Avatar billede perlys Praktikant
03. marts 2009 - 22:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

For lidt plads

Hej alle - Jeg står over for en opgave hvor jeg har en server som kører med Windows Server 2003, som har pladsproblemer. Serveren kører raid 1, og har 2 stk 160Gb disks installeret, men den som har sat disken op i sin tid, har partitioneret den således at C: har 20Gb og D: har 140Gb - ikke fantatisk smart da der nu er alvorlige pladsproblemer på C:. Det er ikke muligt at flytte mere over på D: for at frigøre plads, så spørgsmålet er kan der trylles med fx, Norton Ghost, således at der kopieres over på en større disk (fx 500Gb) og samtidigt kan forøge størrelsen af C: til fx 250Gb? eller vil en Ghost bare smide samme størrelse partition og på en ny disk så det er D: der bliver større? - Og hvad med RAID'en kan den finde ud af at spejle bagefter? - Håber ikke dette er for rodet.....
Hilsen Per
Avatar billede anri Novice
04. marts 2009 - 07:07 #1
Jeg sad for nyligt med nojagtigt samme problem, og jeg valgte at ghoste de 2 partitions over på en 3. disk, repartitionere og formattere skidtet og hælde data tilbage igen.

Hvis du skal have livrem og seler på, kunne du jo sætte to nye diske i, så du stadig har dine gamle data indtil du har tingene i luften igen.
Avatar billede perlys Praktikant
04. marts 2009 - 07:54 #2
Ja du er inde på det rigtige,,, men kan du uddybe det med at skaffe mere plads til C: du skriver at du partitionerer OG formaterer - det er vel ikke lige det der skal til?
Jeg tænkte mere på om det er muligt at Ghoste skidtet til et nyt og større drev, og derefter forøge størrelsen at C:, således at man bare skubber D: ?
Avatar billede anri Novice
04. marts 2009 - 08:35 #3
Jo det er skam det, der skal til..  Når du ændrer på størrelsen af C: og D: så ændrer du jo også partitioneringen.

Alternativt kan du købe dig til et program der kan ændre partitions-størrelserne uden at formattere, men før du gør det, skal du ALTID have fuld backup af dine diske. (evt. Ghost)

Selvom de programmer koster lidt penge, så er det i bund og grund ikke noget i forhold til de mandetimer man kan bruge på det, og så kan du jo bruge programmet en anden gang.
Avatar billede perlys Praktikant
15. marts 2009 - 15:28 #4
Det er lagt lidt på køl.... vi må se hvad der kommer af gode ide'er... - tak ellers...
Avatar billede perlys Praktikant
19. november 2009 - 10:46 #5
Lukketid