Avatar billede roscoe27 Nybegynder
01. marts 2009 - 09:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Betalt opgave: Få hul til min server

Jeg har nu de sidste par dage forsøgt, at få hul igennem til min server.

Serveren kører Fedora 9 og er fysisk placeret på min arbejdsplads.

Hjemme kører jeg Windows XP.

Kan du guide mig igennem opsætningen via telefonen og få "hul igennem" ?

Det må meget gerne være i dag, søndag.

Tror ikke det er det store problem, at opsætte clienten hjemme. Det er et server indstillingsproblem.

Der er tale om en betalt opgave.

Henvendelse til Claus på 40 26 72 55 hurtigst muligt.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2009 - 10:15 #1
"og få "hul igennem" ?" via ?? (protokol)
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
01. marts 2009 - 10:31 #2
Gerne via realVNC, men efterhånden er jeg ligeglad, bare det virker.

Har på et tidspunkt haft forbindelse men kun til terminalvinduet på serveren.

Ikke en gang det kan jeg få frem nu.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2009 - 10:37 #3
"Gerne via realVNC" Ja men har du sat din server op til VNC og har du startet tjenesten , hvilke tjenester er startet på serveren?
Avatar billede no_doubt Nybegynder
01. marts 2009 - 11:13 #4
mark.mikkelsen83@gmail.com
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
01. marts 2009 - 11:42 #5
Det er det jeg skal have hjælp til. Er ikke super god til at undvære GUI. Har klokket rundt i terminalvinduet i flere dage nu og gider det ikke længere.

Jeg har hentet forskellige VPN programmer, men kan ikke hitte ud af, at starte dem op.
Avatar billede dmcn Praktikant
01. marts 2009 - 11:46 #6
Der er udmærket sandsynlighed for, at der slet ikke kører nogen form for GUI på serveren. Hvad skal du lave på den?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2009 - 11:52 #7
Jeg ville da gerne ha` din kommentar til 01. marts 2009 kl. 10:37:41|
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
01. marts 2009 - 12:03 #8
helgec....jeg kan som sagt ikke finde ud af, at starte programmerne op på serveren. Det er det, der er problemet. I hvert tilfælde er jeg ikke 100% sikker på, at det kører.

dmcn....jeg skal have adgang til alt på serveren.
Avatar billede dmcn Praktikant
01. marts 2009 - 12:12 #9
"Adgang til alt" er ret upræcist. Vil du kunne sætte nye sites op i Apache, hente filer via FTP, installere og starte nye programmer eller noget helt andet?

Forvent ikke at alt bliver nemmere, hvis du får GUI-adgang. På Linux har software ikke implicit GUI, som kan bruges til opsætning.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
01. marts 2009 - 12:15 #10
Jeg skal kunne starte et specifikt program op på serveren.
Avatar billede dmcn Praktikant
01. marts 2009 - 12:22 #11
Okay - i så fald bør du kunne klare dig med SSH-adgang (terminal-adgang). Tilføj evt. david at mcnally dot dk på Messenger, 27432201 på ICQ eller dmcn42 at gmail dot com på Google Talk, så skal jeg gerne prøve at vejlede dig. :)
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
01. marts 2009 - 12:23 #12
hej dmcn......jeg har ikke lige msn eller icq på denne maskine (server)..kan du ringe mig på på 40 26 72 55 så skal jeg ringe dig op.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2009 - 12:29 #13
"helgec....jeg kan som sagt ikke finde ud af, at starte programmerne op på serveren"

OK! men det skal du jo ordne på serveren før du kan få adgang til det fra din XP maskine og når du skriver "Jeg skal kunne starte et specifikt program op på serveren. "Jeg skal kunne starte et specifikt program op på serveren. " så lyder VNC som et godt bud.
Du skal altså ha fysisk adgang til din server -> installere og starte VNC og herefter kan du connecte fra din XP maskine
Avatar billede dmcn Praktikant
01. marts 2009 - 12:32 #14
roscoe27: Chat kan jeg passe ind med de andre småting jeg sidder og laver, det kan jeg ikke med telefonopkald. :)
Har du en Google-konto, har du adgang til Google Talk fra gmail.com. Alternativt kan Facebook måske bruges? :)
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
01. marts 2009 - 14:26 #15
Tålmodighed er jo en dyd for dem, der gider at vente. Med det gider vi ikke - find på noget nyt, der giver rente. Citat John Mogensen.

Jeg må bide i det sure æble og købe en windows server før serveren ryger ud af vinduet. Damn, hvor er linux bare meget lidt brugervenligt.

Tak til dem har svaret. Særligt dmcn som ydede support over chat.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2009 - 15:10 #16
Ville det ikke være rimeligt bare lige helt kort at skitsere hvad det var som ikke ville virke ""helgec....jeg kan som sagt ikke finde ud af, at starte programmerne op på serveren"" lyder nu ikke som en rimelig begrundelse for at skifte server og de fleste programmer startes nu engang lige så enkelt i Linux som i Windows, kogt helt ned kan vi vel godt konkludere at du valgte at når du og "dmcn" ikke kunne få det til at køre , så kunne det ikke køre
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
01. marts 2009 - 21:37 #17
Det er måske rimeligt nok, men som sagt er jeg ikke en ørn til Linux og hvorfor der ikke kunne komme "hul igennem". Jeg tror det har noget at gøre med netværksindstillinger.

Et stort "problem" med den Fedora jeg havde installeret var bl.a., at "brandmuren" (firewall. red) kun kunne tilgåes i starten af en session og ikke efter man havde pillet ved netværksindstillingerne. Det vil sige, at jeg hver gang jeg skulle prøve en ny indstilling var nødt til at genstarte.

Grundet til skiftet til en windows server er fordi jeg på sigt kan fornemme, at jeg vil få brug for hjælp mange gange. Lige pt. er projektet på projektstadiet, men hvis det en gang bliver kommercielt og jeg skal arbejde med det hver dag bliver det simpelthen til mange for mange spildtimer med Fedora.

Ét af mange irritationsmomenter er bl.a. at jeg skal starte en terminal op for at køre et lille program jeg har lavet, der henter data fra nettet. Jeg har så lavet en genvej til dette program på skrivebordet, så det er forholdsvist enkelt, men på sigt bliver det bare meget mere besværligt med et gratis OS, hver gang, at skulle tilrette noget, der er udviklet på en windows maskine til Fedora.

Jeg har brugt 2 arbejdsdage på ingenting. Troede faktisk, at det var blevet meget mere brugervenligt end da jeg legede med linux for år tilbage - det er det også, men ikke nok for mig. Eneste rigtige lyspunkt var installationen. Den forløb enddog meget smertefrit. Stabiliteten var nogenlunde den samme som på på min win maskine.