Avatar billede mcilvain Nybegynder
16. februar 2009 - 19:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Access 2003

Ja så er vi igang igen og det går nu godt :-) men men jeg har brug for noget info om hvordan jeg vil kunne se hvem ser har indskrevet i min database, jeg har en række brugere som alle har tilgang til den samme database, men jeg har behov for at vide om det er muligt at kunne tildele en VBA kode eller noget andet der ikke indebære SQL.

Så et god måde og overskuelig er i kikkerten.
Avatar billede kabbak Professor
16. februar 2009 - 19:59 #1
Hvis i er i et netværk, så har alle et UserName, den kan du fange med
Function Bruger()
    Dim wshNetwork
    Set wshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
    Bruger = wshNetwork.UserName
    'wshNetwork.userdomain' domæne
    'wshNetwork.ComputerName' navnet på den computer, programmet køres på
End Function

Du smider bare brugernavnet ned i et felt, ved nye poster
Avatar billede mugs Novice
16. februar 2009 - 20:11 #2
Kan det ikke gøres lidt mere simpelt? Er det ikke ligegyldigt hvilken maskine der er tale om. Det viser jo kun hvor brugeren befinder sig på et givent tidspunkt. Lav et felt i tabellen og træk det ind i formularen. Hvis du med ordet "indskrevet" mener hvem der har oprettet en ny post, kan du tilføje en betingelse således:

If me.newrecord = true then
Me!DIT FELT = Environ("Username")
en if
Avatar billede mcilvain Nybegynder
17. februar 2009 - 11:09 #3
Jo basic er det lige meget hvilken maskine de bruger, for lige nu anvender de databasen via remote desktop. så en der fortæller hvem der er inde i databasen at arbejde og når han eller hun ikke længere er i den, så vil det skulle være muligt for mig at se hvem der har redigeret i evt. dataer eller indskrevet nye kommentar ind. så en rigtig sladreting :-)
Avatar billede mugs Novice
17. februar 2009 - 11:49 #4
Environ giver dig brugenavn. Hvis du vil uddybe det med et tidspunkt, kan du oprette et felt, timestamp, således:

If me.newrecord = true then
Me!DIT FELT = Environ("Username")
Me!Timestamp = Now()
end if

Se også her oppe til højre under downloads of rul ned til "Gem historik på dine tabeller" :

http://www.makeiteasy.dk/Home.asp?ContentID=4&MenuItemID=16
Avatar billede mcilvain Nybegynder
17. februar 2009 - 14:12 #5
Alletides jeg forsøger lige af senere når jeg ikke sidder på det andet arbejde. :-) Så jeg vender lige tilbage Mugs :-)
Avatar billede mcilvain Nybegynder
17. februar 2009 - 20:09 #6
Aften Mugs. Jeg skal lige høre dig ad. Smider jeg en ny tabel tbl_usr og laver VBA kodningen under hændelser eller skal jeg lave den som validering. Måske er det bare mig der er træt efter 14 timer foran 22" monitor.
Avatar billede mugs Novice
17. februar 2009 - 20:13 #7
Hvis du vil opfange brugeren og tidspunktet og gemme disse værdier i en anden tabel, skal du eftetfølgende lave en Insert into... til tbl_usr (tilføjelsesforespørgsel).
Avatar billede mcilvain Nybegynder
17. februar 2009 - 20:17 #8
Okay, den har jeg lige copy ind i et txt ark :-) men hvordan med det andet, tog jeg fejl der eller er jeg inde på den rette. :)
Avatar billede mugs Novice
17. februar 2009 - 20:22 #9
Jeg forstår ikke hvad du mener.
Avatar billede mcilvain Nybegynder
17. februar 2009 - 20:42 #10
Laver jeg en ny tabel med et felt og kalder f.eks tabellen tbl_usr eller er det lettere bare at tilføje et felt i de eksisterende tabeller og lave VBA kodningen under hændelser eller skal jeg lave den som validering. ( tabel i designvisning )
Avatar billede mugs Novice
17. februar 2009 - 20:49 #11
Jeg ville nok lave en ny tabel, der udelukkende opsamler de data du anser for nødvendige. Disse data er jo din db uvedkommende på den måde, at de ikke har tilknytning til eksisterende data.

En valideringsregel er en regel der begrænser de data der kan skrives i feltet. F.eks.:

"Ja" Or "Nej"

som kun tillader ordene Ja eller Nej i feltet.
Avatar billede mcilvain Nybegynder
17. februar 2009 - 21:05 #12
Ja, det er klart :-) jeg spendere lige noget tid på det tidligere du beskrev om historik på tabeller. jeg råber til dig hvis jeg støder på mere, men hvis du lige smider et svar så er der point til dig og her skal der også lige være en tak til Kabbak for lige at komme med ind med noget info.
Avatar billede mugs Novice
17. februar 2009 - 21:19 #13
Det er år siden, jeg har haft fat i Thomas Jepsen's funktion om historik, så løber du ind i problemer, må jeg lige have tisd til at læse op på funktionen.
Avatar billede mcilvain Nybegynder
17. februar 2009 - 21:26 #14
Well, det går nok, jeg fanger dig når du skal have lektier for. ha nu en pragtfuld aften.
Avatar billede mugs Novice
17. februar 2009 - 21:31 #15
Tak - I lige måde og tak for point.