Avatar billede ck23 Nybegynder
22. februar 2009 - 18:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke ungroup i tutorial

Hej

Jeg er ved at lave en tutorial og er gået fuldstændig i stå pga. en umddelbart simpel ting, som programmet bare ikke vil udføre.

Jeg skal lave et blad (fra et træ) som består af selve blad formen og så den streg der går igennem bladet. Det er altså 2 shapes.

Når jeg har gjort det og er det så her det går galt. Der står jeg skal: select the line and the leaf shape, press the Divide button in the Pathfinder Panel, located on the bottom left side of the panel. Ungroup (C+Shift+G) the objects so you have two separate shapes.

Men når jeg gør det er det ikke muligt at vælge ungroup???

HJÆLP jeg kan ikke komme videre hvad kan jeg gøre for at vælge ungroup???
Avatar billede kringleraket Nybegynder
23. februar 2009 - 09:37 #1
Hvis din streg igennem bladet kun betår af en Stroke, vil Divide-filteret ikke give noget resultat.
Prøv evt. først at lave stregen om til en figur således:
Vælg din streg og så...Object -> Path -> Outline Stroke.
Nu skulle du kunne bruge Divide og vælge Ungroup bagefter..
Avatar billede letitbeknown_dk Nybegynder
24. februar 2009 - 09:16 #2
Tror kringleraket har ret. Object -> Expand kan også bruges.
Men hvis kringlerakets forslag ikke gir pote, kan du så henvise til omtalte tutorial. Det kan gavne at se hele tutorialen for, at få alle detaljerne med.
Avatar billede spe Nybegynder
26. februar 2009 - 00:51 #3
Som jeg forstår beskrivelsen så er ideen at stregen skal dele bladet i to halvdele. For at virke skal det være en streg og ikke et objekt med fyld. Stregen skal også begynde og ende udenfor bladet.
Når du vælger kommandoen divede , er det kun stregen der skal være aktiv.
Følger du dette bør du nu have to blad-halvdele, der er grupperet sammen og med dem aktiv skulle det være muligt at vælge Ungroup.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
26. februar 2009 - 08:11 #4
Ja, som letitbeknown skrev, så ville vi nok bedre kunne hjælpe hvis vi vidste hvilken tutorial det drejer sig om.
Avatar billede justrace Novice
03. marts 2009 - 07:29 #5
Jah, man må sige det er en seriøs spørger der ikke en gang gider være med i sit eget spørgsmål. :)
Avatar billede ck23 Nybegynder
12. marts 2009 - 22:23 #6
sorry fandt ud af det kort efter, spe du har ret. Vil du anmode om point
Avatar billede ck23 Nybegynder
12. marts 2009 - 22:23 #7
tak
Avatar billede spe Nybegynder
13. marts 2009 - 21:54 #8
selv tak