Avatar billede weeelo Nybegynder
05. februar 2009 - 21:58 Der er 7 kommentarer

Kan ikke boote Win XP

Hej eksperter,

Jeg har en Fujitsu-Siemens Amilo Pi 1505, som er ca. 2½ år gammel. Den har været igennem adskillelige clean installs og har generelt været forskånet for diverse spyware, vira, etc.

De seneste to måneder har den dog opført sig lidt underligt. Det startede med at den til tider slukkede midt under brug (et par gange under en projektperiode, hvor den blev brugt ret meget). Det gik så over en periode, men nu har den problemer med at starte op.

Den vil simpelthen ikke boote Win XP og bliver ved med at genstarte. For at komme ind i Windows bruger jeg lidt forskellige metoder:

1. Start computeren uden strømforsyning tilsluttet.
2. Start computeren uden batteri.
3. Denne gang har jeg pillet "bunden" ud og pustet lidt luft i den for at rense, bunden sidder pt. ikke på.

Jeg kan ikke gennemskue noget mønster i det ovenstående og det virker i det hele taget lidt random hvad der sker.

Først troede jeg at batteriet var defekt, men da den stadig kan boote på batteriet kan det næppe være tilfældet.

Er der nogle ting jeg bør tjekke før jeg kaster mig ud i et forsøg med en re-install?

Mvh Søren
Avatar billede weeelo Nybegynder
05. februar 2009 - 22:06 #1
Det skal måske lige nævnes at det er en SATA harddisk, som såvidt jeg ved ikke kan benyttes til at køre en Win XP Repair.
Avatar billede Jensen DK Novice
06. februar 2009 - 07:56 #2
Læg din XP skive i CD / DVD drevet og luk det vindue der dukker op, klik start, klik kør og skriv,
sfc /scannow  og ok, husk afstand mellem sfc og /, den vil nu gå dine systemfiler igennem for fejl og rette disse, du får ingen tilbagemelding om at den har rettet noget, genstart.
Hvis din SP2 eller SP3 ikke er lagt ind med en slipstrimet CD skal du nok afinstallere disse før at det virker, du kan så nøjes med at installere SP3 efterfølgende.

Du kan også prøve en chkdsk.
Du kan lave en chkdsk, klik start, klik denne computer, højre klik på det drev du vil have undersøgt og vælg egenskaber, funktioner, så klikker du undersøg nu, der skal flueben i de to firkanter og klik start og ok du skal så genstarte komputeren og den undersøger så harddisken for fejl og retter dem måske, du skal lade den køre færdig.
Avatar billede weeelo Nybegynder
10. februar 2009 - 12:31 #3
Jeg valgte at lave en re-install alligevel. Problemet ser dog ikke ud til at være forsvundet, hvorfor jeg egentlig konkluderer at det er noget hardware den er gal med.

Spørgsmålet er bare hvad! Måske der skal noget BIOS-opdatering til?
Avatar billede Jensen DK Novice
10. februar 2009 - 12:51 #4
Prøv med en ramtest.
Hvis du har mistanke om at dine RAM er defekte, er der her et par små programmer, der kan teste dem:
http://hcidesign.com/memtest/download.html

http://www.goldmemory.cz/
http://www.memtest86.com/
Avatar billede weeelo Nybegynder
10. februar 2009 - 20:29 #5
Der var ingen fejl på ram testen. Den kørte et godt stykke tid og rundede de 500%.

Til gengæld ligner det efterhånden et mønster. Computeren starter uden batteriet hver gang nu, så mon ikke batteriet efter 2½ år er ved at være kaput.

Desuden har jeg kørt en BIOS opdatering, som heller ikke hjalp.
Avatar billede Jensen DK Novice
11. februar 2009 - 06:57 #6
Det er meget tænkeligt, at batteriet er defekt, prøv om du kan låne et andet af en kammerat, inden du investere i et nyt.
Avatar billede weeelo Nybegynder
25. februar 2009 - 17:09 #7
Hmm, og efter længere tid, så fejler den også uden batteriet i. Det giver ingen mening.

På Fujitsu Siemens hjemmeside snakker andre kunder om at DVD-drevet kan være problemet, etc.

http://forum.fujitsu-siemens.com/forum/viewtopic.php?f=90&t=33978

Jeg kan ikke helt se hvad jeg skal gøre herfra?

Mvh Søren