Avatar billede haslunda Nybegynder
08. februar 2009 - 21:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Login script

Hej Eksperter

Jeg er helt grøn på dette område, men jeg har behov for et simpelt login script.

Der skal logges ind med brugernavn og adgangskode og hver bruger skal forwardes til en ny side.

Altså:Bruger A forwardes til side A, Bruger B til Side B, og Bruger C til side C. OSV.

Der skal forventes optil 25 brugere

Brugerne skal ikke selv kunne oprette brugernavn og adgangskode, disse bliver tildelt af mig

Er der nogen der kunne hjælpe mig med sådan et script?
Avatar billede softspot Forsker
08. februar 2009 - 22:47 #1
Nedenstående eksempel er med hardcodede brugeroplysninger, men princippet er det samme om du så vælger at koble en database på systemet.

<%
arrUsr = Array( _
  Array("bruger1", "kodeord1", "basisurl1"), _
  Array("bruger2", "kodeord2", "basisurl2"), _
  Array("bruger3", "kodeord3", "basisurl3"), _
  Array("bruger4", "kodeord4", "basisurl4") _
)

if Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD")) = "POST" then
  ' Siden er kaldt med et post, så formularen processeres...
  brugernavn = Request.Form("brugernavn") & ""
  kodeord = Request.Form("kodeord") & ""
  if len(brugernavn) > 0 and len(kodeord) > 0 then
    for each usr in arrUsr
      ' Undersøg om den aktuelle bruger er den som logger på...
      ' Brugernavn er case insensitive og kodeord er case sensitive
      if strComp(usr(0), brugernavn, vbTextCompare) = 0 _
        and strComp(usr(1), kodeord, vbBinaryCompare) = 0 _
      then
        ' gem oplysninger om brugeren i session og send brugeren
        ' til sin startside...
        session("brugernavn") = brugernavn
        session("autoriseret") = true

        ' Send brugeren til sin startside...
        Response.Redirect usr(2)
      end if
    next
    besked = "Brugernavn og/eller kodeord er forkert"
  else
    besked = "Brugernavn og/eller kodeord er forkert"
  end if
%>
<form action="" method="post">
  Brugernavn:<br>
  <input type="text" name="brugernavn" value="<%=Request.Form("brugernavn")%>" /><br>
  Adgangskode:<br>
  <input type="password" name="kodeord" /><br>
  <input type="submit" value="Log på" /><br><br>
  <%=besked%>
</form>

Sider som kræver at brugeren er logget ind, skal tjekke om session("autoriseret") er sat til true og hvis dette ikke er tilfældet, skal de sendes til loginsiden. Eksempelvis:

<%
if session("autoriseret") <> true then
  Response.Redirect "/login.asp"
end if
%>
<p>Resten af sidens indhold kommer herunder</p>
Avatar billede haslunda Nybegynder
09. februar 2009 - 10:38 #2
Tak for hjælpen, men jeg gør nok et eller andet galt.

Jeg får de 2 bokse frem for brugernavn og password, men i boksen for brugernavnet står der <%=Request.Form( og efter boksen står der " size="20" />

Kan du sige mig hvad jeg har gjort galt?
Avatar billede softspot Forsker
09. februar 2009 - 12:25 #3
Der skal gøres flere ting. Du skal bl.a.

1. kalde filen for noget der ender på .asp, f.eks. login.asp

2. placere filen på en webserver og kalde siden igennem webserveren, f.eks. http://localhost/login.asp for at det fungerer

2a. sørge for at webserveren kan forstå og udføre ASP-filer
Avatar billede haslunda Nybegynder
09. februar 2009 - 20:34 #4
Tak for din hjælp Softspot

Jeg har endnu ikke fået det til at virke, har siddet et par timer nu..... :-(

Kom med et svar og point er dine, så må jeg prøve igen en anden dag hvor jeg har mere tid og ikke er ophængt af arbejde
Avatar billede softspot Forsker
09. februar 2009 - 21:45 #5
Du kan også bare vende tilbage når du har mere tid, så kan vi prøve at tage den derfra. Jeg fornemmer det også er noget med opsætning af miljø der driller, så det ikke kun er selve programmeringsdelen der mangler... eller er det forkert?
Avatar billede haslunda Nybegynder
09. februar 2009 - 22:41 #6
Jeg tror du er inde på det helt rigtige, og jeg vil meget gerne benytte mig af dit tilbud, men jeg har nok ikke tid før sidst på ugen eller i starten af næste uge.

Hvis du vil have dine point nu, er det helt ok

Mange tak for din hjælp
Avatar billede softspot Forsker
09. februar 2009 - 22:59 #7
Nej, jeg har ikke travlt med at få de point :-)

Lad os nu finde en løsning på dit problem, så kan vi handle af bagefter ;-)

Du vender bare tilbage i denne tråd når du er klar, så håber jeg at jeg får øje på dit kald... :-)
Avatar billede haslunda Nybegynder
29. juni 2009 - 20:44 #8
Hej Softspot

Beklager den lange tid, havde glemt det :-(

Jeg skylder dig point i denne sag, jeg har endnu ikke haft tid til at kigge på det, så jeg lukker spørgsmålet når du har lagt et åbent svar
Avatar billede softspot Forsker
29. juni 2009 - 21:17 #9
OK, hvis du insisterer :-)
Avatar billede haslunda Nybegynder
29. juni 2009 - 21:55 #10
Det manglede bare :-)
Avatar billede softspot Forsker
29. juni 2009 - 22:49 #11
Tak for point :-)