Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
27. februar 2009 - 08:40 Der er 13 kommentarer

Hvilen bærbar til arkitekt studiet?

Hej,
Jeg står og skal have udskiftet min 5 år gamle kaffe-søbede og nedslidte PC, da jeg snart skal starte på århus arkitektskole, og dermed får brug for en computer der både er mere pålidelig, men også væsentligt stærkere.

Jeg har haft kigget på denne:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=473995&Specs=true
MSI PR201-010NE som jeg synes virker rimelig fed. Den har også fået en god anmeldelse (der er dog ikke meget at finde om den) men iflg anmeldelsen er den "mindre" god til grafik og andet.

Så er spørgsmålet så, om nogen ved hvor krævende moderne design/3d-modeleringsprogrammer og tegneprogrammer er idag? Skal jeg hellere satse på en anden computer?

Et andet punkt, jeg er lidt i tvivl om er skærmstørrelsen. På den ene side er det fedt med 12" når man skal slæbe den med sig hver dag, men kan man holde ud at arbejde med design på sådan en lille skærm?

Andet?

Mit budget ligger på max 7000. Håber at der er nogen der kan give mig lidt vejledning på området, da det efterhånden er mange år siden jeg stoppede med at følge med!

Med venlig hilsen, og på forhånd tak,
Thomas
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
27. februar 2009 - 10:07 #1
Jeg elsker selv de små bærbare, men jeg vil nok tro at 12" er lige i underkanten til at arbejde på med grafik. Samtidig er grafikkortet nok lige i underkanten til 3D.

Hvad med at købe en større bærbar til det hårde arbejde og så en mininote f.eks. Dell Mini 12 til at tage med rundt. Den koster omkring 3.200.

Faldt lige over dette tilbud http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=406967 hvor du får bedre grafik og større skærm.

I øvrigt er jeg ikke helt overbevist om MSIs kvalitet når det kommer til hverdagsmaskiner som skal med rundt i en taske.
Avatar billede bitkid Nybegynder
27. februar 2009 - 10:17 #2
Jeg vil anbefale dig at købe en MacBook.

Den er et godt mix af det du søger i det den er lille men ikke for lille (13" skærm),den kan arbejde med grafik, da den har et Nvidia grafikkort (GeForce 9400M, 256MB ram) og den har en moderne CPU.

Prisen er 7299 så det er også i nærheden af dit budget.

Hvis problemet er at den skal køre windows, så kan moderne mac'er jo selvfølgelig også det :-)

http://www.apple.com/dk/macbook/white/
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
27. februar 2009 - 10:33 #3
Hej, og tak for kommentaren.
Jeg havde faktisk hørt det modsatte om MSI mht kvalitet?
Ja, jeg havde lidt frygtet at skærmen var lidt for lille. Muligheden er selvfølgelig at jeg kan købe en ekstern skærm til at slutte til herhjemme. Jeg vil nemlig helst nøjes med én computer.
Men så er problemet der jo stadig med grafikken. Jeg prøver lige at surfe lidt efter en mindre bærbar med dedikeret grafik.

Den asus du linkede til virker jo umiddelbart ok. Jeg er bare lidt i tvivl mht processor, ram og HD-hastighed.  Den er jo ikke ligefrem langsom, men foruden grafikken, er alle andre stats jo MSI'en underlegen, hvis du kan følge mig? (Men det kan være det stadig er godt nok?)
Avatar billede Slater Ekspert
27. februar 2009 - 10:33 #4
Til gengæld, hvis man køber en Mac og installerer Windows på, har man effektivt betalt næsten dobbelt pris for computeren.

Det er ingen hemmelighed at Apples hardware er afsindigt dyrt i forhold til hvad man kan få til pc, og hvis man så ikke engang bruger OS-X, er det penge ud af vinduet.
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
27. februar 2009 - 10:44 #5
Ja, jeg synes at mac's er fede designmæssigt, og har også hørt mange gode ting om deres stabilitet.. Ydermere mener jeg faktisk at de bliver brugt en del indenfor design og arkitektur.
Problemet er så bare prisen. Den er lidt pebret, og så vidt jeg kunne se, havde den pågældende computer på siden nogle lidt lavere tal (2gb ram, 120gb hd osv) end de andre computere. Om mac unytter dem bedre skal jeg så ikke kunne sige.

Og så er der også komperbiliteten. Kan jeg være sikker på at alle programmer jeg skal bruge understøttes af mac?

Sidtnævnt er jeg vandt til at bruge microsoft. Men det skal selvfølgelig ikke være argument for ikke at prøve noget andet
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
27. februar 2009 - 13:59 #6
Hvad siger i til sådan en HP her?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=479732&Specs=true

Den virker jo ret fed, og har faktisk et grafikkort med hele 512 mb dedikerede ram. Eneste ulempe er at det kun er et 6-cellet batteri modsat MSI's 8 cellede. Er der nogen der kan sige mig hvor lang tid sådan et batteri kan holde?
(og så måske at harddisken ikke er 7200 rpm.. men hvor slemt kan det mon være?)

Og den ene forhandler er lige 1000kr billigere end den næste i rækken.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
27. februar 2009 - 19:06 #7
God processor. Grafikkortet er rimeligt uden at være prangende. Opløsningen på skærmen er i den lave ende. Jeg ville foretrække en 7.200 rpm disk hvis der skal arbejdes med lidt større programmer.

Det slår mig at Dell har XPS 1330. Den er både godt bygget, har ok specs og er  tilpas lille. Den går du ikke galt i byen med:

Se den her: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m1330?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&ref=lthp&s=dhs

Anmeldelse: http://www.pcworld.dk/art/9807 (er vist opdateret siden)
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
28. februar 2009 - 11:02 #8
Hej igen.
undskyld hvis jeg er lidt besværlig, men med overstående dell bliver prisen nok lidt for høj, når specs også skal op.

Jeg har dog været inde på dells side og forsøge at sammensætte lidt forskelligt. Her er nogle opsummeringer:

Dell™ Vostro 1310
Intel® Core™2 Duo Processor T8300 (2,4 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
4096 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [2x2048]
128 MB NVIDIA® GeForce™ 8400M GS-grafikkort (64-bit)
160 GB SATA-harddisk (7.200 omdr./min.) med Free Fall Sensor
Primært 9-cellet litium-ion-batteri på 87 W/t
13,3" skærm i bredformat med WXGA (1280 x 800) og antirefleksbelægning
I ALT  :kr 6.919,00

Og en anden dell stort set magen til... Dog med prisen til forskel (Betaler man så bare for det lidt pænere design?)

Dell™ XPS M1330
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
4096 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [2x2048]
128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
160 GB harddisk (7.200 omdr./min.) med Free Fall Sensor
9-cellet primært lithium-ion-batteri (85 W/t)
13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) CCFL-skærm (220 nit) med TrueLife™
I ALT  :kr 7.889,99

Og den sidste har en lidt hurtigere processor, hurtigere ram og et bedre grafikkort som den grundlæggende forskel. Dog ofres det 9-cellede batteri.

  Dell™ Studio XPS 13
Intel® Core™ 2 Duo-processor P8600 (2,40 GHz, 1066 MHz, 3 MB)
4096 MB Dual Channel DDR3 SDRAM på 1067 MHz [2 x 2048 MB]
256 MB nVidia® 9500m-grafikkort
320GB Free Fall Sensor (7200RPM) Hard Drive
Primært 6-cellet litium-ion-batteri på 56 W/t
13,3" CCFL-skærm med WXGA-opløsning (1280 x 800) og TrueLife

Hvordan står jeg med én af disse tre computere? Er der stor forskel på 667mhz og 1067mhz ram?
Og bør jeg gå efter det lidt hurtigere graffikkort?

Jeg får da i det mindste efterhånden opstillet nogle kriterier. Jeg ville ikke have troet at 7000kr var i den billige ende, men det koster jo når kvaliteten skal op.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. februar 2009 - 13:52 #9
De to første har ikke den nyeste Centrino 2 processor (derfor langsommere bus) - og derfor kun DDR3 ram i den sidste (mod DDR2).

Nu ved jeg ikke hvad programmer som du skal bruge, men grafik- og beregningsintensive programmer har generelt ret godt af den hævede bushastighed. Og ja, bedre grafikkort er godt. Jeg ville nok kunne lave med 6 i stedet for 9-cellet, for skal du lave noget intensivt har du alligevel strømforsyningen med.

...men I sidste ende handler det om dit brugsmønster - og dit budget. Begynder man først at have høje krav på alle områder sniger prisen sig hele tiden opaf.

Jeg har selv valgt at have en 18,4" bærbar (Acer 9930G) til grafisk arbejde i stuen, en 13" Lenovo til arbejds/rejsebrug med 7 timers batterilevetid og så en mininote til lige at have med i tasken / stående på køkkenbordet. Og det i erkendelse af at der ikke findes den bærbare til mit brug.

...men spørg bare løs, det er det vi er her for :-)
Avatar billede futte850 Nybegynder
03. marts 2009 - 17:08 #10
Jeg synes helt klart at du skal vælge en dell.!
Jeg har købt mig en dell xps m1530 som ligner ret meget m1330 og den er super til det hele. En ting jeg er rigtig glad for er, at den er super hurtig i Vista + den er ret hurtig til at starte op og udover det, så er den super lækker at bruge.
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
03. marts 2009 - 17:56 #11
Hej igen.

Ja, dell er umiddelbart det mest fristende, men jeg havde bare glemt at tage højde for momsen, så de bliver lidt (væsentligt) dyrere end overstående. Jeg har også hørt at dell er en af de mindre holdbare computere, men det kan godt være at det er en myte.

Jeg tror at jeg vil vente lidt med at købe. Markedet udvikler sig jo meget hurtigt, så det kan være jeg kan sammensætte en bedre computer til mindre penge om nogle måneder. (Selvom jeg efterhånden er godt træt af min gamle amilo)

Men nu er jeg da mere klar over hvad jeg skal kigge efter. Bare ærgeligt at man ikke kan vælge office og windows fra hos dell, da jeg sagtens kunne klare mig med det software jeg allerede har.

I er selvfølgeligt velkomte til fortsat at byde ind.
Mvh Thomas
Avatar billede goodvibes Nybegynder
15. november 2009 - 23:20 #12
...er der nogen der har lyst til at fortælle en stakkels Industriel designer, hvad jeg skal købe?
Jeg tegner i 3ds max og Rhino...bruger også gladeligt hele adobe pakken uden at kende noget som helst til hvad der foregår inde i maskine.

Har været inde og kigge på følgende tilbud:

Dell Inspiron 15
Intel® Celeron Dual Core T3000 (1.80 GHz, 800 MHz FSB, 1 MB L2 Cache)
Original Windows® 7 Home Premium 64 Bit - Dansk
15,6" CCFL-skærm i bredformat med WXGA (1366 x 768) TFT og TrueLife™
3072 MB Dual Channel DDR2 SDRAM (1 x 2048 + 1 x 1024) på 800 MHz
250 GB Serial ATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD)
I alt  3.690,-

Dell Inspiron 15
Intel® Pentium® Dual-Core Processor T4300 (2.1GHz, 800MHz, 1MB cache)
Original Windows® 7 Home Premium 64 Bit - Dansk
15,6" CCFL-skærm i bredformat med WXGA (1366 x 768) TFT og TrueLife™
3072 MB Dual Channel DDR2 SDRAM (1 x 2048 + 1 x 1024) på 800 MHz
250 GB Serial ATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD)
I alt  3.990,-

Dell XPS M1530
Intel® Pentium® Dual-Core Processor T4200 (2.0GHz, 800MHz, 1MB cache)
Original Windows Vista® Home Premium SP1 - dansk
15,4" TFT-skærm i bredformat med WXGA+ (1440x900) og TrueLife™
3072 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [1x1024+2x2048]
320 GB SATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
Fast, slankt 8x dvd+/-rw-drev med slot-loading, inkl. software
I alt  5.990,-

Dell Studio 15 15,6"
Intel® Core™ 2 Duo P7450-processor (2,13 GHz, 3 MB, 1066 MHz)
Original Windows® 7 Home Premium 64 Bit - Dansk
15,6" LED-skærm i bredformat med WXGA+ (1366 x 768) og TrueLife™
4096 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 800 MHz [2 x 2048 MB]
500 GB SATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software
I alt  5.990,

Dell XPS M1330
Intel® Pentium® Dual-Core Processor T4200 (2.0GHz, 800MHz, 1MB cache)
Original Windows Vista® Home Premium SP1 - dansk
13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) CCFL-skærm (220 nit) med TrueLife™
3072 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [1x1024+1x2048]
320 GB SATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
Fast, slankt 8x dvd+/-rw-drev med slot-loading, inkl. software
I alt  5.990,-

HP Pavilion dv6-1241
Intel® Core™2 Duo Processor T6500 processor
Original Windows Vista® Home Premium med Service Pack 1 (32-bit)
4 GB RAM og 320 GB harddisk
DVD brænder
15,6" HD BrightView skærm
Vægt 2,88 Kg.
4.999,-

HP Pavilion dv4-1210
Intel® Pentium® Dual Core T4200 processor
Original Windows Vista® Home Premium med Service Pack 1 (32-bit)
3 GB RAM og 250 GB harddisk
DVD brænder
14,1" WXGA HD BrightView skærm
Vægt 2.35 Kg.
4.499,-

HP Compaq 610
T5870 320GB 2GB 15" Webcam DVD+-RW Wlan BT VistaBasic (P)(DK)
Pris:
(2.599,20) 3.249,00

HP Compaq 615
CPU AMD Athlon X2 2,1GHz (QL-64)
Ram 2048 MB
Harddisk  5400RPM, 160 GB
Drev DVD-brænder
Skærm 15,6" (1366x768) WXGA BrightView med webcam
Grafikkort ATI Radeon HD 3200
Netværk 56K / Gigabit / WiFi (b,g) / Bluetooth
Porte USB / VGA / Kortlæser
Software Microsoft Windows Vista Home Basic
Vægt 2,5 kg
Garanti 2 års reklamationsret
Varenummer NX559EA#ABY
Pris inkl. moms Kr. 2.995,-
Avatar billede futte850 Nybegynder
16. november 2009 - 21:20 #13
Disse 3 burde du kigge på.

Dell XPS M1530
Intel® Pentium® Dual-Core Processor T4200 (2.0GHz, 800MHz, 1MB cache)
Original Windows Vista® Home Premium SP1 - dansk
15,4" TFT-skærm i bredformat med WXGA+ (1440x900) og TrueLife™
3072 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [1x1024+2x2048]
320 GB SATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
Fast, slankt 8x dvd+/-rw-drev med slot-loading, inkl. software
I alt  5.990,-

Dell Studio 15 15,6"
Intel® Core™ 2 Duo P7450-processor (2,13 GHz, 3 MB, 1066 MHz)
Original Windows® 7 Home Premium 64 Bit - Dansk
15,6" LED-skærm i bredformat med WXGA+ (1366 x 768) og TrueLife™
4096 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 800 MHz [2 x 2048 MB]
500 GB SATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software
I alt  5.990,

HP Pavilion dv6-1241
Intel® Core™2 Duo Processor T6500 processor
Original Windows Vista® Home Premium med Service Pack 1 (32-bit)
4 GB RAM og 320 GB harddisk
DVD brænder
15,6" HD BrightView skærm
Vægt 2,88 Kg.
4.999,-

Hp vil jeg som udgangspunkt ikke købe, da de fleste larmer ret meget. Mine erfaringer siger mig, at efter mit skift fra hp til dell, kan jeg kun sige at dell er bedre bygget.!

De sidste 2 dell bærbar kan være lidt svære at vælge imellem, men.... Hvis du vælger m1530, så får du en god skærm opløsning (1440x900) som er klart at anbefale, når man arbejder med eks. adobe.

Dell studio 15 15,6 vil hardware mæssigt klart være den bedste at anbefale. Bestemt den jeg ville vælge, dog er skærm opløsningen standard og for mig vil tingene blive lidt for store at se på.