Avatar billede micki Nybegynder
29. januar 2009 - 00:03 Der er 2 kommentarer

Afstand mellem stærkstrømskabler og UTP CAT5

Hej.

En lille hurtig en.
Er der nogen regler/retningslinier omkring afstand mellem UTP CAT5 (altså uskærmede) og EL-installationskabler?
Hvad enten det er lovgivning, tommelfingerregel eller god standard vil jeg gerne høre om det.

Helt konkret spørger jeg da der i det byggeri hvor jeg bor er en EL-renovering. Håndværkerne er tilsyneladende ved at trække 400V (altså 3-fasekabler) (16A eller 32A) med en afstand på ca 2-3cm fra det tykke bund af netkabler.
Netkablernes længde er mellem 5-40meter og stykket  hvor de vil løbe parallelt med 2-3cm afstand med stærkstrømskablerne er 3-7m

Jeg spørger selvfølgelig fordi jeg er bange for at det får negativ indflydelse på ethernettet (i form af pakketab) pga støj fra magnetfeltet i tre-fasekablerne.

Hvis der er nogen skriftlige kilder herom vil det selvfølgelig være kærkomment. ;-)

Mvh Micki
Avatar billede torbend Nybegynder
10. april 2009 - 22:54 #1
Hej Micki

Der er normalt aldrig problemer med et anvende UTP/STP Cat5 eller cat6 (Unshielded twisted pair/Shielded twistet pairs) op ad el kabler men de må ikke blandes sammen.
Se hvorfor: http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Electra/2003/Hold-installationerne-adskilt-August-2003.

Når jeg siger "normalt" er det fordi jeg engang har oplevet problemer med magnetisme på en færge men det var strømme over 2000A og det er der næppe i din bolig :-)

Mvh Torben
Avatar billede torbend Nybegynder
16. april 2009 - 16:16 #2
Micki...Skal vi have lukket denne tråd?