagedown

Jeg kan lave alverdens knapper og ting og sager men kan man også definere en anden genvejstast til den funktionalitet?
Avatar billede jkrons Professor
21. januar 2009 - 17:04 #1
Det kandu sagtens - men det bliver stadig noget med Ctrl.
Avatar billede busschou Praktikant
21. januar 2009 - 17:26 #2
Det gør ikke noget
Min irritation skyldes at jeg er meget vandt til at benytte ALT-TAB for at skifte faner
Det kan man gøre med een hånd og tilmed venstre mens højre er på musen
CTRL-PageUp kræver enten to hænder eller højre hånd

Jeg er klar over jeg i princippet bare kunne lave en makro med fx CTRL-Z som så kører funktionen som var den CTRL-PageUp
Men jeg kunne godt tænke mig at funktionen kom over på fx CTRL-TAB som minder om min vandte ALT-TAB
Ved makro defineringen kan jeg bare ikke vælge andre knapper end bogstaver

Så "how to do" ?
Avatar billede jkrons Professor
21. januar 2009 - 18:22 #3
Du skal ud i at kode noget KeyPress, og jeg kan bestemt ikke anbefale det. Ideen er at fange den/de taster, du trykker på, og så afspille en makro i forhold til det.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
23. januar 2009 - 10:38 #4
Hvad med:
Sub PgUp()
    SendKeys ("^{PGUP}")
End Sub

Sub PgDn()
    SendKeys ("^{PGDN}")
End Sub

De to makroer skal så tilknyttes f.eks. Ctrl+q og ctrl+w (man kan kun bruge ctrl+bogstaver her)
Avatar billede busschou Praktikant
23. januar 2009 - 11:40 #5
hm jeg har snildt selv optaget makroen ActiveSheet.Next.Select og givet den CTRL+bogstav

Men kan det virkelig passe at man ikke kan lave en makro der kaldes ved andet end CTRL+bogstav?

Jeg har før lavet ekstra knapper og toolbars og forestiller mig det må være muligt til sådanne at definere en genvejstast der afviger fra CTRL+bogstav?

Men måske jeg skal spørge i en generel microsoft eller VB kategori?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
26. januar 2009 - 09:42 #6
som jkrons skriver er det KeyPress eller nok snarere Keydown event du skal kode,
se "KeyPress Event" i hjælpen
Avatar billede busschou Praktikant
26. januar 2009 - 11:15 #7
Så blev jeg så klog og I har delvist ret og uret
Jeg bruger følgende hvorved det er muligt at benytte CTRL-TAB
-----
Sub workbook_activate()
    Application.OnKey "^+{TAB}", "FaneLeft"
    Application.OnKey "^{TAB}", "FaneRight"
End Sub
Sub FaneLeft()
    SendKeys ("^{PGUP}")
End Sub
Sub FaneRight()
    SendKeys ("^{PGDN}")
End Sub
-----

Nu mangler jeg bare at lure hvordan jeg gør det generelt for alle excel ark jeg åbner
Jeg har forsøgt at gemme det i min privat.xls som følger mig overalt, men det virker ikke
Avatar billede busschou Praktikant
26. januar 2009 - 11:20 #8
og det lykkedes så med
Private Sub workbook_open()
Application.OnKey "^+{TAB}", "FaneLeft"
Application.OnKey "^{TAB}", "FaneRight"
End Sub
Avatar billede busschou Praktikant
26. januar 2009 - 11:32 #9
og så blev den lige opdateret så den nu bare bladrer igennem på CTRL-TAB ligesom ALT-TAB gør det i programmer... smukt :o)

Sub SkiftFane()
    If ActiveSheet.Index = Worksheets.Count Then
        Worksheets(1).Activate
    Else
        SendKeys ("^{PGDN}")
    End If
End Sub