Avatar billede isabelle Nybegynder
22. februar 2009 - 10:08 Der er 12 kommentarer

komprimering

Jeg arbejder pt. med at lave undervisningsmateriale i Corel Draw. Når jeg omdanner filerne til PDF-format fylder de hulens meget. Ved nogen om det er muligt at komprimere disse filer og i så fald hvordan?
Avatar billede PON65 Nybegynder
22. februar 2009 - 10:36 #1
Når jeg komprimerer PDF filer bruger jeg Adobe Reader Pro, men det virker bare ved at det laver billederne mindre i dokumentet. Kan du ikke bare gøre de billeder du bruger i Corel Draw mindre før du sætter dem ind og laver dem om til PDF.

Et fint program til at gøre billeder mindre er Paint i windows, indsæt billedet i Paint tryk på fanen billede og vælg Tilpas størrelse/vrid.. dette kan mindske billederne væsentligt i MB.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. februar 2009 - 10:38 #2
Jeg arbejder ikke med Corel Draw så jeg kan kun svare generelt: PDF'er bliver typisk meget store når der er mange billeder / meget grafik i dem.

Typisk kan man derfor gennemgå eksport-indstillingerne for at sætte en komprimeringsgrad der passer netop dig.

F.eks. arbejder jeg i Adobe InDesign med én version af PDF-eksport til når man skal sende et dokument til vurdering hos en anden og det maks skal fylde 3-4 mb. Og så gemmer jeg i meget let komprimeret udgave når det skal til tryk.
Avatar billede isabelle Nybegynder
22. februar 2009 - 11:55 #3
Tak for dit svar.
Jeg bruger ingen billeder i dokumenterne men en del cliparts. Dog har jeg prøvet at lave et dokument, der blot bestod af tre cirkler. Dette fyldte OGSÅ lidt over 1 MB. Mærkeligt!
Avatar billede PON65 Nybegynder
22. februar 2009 - 12:20 #4
Hvilket program bruger du til at lave PDF filer med ?

Jeg bruger Adobe Acrobat Pro, men det er et meget dyrt program. Har lige lavet et PDF dokument udfra et Word doc hvor jeg lavede en masse cirkler og brugte en del clipart billeder, det fylder 132Kb. Det er en fin størrelse.
Avatar billede isabelle Nybegynder
22. februar 2009 - 12:47 #5
Jeg kan slet ikke sende noget pr. mail, der fylder så meget som 3 MB.
Avatar billede spliid Nybegynder
22. februar 2009 - 20:09 #6
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2009 - 12:57 #7
Nu er det her forum jo sådan set for betalt hjælp, såvidt jeg kender det, men ok, jeg svarer alligevel:

Jeg bruger coreldraw hele tiden, også dets indbyggede pdf-exporter, som kan det meste, dvs. ingen brug for installation af ekstern pdf-writer.

1) pulish to pdf..
2) settings...
3) pdf style: pdf for the web

prøv det

hvis ikke det er godt nok, så i 3'eren, vælg faneblad "objects" og leg med de værdier derinde, f.eks. skal skyderen foroven nok være et endnu højere tal.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2009 - 12:58 #8
og hvis du gerne vil have mig til at hjælpe med det, så er min adresse: php@sneleopard.dk
Avatar billede isabelle Nybegynder
23. februar 2009 - 13:35 #9
Hej Hygum
Mange tak for dit svar. Jeg vidste ikke, at det var hjælp mod betaling herinde :o) Der er nok noget, jeg har misforstået.
Jeg har nu prøvet dine forslag. Desværre ændrer hverken det ene eller det andet størrelsen på filerne. Jeg er ved at lave undervisningsmateriale, der skal kunne downloades. Ved du, om 3-4-5 MB er alt for meget at fylde i den forbindelse?

Med venlig hilsen
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2009 - 14:07 #10
hmm, det kommer an på... Jeg vil nok sige, at 5 er lige i overkanten. 2-3 max.

Prøv lige send mig materialet, cdr-filen, via storemail.dk
Avatar billede PON65 Nybegynder
23. februar 2009 - 14:18 #11
Avatar billede isabelle Nybegynder
23. februar 2009 - 15:20 #12
Mange tak for svar. Det vil jeg prøve senere i dag - skal lige et ærinde om 4 minutter.

Med venlige hilsner
Isabelle