Avatar billede superlaser Nybegynder
28. januar 2009 - 20:43 Der er 2 kommentarer

formaterer/partitonere

Hvordan formater/om partitonere jeg et ntfs drev til et linux fs ?

og skal jeg vælge linux swap eller native ? har lie lagt mandriva ind stortset det første gang jeg kører med linux :P
Avatar billede superlaser Nybegynder
28. januar 2009 - 21:06 #1
altså jeg har prøvet via, startmenuen --> værktøjer --> konfiguration af din maskine --> partiton administration --> og så slet formatere partionere den del af min Hd der er ntfs den ber mig hvergang om at genstarte maskinen når jeg så har genstartet er den tilbage som en ntfs......
what to do ?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
28. januar 2009 - 21:48 #2
Jeg går ud fra at du har installeret Mandriva og nu vil slette din Windows partition for at få mere plads til at gemme data på fra Linux.

Det du skal er at slette Windows partition og derefter oprette en Linux partition. Og der er fint med en linux native partition. Du kan ikke gemme data på en swap partition. Husk at du skal trykke afslut for at gemme dine ændringer.

Når du har oprettet en partition er det lettest at genstarte computeren. Når du går ind i partition administrationen igen skulle du gerne kunne se den som en Linux partition. Nu kan du vælge at formattere den og vælge en Monterings sti til den.