Avatar billede superlaser Nybegynder
23. januar 2009 - 18:50 Der er 35 kommentarer

installation på netbook uden dvd/cd drev

er ved at prøve at installer opensuse på min netbook
men kan ikke rigtig komme videre..

Det jeg har gjort er jeg har påopensuse hentet dvd filen delt min Hd i 2 partitoner, og så lagt opensuse installtionen på den ene partiton, så starter jeg så windows xp op og starter installion, den laver så en 2nd boot i mit system som hedder opensuse 11.xx installtion, den starter så p og ser ud til at virke,. så skal jeg så vælge hvor jeg installer fra Enten harddisk, cdrom, ellet netværk..

og har prøvet alt mht til at finde det, altså jeg vælger harddisk, og den partiton det ligger på og skriver stien.. har prøvet alle bibliotker og den bliver ved at sige

no represintive eller sådan noget ligenede, hvad gør jeg :O? kan jo ikke bruge cd efter der intet drev er i min netbook, og ved ikke om jeg kan få det til at køre over mit trådløse net, den kan godt se mit netkort osv, men hva skal jeg skrive i link osv ??

eller hvordan får jeg det til at fungere via Hd ? det må da kunne lade sig gøre :S=

håber nogen HERINDE ved noget :) ved godt det måske ikk er det rigtige sted at sprøge skulle nok spørge på linux forums men nu prøver jeg lige heri første omgang, plejer at være heldig :)

på forhånd taxa :)

mit sprøgsmål er som sådan hvad gør jeg ? hvordan får jeg det ind ? den vil ikke finde bibliotkete hvor  istallation ligger lige meget HVAd jeg gør eller gør jeg noget forkert ?
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2009 - 19:12 #1
Hvorfor installerer du ikke bare via netværk http://software.opensuse.org/
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2009 - 19:18 #2
Jeg er ikke sikker, men jeg mener, at jeg har installeret OpenSuSe via en USB-key
Avatar billede superlaser Nybegynder
23. januar 2009 - 19:45 #3
ja okay har ikke lige en usb key,

fordi jamen jeg bliver max forvirret over deres forkarling, hehe kan du fortælle mig hva jeg skal skrive i addtesse i enten ftp eller http ? tak :)
Avatar billede superlaser Nybegynder
23. januar 2009 - 19:45 #4
www.opensuse.com/installtion eller I hehe dårligt eksempel men  hvad skal jeg skrvie som addresse præcist, den kan sagtnes se mit netkort osv mangler bare en url,
sidder på 50mbit så det burde gå stærkt ^_^
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2009 - 19:54 #5
Har du Skype (med headset)så kald mig username=susebruger
Avatar billede superlaser Nybegynder
23. januar 2009 - 20:15 #6
har jeg ikke har du ikke messenger ?
Avatar billede superlaser Nybegynder
23. januar 2009 - 20:15 #7
altså msn :)
Avatar billede superlaser Nybegynder
23. januar 2009 - 20:18 #8
tilføgmig neondyret@live.dk
Avatar billede superlaser Nybegynder
23. januar 2009 - 21:55 #9
så nyt problem har fundet ud af dette problem men nyt problem forekommer

den finder så driver/installtion filer og så kommer den til 3/6 og siger noget med sda sum fejl

hvad gør jeg nu :S?

det noget med der fejl i noget med /i386/osv.osv

what to do now ??  det godt nok vildt det så svært at få linux installert
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2009 - 07:15 #10
"det godt nok vildt det så svært at få linux installert" Jeg tror at jeg har lavet de mere end 1000 installationer helt uden problemer, så den bemærkning er lidt malplaceret.
Er du du sikker på at den siger "sda sum fejl" det er nødvendigt at du skriver den korrekte meddelse hvis vi skal forsøge at hjælpe
Avatar billede superlaser Nybegynder
24. januar 2009 - 11:37 #11
jeg har nu hentet 11.0 istedet for 11.1 versionen og den kører installationen videre og starter installations programmet og checker så min hardware og så kommer den tik noget hvorn den initialiser pakkehåndtering så får jeg følgende fejl

fejl:

Ikke i stand til at oprette softwarekilde

fra url hd:///hej/?device/dev/sda&filesystem=Auto

Detailjer

Montering af /mount/mp_1002 fejlede på /var/tmp/ap_0x00000001: Mounting media failed ( mount : special device/mount/mp_1002 does not excist

hvad er der så galt nu :S?
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2009 - 12:15 #12
Jeg har forsøgt at kontakte dig via Skype, hvornår er du ved computeren
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2009 - 13:23 #13
UPS!! du har sikkert recovery partition liggende forrest på harddisken
Avatar billede superlaser Nybegynder
25. januar 2009 - 11:16 #14
ja hehe :P!

har 2 partitoner lige nu

den 1st er recovery den 2nd er min ntfs hvor mit winxp ligger og så er der 5,3gb som ikke er partitoneret
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2009 - 13:48 #15
Jeg har brugt dagen til at eksperimentere lidt med det og min konklussion er den, at det bare ikke kan lade sig gøre, jeg tror simpelthen at SuSe kører videre med den opskrift man brugte på tidligere versioner uden at de har fattet virkeligheden.
Jeg kan naturligvis tage fejl så jeg vil opfordre dig til at spørge på www.linuxin.dk
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2009 - 13:50 #16
Hvad du end beslutter dig for hvis du vil køre wireless så SKAL du bruge SuSe 11.1 ellers får du bare for meget bøvl
Avatar billede superlaser Nybegynder
26. januar 2009 - 17:37 #17
ja okay så det jeg skal gøre et slet alle partitoner og så lig suse ind ? så det bare hvordan får jeg det inde på min netbook når der intet drev er ?
Avatar billede superlaser Nybegynder
26. januar 2009 - 17:38 #18
kan suse godt læse fra en usb harddisk som boot ? for det har jeg :P
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2009 - 17:55 #19
Jeg har en tråd kørende http://www.linuxin.dk/node/13243 det virker, men slet ikke tilfredstillende på min computer. Jeg arbejder på sagen lige nu og vender tilbage i aften, du er naturligvis velkommen til at forsøge selv måske har du mere held i sprøjten
Avatar billede superlaser Nybegynder
26. januar 2009 - 18:05 #20
helgec kan du komme på skype ?
Avatar billede superlaser Nybegynder
26. januar 2009 - 18:18 #21
mit problem må jo egetnlig være at jeg har den recvoer partiton som den er utilfreds med :S ?
Avatar billede superlaser Nybegynder
26. januar 2009 - 18:18 #22
men hvordan får jeg den slette :?S
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2009 - 18:25 #23
jeg er der nu
Avatar billede superlaser Nybegynder
26. januar 2009 - 21:05 #24
utroligt at det kan være så svært at få linux ind :S det fatter jeg godt nok ikke ..
Avatar billede superlaser Nybegynder
26. januar 2009 - 21:08 #25
har enda slettet min recovry partition nu, men får staduig den mærkelig fejl mount sha1 halløj
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2009 - 07:12 #26
"utroligt at det kan være så svært at få linux ind" Jeg giver dig helt ret, det er bare blevet for bøvlet, men du ville jo ha præcis de samme problemer med Windows, problemet er jo, at du kun har en en halvfærdig computer, med et DVD-drev ville det jo gå som smurt
Jeg arbejder stadig på sagen
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2009 - 17:04 #27
Hvis du stadig er interesseret mener jeg at jeg har fundet en acceptabel løsning, du kan fange mig på Skype 19:05 - 20:00
Avatar billede superlaser Nybegynder
27. januar 2009 - 18:04 #28
det er jeg, det umuligt at finde drivers til ubuntu ;(
Avatar billede superlaser Nybegynder
27. januar 2009 - 18:05 #29
altså har lagt ubuntu ind nu men kan ikke få drivers til wlan til at fungere har prøvet forskellige ting :S og vil egentlig helst haev suse ind og der findes også realesed drivers til wlan for suse
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2009 - 18:26 #30
Hvordan fik du installeret Ubuntu??
Avatar billede superlaser Nybegynder
27. januar 2009 - 19:50 #31
det kørte lige ind der var ingen problemere overhovedet
Avatar billede superlaser Nybegynder
27. januar 2009 - 19:51 #32
men kan ike få wlan til at fungere i det :S men nu er mit wlan også gået ned i XP så nu den helt galt :S så formater lige og ligger xp ind igen og ser om det virker ellers tror jeg der hardware fejl på min netbook
Avatar billede superlaser Nybegynder
27. januar 2009 - 20:02 #33
ubuntu downlaoed jeg og den kørte igennem første gang uden en eneste fejl elelr lign
Avatar billede superlaser Nybegynder
27. januar 2009 - 20:21 #34
så fik jeg mit wireless op igen ^_^pyha xD

meen vil stadig gerne have suse ind ;( !
Avatar billede superlaser Nybegynder
28. januar 2009 - 17:30 #35
helgec smid et svar så fåtr du lige point :) har droppet suse det bare for indviklet har nu prøvet mandriva og det kører som en drøm så det har jeg inde nu og alt fungere bare! :D men tusijnd tak for hjælpen :)