Avatar billede mozie Nybegynder
02. februar 2009 - 10:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Angiv range til beregning

Hej Eksperter

Jeg er ved at have et meget omfattende regneark der består af en masse Sumif-formler. Arket er bygget op med måneder i kolonnerne og da der er ved at være et par måneder i arket begynder det at blive langsomt hver gang at der er genberegning. Er det muligt at lave en makro der kun beregner et givet range så jeg kan genberegne den nyeste måned og kun opdatere historik hvis det bliver nødvendigt. Alternativt markere hvilke måneder der skal genberegnes og hvilke der ikke skal.

Hvis i har brug for uddybende detaljer må i endelig spørge.

På forhånd mange tak for hjælpen!

Mozie
Avatar billede jlemming Nybegynder
02. februar 2009 - 11:20 #1
Ligger det hele på samme ark?, eller er det delt på flere?
Avatar billede mozie Nybegynder
02. februar 2009 - 11:22 #2
SUMIF felterne ligger i samme ark. Derudover har jeg data fra de enkelte måneder i et ark per måned.
Avatar billede da_li Juniormester
03. februar 2009 - 20:31 #3
Ville det være en ide at "sammensætte" de forskellige beregninger til en større formel, en såkaldt multiformel vha. udklipsholderen. På den måde tror jeg du kan optimere beregningerne.

Det kræver selvfølgelig at du ikke skal bruge mellemregningerne til noget. Så vidt jeg ved kan du slå de automatiske beregninger fra, men ikke vælge dem for et specifikt område.

Mvh

Dali
Avatar billede mozie Nybegynder
03. februar 2009 - 20:56 #4
Nu skriver du godt nok multiformel vha. udklipsholderen - please explain :-) Det er sikkert noget jeg kender, men jeg bliver nød til at forstå lidt nærmere hvad du mener. Umiddelbart tror jeg det vil hjælpe.
Avatar billede da_li Juniormester
03. februar 2009 - 21:30 #5
Hej Mozie,

Nu skrev jeg godt nok multiformel - Det jeg mente var egentlig en megaformel. Fordelen ved at lave en megaformel frem for flere små mellemregninger er netop at det går hurtigere at beregne.

Hvis vi forudsætter at du har tal i kolonne A og B, mellemregningerne i kolonnerne C, D,E og F - kan du fra udklipsholderen (rediger - vis udklipsholder) lave en "sammensat" formel i kolonne G, hvor du samler formlerne i kolonne C, D, E og F. Fordelen er som sagt at beregningerne foregår hurtigere. Ulempen er at formlerne kan være svære at gennemskue - især for andre :o)

Sig endelig til hvis du vil have et eks :o)

Med venlig hilsen

Dali
Avatar billede da_li Juniormester
05. februar 2009 - 14:58 #6
Hej Mozie,

Fik du optimeret beregningstiden?

Mvh

Dali