Avatar billede thomascp Nybegynder
26. januar 2009 - 23:02 Der er 6 kommentarer

Underlig grafik og støjende blæser.

Hej.

Jeg har en Amilo 1425 bærbar, og her på det sidste har den opført sig mere end underligt.

Jeg har en fæl mistanke om en løs forbindelse i mit onboard grafikkort. Når jeg spiller (TF2, MTWII, FM2009), bliver grafikken nærmest blandet sammen. Ligner rent faktisk et Picasso billede.

Dette kan nogle gange undgås ved, at jeg trykker ned i højre side på min bærbar. Dog ikke altid :/

Min blæser er også begyndt at larme utroligt meget. Når selv fjernsynet bliver overdøvet, er der altså noget galt. Det lyder som om at den kører på noget plastik. Jeg har dog haft skilt pc'en ad og renset for støv. Uden den store virkning.

Ved godt jeg burde købe en ny pc, men vi er jo inde i en finanskrise! Det kunne jo tænkes at en eller anden, har haft samme problem og muligvis en løsning.

MvH Thomas
Avatar billede KLS Novice
26. januar 2009 - 23:07 #1
for mig lyder det som et for varmt grafikkort, og at kuglerne i blæseren / køleren er stået af og den kører på lånt tid.
Avatar billede thomascp Nybegynder
26. januar 2009 - 23:10 #2
Min fps er som før, så jeg tror ikke grafikkortet bliver overophedet.
Avatar billede KLS Novice
26. januar 2009 - 23:11 #3
undskyld det kunne lyde lidt koldt, jeg prøver lige at omformulere det lidt.

Det lyder som om at din køler / blæser er stået af i kuglelejerne, det kan være at du selv kan skifte denne blæser, dette vil også sørge for en bedre kølning af din computer.

Jeg har selv haft et ligende problem på en stationær computer med køleren på et grafikkort, som også begyndte at larme, og lave samme fejl.
Avatar billede thomascp Nybegynder
26. januar 2009 - 23:21 #4
Glemte lige at sige tak for hjælpen, btw.

Det kunne sagtens tænkes at dette var fejlen.
Det er bare irreterende at det er en periodisk fejl. Selv efter længere tids brug, kan jeg stadig spille normalt. Lukke spillet, holde en pause og gå tilbage igen og opleve den samme fejl.
Avatar billede KLS Novice
26. januar 2009 - 23:27 #5
>> Det er bare irreterende at det er en periodisk fejl. Selv efter længere tids brug, kan jeg stadig spille normalt. Lukke spillet, holde en pause og gå tilbage igen og opleve den samme fejl. <<<

Hvis du nu så bare lukker spillet ned og starter op igen med det samme, er fejlen der så ?

Kommer fejlen først efter en 2 timers spil eller kommer den med det samme ?

Jeg vil stadig skyde på efter din beskrivelse at det skylde manglende kølning til dit grafikkort, for det er nøjagtig samme fejl jeg fik på mit gfx kort, som jeg så ikke nåede at redde før GPU blev futtet helt af :(.
Avatar billede thomascp Nybegynder
27. januar 2009 - 00:28 #6
>> Hvis du nu så bare lukker spillet ned og starter op igen med det samme, er fejlen der så ? <<

Ja og nej. Kommer og går. Jeg oplever det dog mest i FM09. Spillet er jo ikke særligt grafisk krævende i kontrast til TF2, men fejlen forekommer hyppigere.

>> Kommer fejlen først efter en 2 timers spil eller kommer den med det samme ? <<

Både og. Efter boot, kan jeg sagtens opleve fejlen. Men efter 2 timer kan jeg også.
Efter 4 timers spil, kan jeg dog også opleve at gå fra FM til TF2 og kører det fejlfrit.

Men, jeg tror jeg følger dit råd. Det burde vel ikke være så svært at finde en ny blæser til en bærbar? Hellere det end at skulle købe en ny.