Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 19:55 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Min pc genstarter under opstart

Min stationær vil lige pludseligt ikke starte op. Efter windows icon, så kommer logo frem for min skærm og så hopper den ind i menu, hvor jeg skal vælge hvordan jeg vil starte den op "fordi den er slukket forkert". Lige meget hvad jeg vælger (alm., fejlsikret m. eller uden netværk) så gør den det samme konstant. Kan overhovedet ikke komme ind. Har prøvet mange gange nu. Hvad kan der være galt?? Og hvad gør man når man ingen gang kan starte op i fejlsikret og scanne for virus??

Mvh Marie
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 20:14 #1
Går udfra at det er XP du kører med :)

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 20:49 #2
Føler mig helt blank nu, haha...Der står i forvejen C:\>
Skal der så efterfølgende stå 1: C:\WINDOWS

(C:\>1: C:\WINDOWS)

Syntes jeg har prøvet alle metoder nu:O)
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 20:57 #3
hehe > nej det er ikke så slemt :)
Du skal blot trykke på "1" tallet
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 21:01 #4
hov, skriver den ikke: 1: C:\WINDOWS
skriver den KUN: C:\>
Hvis ja, kører du med sata harddisk ?
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 21:03 #5
Haha...godt, så var jeg ikke helt fortabt alligevel, sidder her og ruller med øjnene og fatter ikke en meter:O)

Ja, den skriver kun C:\>

Og hva er en sata-hardisk mon??
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 21:07 #6
Umiddelbart har jeg en IDE harddisk får jeg af vide i min høresnegl
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 21:12 #7
Sata harddisk er en harddisk som i XP højst sandsynlig skal have en speciel driver installeret.

Men vi prøver lige noget andet og så må vi lige se hvordan den reagere på det.
Men du skal være MEGET opmærksom på punkt 4 i vejledningen - hvis du udfører dette forkert, så kan du mista alle dine data.

Repair af Windows XP:

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD.

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
OBS:det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.

Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Så gå på windows update straks efter.
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 21:14 #8
arrgh....det lyder ikke rart:-( Jeg havde et mas med at finde drivere osv. på andet tidspunkt...Piv.

Men hvis det er den eneste metode til at bevare mine data, så er det vel "bare" det?
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 21:19 #9
Nu lige et spørgsmål mere, jeg kan se jeg også har et H drev (spørg ikke hvorfor, jeg kan ikke huske hvordan og hvorledes) Men jeg skal vælge C, da det er der windows/styresystemet ligger, ik??
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 21:31 #10
Bare glem det sidste spørgsmål...jeg vender tilbage:O)
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 21:34 #11
Jo, såfremt den siger at der er windows installeret og du hele tiden har hafte et C-drev

H drev kan være en skjult partition til gendannelse af pc`en - det kører flere pc producenter med, som f.eks Acer, HP, Dell osv.

Men det kan også være, at du har en extern harddisk, et USB drev eller Usb kortlæser tilkoblet.
Hvis du har nogle af disse ting tilkoblet pc`en, så tag dem fra INDEN du kører en repair.
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 22:21 #12
Så køre den, tak for hjælpen haverslev. Gør dig lige til et svar:O)
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 22:28 #13
Fint og selv tak :)
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 22:43 #14
Mener også du er god til det med drivere...Kan du ikke lige linke, hvilken driver jeg skal bruge til følgende "gule spørgsmåltegn i enhedshåndtering" SM buscontroller

Dette er min pc http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=da&dlc=da&cc=dk&lang=da&product=1152519

Altså hvis det ikke er for svært osv...for så opretter jeg bare et nyt:O)
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 22:43 #15
Link er til alle driver på min pc, så burde være nemt...(for dig:O)
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 22:54 #16
Prøv lige at hente/installere chipset driveren

Har du været på Win update også?

Klik på Brugerdefineret og hent de drivere der er under punktet
Hardware, valgfri i venstre side.
http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da
Avatar billede bobirgit Nybegynder
18. februar 2009 - 23:27 #17
Øv...nu er den gal igen, Haverslev. Jeg valgte at omformatere hele c drev, da jeg fandt ud af, jeg ikke havde noget særligt der skulle gemmes, da jeg har en ekstra hardisk på med mine ting og sager på (H-drevet)
Jeg omformaterede hele c-drev, hentede div. opdates fra windows og hentede den driver. Efter sidste opdatering, så genstartede jeg igen (som jeg gjorde efter hver opdatering) og nu kan jeg kun starte op i fejlsikret. Starter jeg op normalt, kommer der bare sort skærm efter windows logoet. (før var det da bare genstartede)

Hmm...kan jeg have virus på mit H drev? Kan det være nogen af de nye opdateringer fra windows der går ind og konflikter med min pc eller hva kan det mon være? Min pc henter jo automatisk opdateringer, så skal ikke kunne sige, om problemet er startet efter jeg har fået en ny opdatering.

Har du nogen bud på hvad jeg så skal gøre?

Suk...træt af computere der ikke fungere!!
Avatar billede haverslev Novice
19. februar 2009 - 08:52 #18
Når du formatere / nyinstallere, så slettes alle de drivere der er installeret også.
Det er ikke nok hun at hente den ene driver

Når man har installeret Windows, så er det normalt at man installere chipset, Grafik, Audio, Lan osv osv.
Når det så er gjort, så går man på windows update og henter aller opdateringer - incl. de der er under hardware.
Så installere man antivirus og opdatere det.

Men det er muligt at du kan redde den via mit første indlæg.
Avatar billede bobirgit Nybegynder
19. februar 2009 - 10:58 #19
Det var også hvad jeg har gjort haverslev. Jeg har dog ikke taget chipset ned som den første driver, kom i tanke om, da jeg havde gjort det, at man bør tage den først. Mener faktisk det var dig, der en gang fortalte mig det i anden sammenhæng. Men kan det virkeligt gøre, at min pc ikke starter? Hvis jeg har taget driver ned i den forkerte rækkefølge??
Avatar billede haverslev Novice
19. februar 2009 - 11:16 #20
Nej, hvis chipset driveren er installeret som f.eks nr. 3, så vil du højstsanynlig have fået en eller anden fejl i f.eks installationen af lyd.
Men når du så installere chipset driveren, så vil den installere sig og du vil sikkert få et eller flere udråbstegn i enhedshååndtering.
Hvis dette er tilfældet, så skal du installere de drivere, du havde installeret FØR chipsettet igen

Prøvet med chkdsk c: /p /r  (første indlæg) ?
Avatar billede bobirgit Nybegynder
19. februar 2009 - 11:24 #21
Ok, det prøver jeg senere, når tiden er der:O)
Avatar billede bobirgit Nybegynder
19. februar 2009 - 13:37 #22
Så lykkes det at køre en repair og den skrev der var fundet fejl, som den havde fixet...MEN AK....når jeg genstarter, så kommer der bare sort skærm efter windows logo'et. Kan kun starte op i fejlsikret.

Hva så?
Avatar billede bobirgit Nybegynder
19. februar 2009 - 14:25 #23
Ved ikke om det er noget man kan bruge til noget, men smider lige en hijack log ind.

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 14:22:25, on 19-02-2009
Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16791)
Boot mode: Safe mode with network support

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
H:\Virus værktøj\HiJackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Programmer\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /installquiet /keeploaded /nodetect
O4 - HKLM\..\Run: [AlcxMonitor] ALCXMNTR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\RunOnce: [MPlayer2_FixUp] C:\WINDOWS\inf\unregmp2.exe /Fixups
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-21-1123561945-1078145449-839522115-500\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe (User 'Administrator')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {6F15128C-E66A-490C-B848-5000B5ABEEAC} (HP Download Manager) - https://h20436.www2.hp.com/ediags/dex/secure/HPDEXAXO.cab
O16 - DPF: {8AD9C840-044E-11D1-B3E9-00805F499D93} (Java Runtime Environment 1.6.0) - http://dl8-cdn-01.sun.com/s/ESD7/JSCDL/jdk/6u12-b04/jinstall-6u12-windows-i586-jc.cab?e=1234994292703&h=d92fb873b1d5c1a181527efe31daef27/&filename=jinstall-6u12-windows-i586-jc.cab
O16 - DPF: {CF40ACC5-E1BB-4AFF-AC72-04C2F616BCA7} (get_atlcom Class) - http://wwwimages.adobe.com/www.adobe.com/products/acrobat/nos/gp.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O23 - Service: getPlus(R) Helper - NOS Microsystems Ltd. - C:\Programmer\NOS\bin\getPlus_HelperSvc.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

--
End of file - 3881 bytes
Avatar billede bobirgit Nybegynder
19. februar 2009 - 21:54 #24
Nu gjorde jeg det hele på ny, og nu starter den op normalt. Om den begynder igen at skabe sig, vil tiden jo vise. Den kom med fejl da jeg hentede een af opdateringerne fra windows (hardware) "G-force62oo se. Men ved ikke om den har af betydning.

Jeg gir dig point og lukker

Tak for hjælpen endnu en gang:o)
Avatar billede haverslev Novice
20. februar 2009 - 12:35 #25
Har været sengeliggende i et på dage, men kan se at du åbenbart kører igen :)