Avatar billede bitvender Nybegynder
23. februar 2009 - 15:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Access meddelelse : "Rækken kan ikke opdateres..."

Jeg skal tilgå en accessdatabase (2002), placeret på en central filserver, fra flere forskellige lokale PC'ere.

Programmet jeg tilgår databasen med er en selvskrevet applikation (delphi 7)der anvender ADO queries.

Når jeg forsøger at redigere en post på én PC bringes følgende fejlmeddelelse : "Rækken kunne ikke opdateres, da den ikke længere eksisterer. En række værdier er muligvis blevet ændret siden sidste indlæsning".

Jeg har forsøgt at google den pågældende meddelelse men har ikke fundet noget.

Er det fordi accessdatabaser ikke "tåler" flerbrugermiljø (maks 5-6 ad gangen)- altså at den ene applikation opdager at der en anden samtidigt tilsluttet bruger med redigeringstilladelse ?

Fejlen opstår efterfølgende også selvom kun en klient er tilsluttet og altså har ful råderet over databasen.

Tilsyneladende gennemføres den ønskede ændring på trods af fejlmeddelelsen.

Jeg har selvfølgelig været i tvivl om det nu var den rigtige gruppe at poste i men mener at det et emne der ligger access nærere end det ligger til delphi.

håber på noget input eller nogle pointers
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2009 - 20:39 #1
Jeg har ikke den store erfaring med at bruge Access som du beskriver.

Access kan sagtens benyttes i et flerbrugermiljø. Mange skælder ud fordi der hævdes, at det ikke kan lade sig gøre. Jeg har ofte anvendt Access i flerbrugermiljø og med success. Microsoft hævder, at der kan være 255 samtidige brugere, men jeg vil så hævde, at db's performance skal være noget nær "second to none".

Access har sine begrænsninger i flerbrugermiljø. Men programmet er ikke beregnet til adskillige hundrede / tusinder brugere. Så skal du over i noget SQL. Men 4-5 brugere anser jeg ikke for at være noget problem.

Hvis man kun skal bruge bilen til at hente morgenbrød med, vil en Skoda være nok. De færreste af os investerer i en BMW 730 til der brug.

Hvorfor bruger du Delphi for at tilgå db? Prøv at opdele db i en back- og frontend. Jeg mener der ligger en udmærket guide under funktioner. Det er den normale måde at benytte Access i et flerbrugermiljø. Jeg bruger det som sagt ofte uden problemer.
Avatar billede bitvender Nybegynder
23. februar 2009 - 22:04 #2
Hej Mugs - tak for din respons. Den løser desværre bare ikke mit problem, men rart nok at få bekræftet at access kan bruges i et flerbruger miljø.

Hvorfor jeg bruger delphi ?, tjah det er nu engang det jeg anvender til at programmere mine brugerflader i..

mvh
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2009 - 22:08 #3
Prøv for eksperimentets skyld at opdele en kopi af db i back- og frontend og dermed "ren Access"
Avatar billede bitvender Nybegynder
24. februar 2009 - 15:37 #4
Jeg prøver det
Avatar billede bitvender Nybegynder
26. februar 2009 - 11:59 #5
.. og det hjalp heller ikke !.. @Mugs, har du set den fejlmeddelelse før ? Jeg har prøvet at google den men tilsyneladende er jeg ret ene om at have oplevet den .
Avatar billede mugs Novice
26. februar 2009 - 13:06 #6
Jeg har ikke oplevet den i nøjagtig den forbindelse du beskriver.
Hvis 2 brugere redigerer den samme post, kan fejlen vel opstå da Access ikke ved, hvilken redigering der er gældende. Jewg har heller ikke nogen løsning.

Men du er velkommen til at sende din db til.

mugs snabelting mail.dk

Så vil jeg prøve, om fejlen opstår her. Husk evt. at zippe den.
Avatar billede bitvender Nybegynder
27. februar 2009 - 14:55 #7
..hmmm det er troligt at der kan forekomme redigering af den samme post på samme tid - det er jo et flerbrugermiljø. Jeg tror til gengæld jeg har løst problemet ved at lade opdateringen af den individuelle datapost foregå et "andet sted" i min delphi applikation.

Jeg hælder efterhånden til at det mere er et delphi programmeringsproblem end et access problem... jeg vil lige vurdere det et par dage inden jeg gør mere ved det.

Tak for dit tilbud om at gennemse 'basen
Avatar billede mugs Novice
27. februar 2009 - 15:06 #8
Havde du ikke prøvet at opdele i front- og backend, så det blev en ren Access?
Avatar billede bitvender Nybegynder
07. marts 2009 - 18:56 #9
Hej Mugs !
Jo, jeg har opdelt det men min frontend er stadig delphi programmeret - jeg kan/ønsker ikke at anvende access til brugergrænsefladen.

I øvrigt er problemet poppet op igen. Jeg må nok hellere krybe til korset og skifte til en anden database firebird el. mysql.

men tak for hjælpen
Avatar billede bitvender Nybegynder
13. marts 2009 - 16:13 #10
Jeg tillader mig at lukke spørgsmålet ned for der er tilsyneladende ikke noget definitivt løsningsforslag - tak til Mugs for forsøget