Avatar billede pulv3n Nybegynder
28. januar 2009 - 12:51 Der er 13 kommentarer

Vista på en MacBook

Hej

Jeg har formateret min MacBook og der er derfor intet tilbage på den (heller ikke Mac OS X). Er der nogen der kan forklare hvordan jeg kan installere Vista nu når jeg ikke kan få adgang til BootCamp?

Mvh Simon
Avatar billede mstorgaard Praktikant
28. januar 2009 - 14:05 #1
Du kan gøre ligesom når du booter en ny pc op, du kan sætte cd'en og sætte den til at starte op fra cd ved at holde "c" inde under opstart, eller ved at vælge startdisk ved at holde Alt (eller var det Command?) inde under opstart. Så kan du bare installere dit styresystem.

Derefter vil det nok være en god idé at få fat i driverne fra BootCamp, som findes på alle Mac OS X Leopard diske.
Avatar billede pulv3n Nybegynder
28. januar 2009 - 14:15 #2
Det kan jeg desværre ikke, for når jeg når til at vælge hvilket drev vista skal installeres på, siger den at disken ikke er NTFS eller noget i den stil.
Avatar billede dooleys Nybegynder
28. januar 2009 - 14:28 #3
Hej!
Har du overvejet at installere mac os igen og så køre vista i en virtuel maskine?? fungere rigtig godt for flere af mine venner..
Avatar billede pulv3n Nybegynder
28. januar 2009 - 14:34 #4
Mac OS X cd'en er forsvundet i flytterodet, derfor jeg ville høre om der var en omvej uden om bootcamp :)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
28. januar 2009 - 14:40 #5
Du bør kunne formatere disken ved hjælp af Vista-cd'en, så du ændrer den til NTFS, ellers kan det i hvert fald gøres med en WinXP-cd.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
28. januar 2009 - 16:20 #6
Du kan ikke bare installere Vista/XP på en mac uden BootCamp. Der er forskelle på hardwaren i en Mac og i en PC (først og fremmest er der ingen BIOS i en Mac) og det BootCamp gør er at installere noget software der får Mac'en til at ligne en PC, når den skal køre Windows. Der er ingen vej udenom at bruge BootCamp.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
28. januar 2009 - 16:21 #7
Desuden er det meget vigtigt at du ikke(!) begynder at ændre partitioner med Windows-CDen! Mac gemmer partitionstabellen på en anden måde end Windows, så det vil ikke virke, hvis du gør det. Siden du ikke har noget på computeren, er der selvfølgelig ikke noget at miste, men partitionering skal altså foregå gennem BootCamp Assistenten.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
28. januar 2009 - 16:35 #8
Jeg kan så lige pointere at jeg gennem over et halvt år kørte Windows XP på min MacBook uden et have Mac OS på den, og det hele var installeret ved hjælp af partitioneringen i Windows XP-cd'en. Og der har heller ikke været nogen problemer med at formatere den og installere Mac OS X igen.
Avatar billede pulv3n Nybegynder
28. januar 2009 - 17:24 #9
mstorgaard har ret. Jeg brugte et program som fås på www.insert.cd som vist er linus på en cd, der efter lykkedes det mig at formatere harddisken som NTFS, og jeg kunne installere Mac OS X uden brug af bootcamp.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
28. januar 2009 - 17:28 #10
Men det er nok en god idé at få skaffet driverne fra Bootcamp, da der jo skal installeres en del drivere for at få al hardwaren til at køre optimalt.
Avatar billede pulv3n Nybegynder
28. januar 2009 - 19:05 #11
Jep det har jeg også gjort... og du har ret i at der er muligt at køre med vista uden samtidig at have Mac OS X installeret, hvilket også var mit mål. Vil du svare?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
28. januar 2009 - 22:29 #12
Svar (:
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
28. januar 2009 - 22:50 #13
Hvis du har kørt Windows XP, så har du haft BootCamp installeret fra OS X. Dette er automatisk gjort på alle nyere Macs på en skjult partition, så du har haft BootCamp uden at have OS X. Bootcamps opgave er blandt andet at fungere som en BIOS og at stille partitionstabellen til rådighed for Windows. Visse ændringer i denne tabel er destruktive og kan give problemer da en PC bruger en såkaldt Master Boot Record og Mac normalt bruger en såkaldt GUID partition table.
Du behøver ikke OS X, men BootCamp skal du have.
Det er fint hvis det virker nu, men hvis du får lyst til at installere OS X igen senere, så skal du være ekstremt opmærksom på ikke at miste dine data!