Avatar billede casc Nybegynder
01. februar 2009 - 22:02 Der er 6 kommentarer

skriveadgang til mappe

hej alle
jeg prøver at få skriveadgang til usr/local/bin, og har prøvet med chmod fra en terminal. jeg ved ikke om det er fremgangangsmåden. er der nogen der kan hjælpe??
på forhånd tak
casc
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2009 - 22:05 #1
chmod kan ændre protection.

Men jeg gætter på at du i virkeligheden skal lave su til root !
Avatar billede showsource Seniormester
01. februar 2009 - 22:07 #2
ihvertfald !
Evt.
sudo chmod whatever
Avatar billede welcor Nybegynder
01. februar 2009 - 22:24 #3
evt. kan du ganske enkelt kopiere det som skal ind i /usr/local/bin ind vha. sudo:

sudo cp <filnavn> /usr/local/bin/
Avatar billede casc Nybegynder
01. februar 2009 - 22:38 #4
er det fremgangsmåden vanligvis??
Det virkede jo fint welcor.
Avatar billede welcor Nybegynder
01. februar 2009 - 23:06 #5
ja, det er sådan man almindeligvis gør, når man skal skrive til en mappe, root ejer. For at se hvem som ejer en mappe, brug kommandoen

ls -l

output ser nogenlunde sådan ud:
-rwxr-xr-x 1 root  root      70012 2007-04-28 22:32 xcam
^^^^^^^^^^  ^^^^  ^^^^      ^^^^^  ^^^^^^^^^^^^^^  ^^^^
    |          |    |          |          |        Filnavn
    |          |    |          |          sidst ændret dato/tid
    |          |    |        filstørrelse i bytes
    |          |    ejergruppe
    |        ejerbruger
  tilgangsrettigheder for ejerbruger, ejergruppe og andre.

Når det gælder /usr/local/bin/ vil du ikke at hvem som helst skal kunne skrive til den, så glem at lave om på ejeren eller ejergruppen. Lav simpelthen en kopi med x-bitten sat for alle (her kan man køre "chmod a+x <filnavn>", hvis det ikke er sådan automatisk).

Det skal nok vise sig at mit forsøg på ascii-art bliver wasted af denne editor. I så fald, prøv at se på det i notepad :)
Avatar billede casc Nybegynder
03. februar 2009 - 08:42 #6
jeg vil gerne af med nogle point..